|
|
|
|---|---|
|
Ställde av min E30 325i i oktober för vintern, och sedan dess har jag inte kört med den. Nu tänkte jag att jag skulle ta en sväng med när det var bra väglag så den fick gå lite men det finns ingen koppling! När jag ställde ner den var allt helt ok, kändes spänstig och fin och tog bra. När jag trampade på pedalen nu lägger den sig på golvet och stannar där, drar jag upp den stannar den i övre läge. Det kopplar inte ur. Vad kan det vara, varför kan det hända när den inte alls har varit körd? | |
|
sök på inlägg om kopplingens slavcylinder eller huvudcylinder så är du nog på god väg. |
|
| Min blev så där då var det kopplingscylindern som hade gått. | |
|
Hydraulisk koppling. Packningen i huvud eller slavcylinder har antagligen gått. Brukar väl vara vanligast med slavcylindern?! Lägg dig under bilen och se efter om det droppar bromsvätska om den... En ny packning kostar inte speciellt mycket (en hundring ca. om jag inte missminner mig). Och så ny bromsvätska på det. Jag rekommenderar att du tömmer hela systemet och fyller upp med ny go vätska, om du inte gjort det nyligen... "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
brattwurst |
Misano. Har du kollat om det finns motstånd i bromspedalen ? Se efter om det runnit ut bromsvätska någonstans, har det sjunkit något i behållaren ? Mysko att kopplingen bra lägger av så där helt av sig självt. Det har jag aldrig tidigare hört talas om, huvudcylindern samt slavcylindern brukar ju sakta lägga av vartefter. Du har inte nyligen jobbat med koppling eller bromsarna ? |
|
Exakt så var det på min bil förra vintern. Parkerade den hemma på min fars gård en tid. När jag skulle ha den igen efter två veckor så låg kopplingspedalen nere på golvet. Allt var bra när jag ställde den. Man blev bra paff! Anklagade först min far för att ha kört sönder den, haha!!! Ja, kolla upp bromsvätskenivån! Är behållaren helt tom är det läckage någon annastans. "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Just så hände med min 320i-87 för ca 12 år sen. Allt funkade perfekt när jag parkerade bilen på jobbet på morgonen. När jag kom tillbaka på eftermiddagen låg kopplingspedalen på golvet. Ingen hydrualolja kvar i systemet. Då var det slavcylindern som gått. Byte - några tusenlappar + bärgningsavgift till BMW Som sagt sök på inlägg om kopplingens slavcylinder eller huvudcylinder |
|
|
troligen din slavcylinder som gett upp, sitter skruvar på växellådan med 2 muttrar, den övre är dock lite knepig att komma till...men många förlängare löser det! en ny går på ca 500 kr, gav 480 på adcenter, billigare än mekonomen,bmw och autoexperten! finns rep. satser men jag tycker att det är bättre att byta! kan vara ide att byta slangen som går till cylindern också om den ser sliten ut. Skruva dit den nya på växellådan och sen är det "bara" att lufta kopplingen, bromsarna behöver inte luftas då kopplingen tar vätskan högre upp än bromsarna i behållaren! det bästa är om du har en sådan bra manick som du skruvar på locket till vätskebehållaren så du trycksätter systemet, lättare att få ut luften då....låt det rinna igenom i omgångar medans det är trycksatt, kolla bara så att vätskenivån inte sjunker för långt! testa sen hur pedalen känns! första gången jag luftade var det inga problem, hade assistans och då gör man likadant som när man luftar bromsarna...men lättare med luftmanicken! andra gången fick jag inte ut luften alls...helt slapp pedal, motstånd på dom sista 2 cm så det blev TVÄRT dragläge :) behövde dock köra hem så jag körde med bilen så, och efter 10-15 växlingar så släppte den kvarvarande luften i systemet och pedalen blev normal! man bör ju byta vätskan iaf en gång om året, i takt med att den åldras så drar den till sig fukt eftersom den är hydroskopisk (tror det stavas så?) och då blir det vatten i vätskan. När det sen blir kallt så fryser detta, och då vätskan står i både huvud och slavcylinder och fryser när bilen inte används så spränger man packningarna när man sen skall köra iväg... MVH Johan K |
|
|
Hydraulisk koppling,,, Packningen i huvud eller slavcylinder som är slut. |
|
| Tack för svaren! Ja det första jag gjorde när jag kände att pedalen gick i botten var att kolla oljenivån, och den är normal. Bromsarna känns även de normala. Men det är väl antagligen slavcylindern då som gett upp, men kan den bara sluta funka utan att läcka olja? | |
|
Nej, det måste nog läcka bromsvätska. (någonstans) Börja med att lägga dig under bilen och kolla om det verkligen är från slavcylindern det läcker. Kan ju vara någon annastans det läcker även om slavcylindern är troligast. Behållaren med bromsvätska ska som du sett inte vara tom. Tittar du på sidan på den ser du två ledningar som går in i den. Den undre är till bromsarna, den övre till kopplingen. Det kan alltså inte läcka ut så mycket via kopplingen att bromsarna påverkas. Se efter du, antagligen ligger vätskenivån under den övre anslutningen... Upprepning: Jag rekommenderar att du passar på att byta bromsvätska i hela systemet när du ändå håller på. Det är visseligen lite jobb med det, men sedan vet man att man har fräch vätska i ledningarna... "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
vad kan man göra för att nåt sånt inte skall hända.. Länk Länk |
|
brattwurst |
Ett tips trampa ej kopplingspedalen ända ned i yttersta botten. Då kan packningen gå sönder i h-cylindern. |
|
jag har hört läst här på forumet att man ska låta kopplingspedalen vara nere när man avställer bilen, skall man göra det eller.. har avställt bilen idag...behöver jag ringa försäkringen eller Länk Länk |
|
brattwurst |
Ursäkta..? fattar nada |
| Då blir det spännande när man ska hämta ut bilen till våren... | |
|
ja vet inte vad det skulle va bra för men men Länk Länk |
|
| Ok får kolla nivån igen, kan hända att det ligger under anslutningen. Hur vet man om det är huvudcylindern eller slavcylindern som gått om man inte ser något oljeläckage? Är väl bara att chansa på slaven då kanske och se om det hjälper. | |
brattwurst |
Misano. Börja du med att lufta kopplingen vid slavcylindern luftnippel, det kan ju hända att det funkar sen. |
| Ok brattwurst det ska jag testa. Var ute nu och kollande, det fattades i princip ingen olja alls. Fyllde på ett par cl kanske och det blev fullt med en gång. Ingen koppling alls. Måste vara någon packning i någin cylinder som är helt slut? Känns inget oljemotsånd alls, bara returfjädern som är ok. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.