AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
738

Bra tvättmetod för uppallad bil i garage?

Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
BMWvänner, jag behöver lite tips på hur jag ska tvätta bilen på ett någorlunda kontrollerat sätt, nu då den står uppallad och avställd inne i mitt trånga garage. Jag har varken slang eller brunn på betonggolvet - jag måste alltså tvätta en liten bit i taget. Motorn är skitig som f-n undertill (eller ja, överallt egentligen), hjulhusen skulle få Asken att börja gråta... Min plan är:

- kallavfettning i mindre mängd
- hink/dropp under ytan som jag avfettar
- bearbeta med svamp med jädra massa vatten, ev 2 hinkar, en med rent vatten, en som jag "slaskar av" svampen i.

Vore ju kul att se vilken färg hjulhusen EGENTLIGEN har, tänkte jag.

Förslag på bra medel och arbetsmetoder mottages mycket tacksamt! Det gäller ju att fylla den långa trista vintern med lite garagetid, eller hur? :)

mvh
Anders
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmmm....När jag ställde av en bil en vinter(gjort en gång på en 528:a)så tvättade jag bilen grundligt före inkörningen/uppallningen+bytte olja+filter...Sedan lät jag den stå stilla till våren...Iofs så startade jag motorn några ggr för nostalgins skull ;)

Tror inte att det är så lämpligt att tvätta en bil i ett garage såsom ditt,blir bara kvar fukt som ev. kan ge problem,med såväl rost som ev kärvande detaljer(främst bromsar).

Men ok, visst kan du väl göra så som du tänkte,men se till att få det torrt överallt sedan...på lämpligt sätt.

Mvh Janne.
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Själva bilen (det rör sig egentligen om min 993, men det spelar väl ingen större roll) är förstås tvättad och torkad enligt mina blygsamma kunskaper, men just undersida + hjulhus är något knepiga (läs: skitsvåra) att nå utan att palla upp eländet och plocka av hjulen. Jag experimenterar lite med svamp och vatten framöver då, det lär väl som vanligt stänka överallt och mest på mig själv, dvs ungefär som det brukar göra :) Eftersom jag ändå röjer runt under bilen just nu och byter olja, fixar med kopplingen mm så är det ett bra tillfälle att försöka få bort all skit som bor under bilen.

Torka vete f-n hur jag gör minst dåligt, kanske "långlåna" en hårtork? :-)

mvh
Anders
bustorp
Jag hade nog väntat till våren eller plockat på hjulen och backat ut ...Ingen bra idé att blaska som du beskriver.

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Eftersom du vill ha tips så kan jag ge ett;) köp en japanpress för några tior som du lägger under det ställe du jobbar på.Sen kan du ta ett hjulhus i taget då är det lätt att tömma pressen på ett lämligt ställe samtidigt ser golvet ut som innan efter operationen.

mvh/micke

Länk

Länk Ny 02sida
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Tackar för svar, skölj och tork är de svåra bitarna; 911-polare har genomfört undersidesputs i små små delar i taget och det har blivit bra.

Nån mer än jag som längtar till grusfria vägar och varmare väder? :-)

mvh
Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.