|
|
|
|---|---|
|
Ska ge bimmern en liten omgång i serviceväg nu innan vintervilan är det tänkt. Tänkte att nya tändstift skadar nog inte heller. Funderat på Mekonomens Beru Ultra X Platina, kostar 99spänn styck. Finns inget Bmw att tillgå här i stan annars hade väl de haft nåt bra alternativ såklart. Men kan man knöla i Mekonomens stift med gott samvete eller kommer bilen börja gå som en påse skit o dra soppa som en jänkare med V8? | |
| Nu är Beru Ultra-X inhandlade iallafall. Några platinastift hade de inte hemma så det fick bli vanliga. Får väl se hur bilen går o hur länge de håller. Killen i affären prisade dem som fan, men det är ju inte svårt att förstå varför... | |
| kola på boken | |
|
Vilken bok är det kola på menar du? ;-) Tror inte det står specifika tändstiftsmärken i boken ändå. Tänkte bara om nån provat Beru i sin bimmer... Men men, jag kan ju prova o återkomma om ett halvår o säga hur det gick... |
|
|
Jag tror att det är NGK BKR6EK du skall ha (original). /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Kanske det, får väl slänga dessa om de inte fungerar tillfredställande... Är ju sånna 4 elektroder så de borde ju tända bättre tycker man. Sån Haloring skulle jag vilja prova... |
|
|
Bosch F7LDCR eller Beru 14F-7LDUR4 eller champion RC8DMC eller NGK BKR6EK. Själv skulle jag tagit champion eller NGK. |
|
|
Hmmm, är det ingen som provat Beru ens då? Går ju alltid lämna tillbaka dem o skaffa andra men jag är lite sugen på att prova ändå. En gammal Volvoturbo jag hade gick jävligt bra efter jag bytte till liknanade stift. Likaså morsans Volvo 850 gick renare med flerelektrodstift... Men men, provar man inget får man inget veta |
|
|
Jag har provat på 523:an (Beru Ultra X), motorn gick sämre samt misstände, innan satt det NGK originalstift o då gick bilen fint! Byte sedan tillbaka till NGK o det fungerar bra igen! Det kan ofta skillja mellan olika motorversioner och Beru funkar säkert fint på andra motorer, har haft Beru i flera M30 3.5:or o där går det mycket bra! Annars är Bosch ett bra stift också! Men det kan variera som sagt! ///Magnus |
|
|
Jag har också hört att M50 ska vara lite kinkig vad gäller tändstiften. Bosch bör dock inte vara några problem. Faktum är också att BMW Original ofta är billigare eller lika billiga som alternativen. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
NGK BKR6EK (tvåelektrodsstift) eller NGK BKR6EQUP (fyrelektrodsstift med mittelektrod i platina - 10 000 mils bytesintervall) är de som BMW säljer och rekommenderar. BOSCH säljs också hos BMW och då är det, BOSCH F7LDCR (tvåelektrod) eller FGR7DQP (fyrelektrod med platinamittelektrod). Priset är likvärdigt för NGK eller BOSCH (de senare någon enstaka krona billigare): ca 75kr/st för tvåelektrodsstiften och ca 160kr/st för fyrelektrodarna hos BMW. Jag skulle rekommendera NGK, det är extremt sällan de ställer till problem när de används i BMW-motorerna! Andra tändstiftsmärken kan göra motorn tjurig om det vill sig illa.... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag hade beru stift i min, ett lade av. Min mekaniker säger att de är dåliga stift, NGK ska det va. |
|
| Jag valde till BMWs Super power platina stift (löjligt namn jag vet) när jag gjorde min insp2, motorgången är likadan som innan bytet men dom ska visst hålla betydligt längre. | |
|
Sitter Berustift i nu, gjorde min lilla service under dagen. Motorn går lika jämt o fint som med NGKstiften. Återstår väl att de hur länge de håller bara. Dök upp tickande problem istället så tändstiften är inte störta huvudbryn längre... Se min andra tråd om ni vet nåt om tickbotande... |
|
|
Tidigare gillade jag NGK.. men har mer och mer gått över på Champion som funkar kalas i det mesta Bosch har jag dock dålig erfarenhet av... Så mitt val, Champion eller NGK |
|
| peter, hur länge fungerade berustiften? | |
yttryck |
en regel,, NGK stift funkar bäst till BMW:s motorer.. |
|
BERU SITTER VÄL ORIGNAL PÅ MERCEDES..ELLER?? allt under 19" e vinterhjul!! |
|
|
NGK är bäst. Det säger jag inte för att på vårat jobb säljer vi det. Utan att det är bevisat. MVH Tord |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.