AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
8.257

Tvätta med diskmedel?

Sida 1 av 3
Le
636
LeeRoy
328 -99:a
Skulle tvätta jobbarbilen idag. hade inget biltvättmedel. kollegan sa: Ta diskmedel (YES) istället. gjorde det funka fin fint. löddra å så..

men asså om de nu vore bra så e de ju ekonomiskt som fasen..
har diskmedel nån lackskyddande effekt?

eller blir lacken bara ren å skit/asfalt/salt m.m fastnar lättare?

Vad händer med vaxlagret?

skulle inte få för mig å tvätta beemern med diskmedel. men vore kul å veta om de funkar....

Min pärla :-)

Länk
Innehåller inte Yes slipmedel som inte är bra för lacken ,det är vad jag tror är inte säker.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Efter lackbehandling av Krontec på min Fabia RS blev jag rekomenderad yes diskmedel. Dock har jag inte provat än jag kör OKQ8 bilschampo utan vax som jag tycker är det bästa, huvudsaken är att det inte innehåller vaw som förstör lackskyddet /i alla fall Krontec.)

BMW CS #5139
-BeeMWe-
Hört att det ska vara slipmedel men jag har tvättat ofantligt mycket med det utan att märka skillnad. Är det slipmedel i det är det så minimalt att det inte syns med ögat.
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Nej, det är inget slipmedel i diskmedel. Däremot är det ganska uttorkande. Detta gör att lackporerna inte täpps igen med något tillsatsmedel- och skiten fastnar lite hårdare varje gång. Ytan blir altså ren, men inte underhållen på rätt sätt.

"Man ska inte ropa hej förrän man är djupt inne i bäckenet"
Borde väl gå bra med diskmedel läste just på Ditec´s hemsida och dom rekomenderar tvätt med diskmedel: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Detta har diskuterats förut: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Le
636
LeeRoy
328 -99:a
Toppen kalas då har man lärt sig en massa nytt idag :-)

tack för svaren.. ha de gutt!!!!
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Jag har läst på en bilvårds-site, mins inte vilken, att diskmedel har helt fel pH-värde och att det inte alls är bra för lacken. Det beskrevs mer ingående på siten och det lät trovärdigt så jag litar på det. Bilshampo är inte så dyrt heller så det är väl bara dumsnålt att kladda med diskmedel. Kör med soonax shampo utan vax numera och är helnöjd. Mycket drygt och löddrar länge så man hinner svampa stora delar av bilen innan det torkar.
Att tvätta bilen med Yes är detsamma som att boka tid för vaxning.
Diskmedel innehåller tensider som väldigt effektivt tar bort ALL form av lackskydd.

Jag skulle inte ens tänka tanken att tvätta bilen med diskmedel, man diskar inte bilen, man tvättar det.
Dvs, man använder tvättmedel som är avsett för uppgiften.
Finns väl ingen här som använder maskintvättmedel (till kläder) för att diska????

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
jag har hört att de inte är bra att tvätta med yes. Finns de grejor ska man anväda de som är till förändamålet!
helt rätt Micke Yes är diskmedel och inget bilshampo,har du otur så sätter sig diskmedlet i lacken och du får en yta som är flammig istället för en ren och fin yta,mitt råd till dig är att köra med riktigt bilshampo så blir bilen ren och fin.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag tvättadde ett tag med det och visst vaxet försvann såg man ju på vattnet på lacken då va men bilen blev nåt helt sinnesjukt blank än om man tvättade med bischampo

(ursäkta stav o gramatiska fel... Har precis vaknat)

---
Den Svarte: Länk
/Chrille
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Brukar använda en blandning av yes och grumme såpa. Funkar bra för mig, fast det skadar inte att använda typ turtles supertvätt ibland för att bättra på vaxlagret.
bustorp
yozef:
Du har nog inte så mycket vaxlager att bättra på är jag rädd. Och Supertvätten ger dig inget långvarigt skydd ( 5-6 dagar).

Som tidigare nämnts så innehåller diskmedel tensider som inte är så bra för i a f naturvaxer (ex. carnauba). Hur det påverkar kemiska föreningar (lackskydd) vet jag inte men det finns ingen anledning att chansa så länge det säljs bilschampoo, eller hur ? Har jag inget schampoo så väntar jag hellre.....

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
bustop:
Vaxlagret brukar faktiskt hålla typ ½ år. Jag använder en mild blandning.
Läser som en kratta, ser att det Ditec skriver om diskmedel gäller deras behandlade bilar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur kan man ens komma på idén att tvätta bilen med diskmedel?

Bilschampo av bra kvalitet (t ex OK eller Sonax utan vax), kostar inte många kronor. Frågan är om det ens blir billigare att använda diskmedel!?

Diskmedel tar som sagt bort all vax på bilen och sedan sitter man i den onda cirkeln: smutsen biter fast allt hårdare och man måste använda allt tuffare rengöringsmedel. Med ett fungerande vaxlager kanske det räckt med högtrycksspolning eller lättare svampning med en mild bilschampo-blandning....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
20
Blackbetty
m535 - 86
325i Cabrio - 94
MB 200 kompressor - 05
Hej!

En fråga...
Vad är det för fel på bilschampoo som inehåller vax?

Tacka vet jag oktoberfesten!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du har vax i shampoot finns det risk att du "kapslar in" smutsen.

Har du ett bra vaxlager behöver du inget vax i shampoot.

Dessutom brukar shampoo utan vax vara billigare...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
bustorp
yozef:
Kan du dela med dig av vilket vax du använder? Min erfarenhet är att inget vax håller så länge som ett halvår inkl.regelbunden tvätt. Glansen kanske men inte vaxytan, tro mig.

Johan B:
Vad menar du med "kapslar in"? Den skiten som du inte får bort med vaxschampoo får du inte heller bort med vanligt schampoo så det spelar ingen större roll vad du använder i det fallet.

Vaxschampoo är nog att föredra framför Yes enligt min mening.

Högtryck rengör sämre än handtvätt oavsett vilket kem man använder är jag rädd. Varannan eller var tredje gång handtvätt (det gör jag själv, tvättar minst 1 gg/v) tror jag på om man vill använda kem + högtryck. Jag ser det på våra bilar på jobbet att de blir inte rena med kem + högtryck trots att dom tvättas ca. 2 ggr/vecka.Handtvätt är ett måste hos oss (tyvärr dock alltför sällan).

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.