|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Har jag missat det där med vaxshampo, men bygger inte det lite på att lika löser lika??? Dvs det är bättre med ett bilshampo tex sonax glans, för det tär inte på vaxet, medans ett shampo med vax i löser upp lite av vaxskyddet? *BAWORAK* |
|
|
Bustorp, vaxshampoo lägger en tunn hinna på lacken...och om det då finns lite smuts på lacken som du inte har fått bort, kommer du att lägga ett tunnt vaxlager ovanför smutsen som då "kapslas in". För varje tvätt får du lite mer vax och smuts som binds av vaxlagret. Brukar resultera i att det är nästan omöjligt att få bilen riktigt ren! Vaxschampoo skapar bara en illusion av att lacken är ren eftersom den glänser lite mer pga vaxet som tillförs. Bättre med shampoo utan vax, det tvättar bara bort smuts (inte nödvändigtvis bättre tvätteffekt än vaxshampoo) utan att lägga en tunn vaxhinna på lacken (och smutsen). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Utan att vara någon expert på området kemi osv. så tror jag på Johan B´s teori ang. vaxschampo. Förstår som många andra inte meningen med att tvätta bilen med diskmedel när det finns specialanpassade grejer. Själv kör jag med Sonax Glansschampo. (Samma som BMW orginal Schampo.) Lödrar mycket bra och känns trevligt att arbeta med på alla sätt. Efter att ha kört 1 liters flaskorna från bmw under en längre tid så slog jag på stort med en 5 liters dunk sonax glans.... Tror jag gav 225:- eller nått för den och med tanke på hur drygt det är så kan man nog inte komma undan mkt billigare! Dunken räcker lungt flera år och då tvättar jag ändå en hel del. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
bustorp |
JohanB: Jag anar att du har en vetenskaplig test som stöder detta. Annars hade du väl inte varit så tvärsäker kan jag tänka....:) Förhoppningsvis så lägger sig hinnan du pratar om samtidigt eller efter jag har lagt på den, d v s efter ytan har blivit avtvättad, inte innan jag tvättar ytan. Jfr en cleaner lägger sig väl inte ovanpå ytan innan du polerat den, eller? Hur som helst så försvinner inte skiten helt och då förstår jag inte vad som gör skillnad om du tvättar med eller utan vaxschampoo när skiten ändå sitter kvar. Verkar som delvis ogjort arbete eftersom du ändå måste avfetta för att få riktigt rent i a f. Jag föredrar dock vaxschampoo om det nu kanske beror på glansen eller ej, det vet jag inte. BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
|
Bustorp, det beror på vad du menar med vetenskaplig.... Jag har genomfört en empirisk studie med min egen bil som forskningsobjekt. Signifikansnivåerna är tydliga: smutsnivåerna ackumuleras i linjärt förhållande till antalet gånger som man tvättar bilen med vaxschampoo.... ;o)) Nej, skämt å sido har jag inget "vetenskapligt" belägg för det resonemanget, men jag har själv erfarit att det är lättare att hålla bilen ren om man inte använder vaxschampoo utan bara vanligt bilschampoo. Dessutom är det en tes som stödjs av de flesta som verkar ha något att komma med på Stackens bilvård. Även i detta forumet verkar de flesta föredra schampoo utan vax. Men det blir som sagt lite blankare med vaxschampoo, men personligen tycker jag att det är lite som att kissa i byxorna, det blir varmt och skönt i början men sedan blir det tristare än om man inte gjort det... :o)) Jag tycker att det är lättare att rengöra bilen med cleaner/polish inför vaxning om man inte har klyddat med vaxschampoo, men det är min egen erfarenhet. Andra kanske inte har samma erfarenheter. Din jämförelse med Cleaner förstod jag inte riktigt! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
bustorp |
Johan B: Vad jag menade var att en cleaner rengör när du arbetar in den och "försvinner" när du torkar av den. Same thing goes with schampoo...... Samtidigt måste det ha att göra med hur länge skiten får sitta kvar också, eller hur? Jag har inga större erfarenheter på eget material då jag själv tvättar ganska ofta i o f s men jag har rekondat snart tusen bilar genom åren och kan inte fatta hur skit som du har "tvättat av" byggs in i ett vaxlager samtidigt som du tvättar? Det gör ju ex.vis SuperTvätt livsfarlig m a o. Om det är lättare eller inte att rengöra bilen med cleaner tror jag beror på hur noga den är avfettad/tvättad innan. Ju renare från skit ytan är innan, desto lättare är den att polera o desto mindre skit drar du runt med trissorna, eller hur? Nu kom vi lite ifrån ämnet, men vi måste väl vara överens om att diskmedel sucks, eller? BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
bustorp |
Är lite drucken just nu så jag kan lätt missuppfatta eller missuppfattas.....OK? BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
|
Bustorp, alla biltvättmedel (av bättre kvalitet) är tillverkade för att de inte skall tvätta bort vaxlagret på bilen. När man tvättar en bil på vintern blir den aldrig riktigt ren om man bara använder bilschampoo. Kvar blir alltid lite smuts i form av t ex asfaltsfläckar. Använder man ett bilschampoo med vax, lägger sig vaxhinnan således ovanpå smutsen och kapslar in den. Varje gång du tvättar bilen med vaxschampoo får du mer och mer smuts inkapslad. Jag tycker att det är bättre att då bara använda schampoo utan vax för det tar bara bort smuts utan att tillföra vaxet som kan göra att smutsen sitter ännu hårdare fast i det långa perspektivet. Men vi är helt överens om att diskmedel hör hemma i diskhon och inte på billacken! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
bustorp |
Johan B: Jag förstår hur du tänker och håller med dig att all skit inte tvättas bort. Om det sedan är bäst att använda vaxschampoo eller inte är en personlig smaksak. Jag tror dock inte det är svårare att få bort skiten vid avfettning om man "kapslat" in den med vaxschampoo. I a f inte märkbart svårare..... BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
|
Jag håller med er som säger att diskmedel absolut inte hör hemma på billacken! Har en väninna som köpte en ny bil (silvermetallic) för några år sedan. Den var fin som ny, men .... när jag sen såg bilen efter ett par år igen, så trodde jag inte mina ögon. Efter en stunds diskussion, kom det fram att hon hade tvättat bilen med diskmedel i över två år ?! Inte så konstigt att lacken var så livlös och matt i färgen! Hon motiverade sitt användande och sa att det är så smidigt med att använda diskmedel .. "jag glömmer jämt bort att köpa bilschampoo och det är väl onödigt" osv osv . Hur kan man glömma bort att köpa bilschampoo kan man ju fråga sig? För oss biltokiga kommer ju bilvård/skötsel i första hand.:-) Skriva upp på en komihåglapp är väl inte så svårt kan man ju tycka .... Jag trodde iaf. aldrig på dom där bortförklaringarna . I hennes fall så tror jag att det enbart beror på slöhet .... Vad jag vet så fortsätter hon att tvätta bilen med diskmedel än idag .... och bilen ? ... Ja, den ser HEMSK ut ! En lackskyddsbehandling på bilen hade gjort susen! Men det är väl ingen idé att ens nämna det .... Mvh Maria ** Lycka är att se livet genom en solstråle. ** |
|
|
Har tvättat alla mina bilar i alla år med YES...provat andra produkter...dock inget som går upp emot gammalt hederligt YES. Min bil ser fortfarende ut som den gorde när den rullade ut från MR cap för 6 mån sen... The Seven Series...Cause I ride with pride! |
|
bustorp |
Tur att MrCap finns ibland...... BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
|
Seven_: Ett tips. skippa diskmedlet och testa bmw´s schampo. Jag tror inte du kommer att bli besviken. Om inte annat så är din 728 värd bättre grejer än YES. :) /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Hahaha...ska fakriskt ta o prova:)...den kanske är värd bättre än YES ja;)... The Seven Series...Cause I ride with pride! |
|
|
Andersson: Vafalls? 5 liters sonax bilschampoo? Var? Jag skall genast beställa om du bara berättar var. FÅr nog beställa 2 st 5 liters faktiskt :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
wendtan: finns att beställa hos mekonomen, har du lika mkt tur som mig så har dom en dunk (eller två) på lager...:) Kollade just mekonomen.se och dom kostar nu 296:-/st dvs 59.20:- per liter. kommer inte ihåg vad flaskorna kostar hos bmw (lika mkt eller??) Priset jag nämnde ovan var under en rabattdag av någon form tidigare i höstas. btw. jag ska lägga Brightguard på 325an när vi får den. Är det enbart Autoexperten som gäller eller finns det till bättre pris någon annanstans? Om du har vägarna förbi huvudstaden i början av februari får du gärna komma in om och hjälpa till :) /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Andersson: Humm, om jag inte missminner mig kostar Bmws schampoo 42-45 kr litern och med CS-rabbat så blir de ännu bättre. Kanske skall fråga Bmw om de finns 5 liters hos dem med :) Brightguard finns hos Lahega återförsäljare, Din bil härnere är det vet jag. Annars är som sagt autoexperten ett säkert kort. Jag vet att mekonomen inte saluför lahega alls. Bättre pris vetifasen, Jag har mina funderingar på att försöka handla av Lahega Direkt, men de ligger lite närmare mig än dig om vi säger så :) Ja skall faktiskt på kurs i Stockholm, men de var nog första veckan i mars eller liknande. Har du frågor kring produkten/applicering så tveka inte att dra iväg ett mail. Tips är att handla lahega rondeller på autoexperten med så du är fit for fight. De är minst lika bra som de som finns på Micro/mekonomen, men kostar hälften. Glöm inte att fukta rondellerna med jämna mellanrum, men jag tror jag nämnt de mesta i min dagbok. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Yes rekommenderas inte till bilar, min far tvättade samtliga av familjens bilar när jag var mindre med diskmedel, resultatet blev en ganska oskyddad lack... Off topic > Apropå Lahega rondeller, om ni har en grisrosa sådan så har jag med all sannolikhet hållt i den, extrajobbade på en gummifabrik där de stansade ut dem ur stora skumgummiblock, tryckte ut ett antal tusen sådana. Kliade lite i fingrarna skall erkännas :) /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
| Jag har kört med vaxschampoo i alla tider,trodde att det lilla vax som fanns rann mellan skarvar och vrår och höll borta rosten lite längre än om man bara kör med schampoo utan vax??? | |
|
Wendtan: Har för mig att priset hos bmw ligger någonstans där du säger men samtidigt har jag för mig att dom höjde priset under sommaren eller när det nu var.. hmm ska gå in och kolla någon dag. Det är i vilket fall skönt att ha den stora dunken till hands, behöver inte vara rädd att stå utan schampo i tvätthinken :) Ang. rondellerna så inhandlas redan alla rondeller på autoexperten. Din dagbok har jag studerat noga sedan start. lev. datum på bilen är inte klart så ev. får du en inbjudan senare:) /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.