|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Något som diskuterats mycket tidigare på forumet är ju detta med att byta till bättre högtalare i framdörrarna. Vad tycker ni andra är det bästa/mest prisvärda alternativet?? Var och lyssnade på Focal och MB Quart idag, de systemen kostar ju minst 2000:- och låter ju givetvis bra. Å andra sidan såg jag att MDS rear ut ett system på sin sida för 799:- och det har tidigare kostat det dubbla.....kan det kanske vara ett prisvärt alternativ?? | |
|
Jag har bytt till detta system från n-core och det blev en stor skillnad från orginal för endast 1300:- Länk |
|
|
Lyssna lyssna lyssna på dina favorit skivor och välj det ljud du gillar ( du betalar och det är i din bil det skall sitta....) För mellan 1000-2000:- brukar man få bra valuta för pengarna Själv gillar jag Infinity och MB Quart... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Rekkomenderar systemet från n-core ovan. | |
| Amegas Gold system är helt oslagara, dyra men absolut bäst ljud. Har provat det mesta samt jobbat ett antal år med bilstereo men aldrig stött på nåt som spelar så bra. | |
|
Som synes smaken är som baken : delad... därav behovet av att själv lyssna på det ljud DU gillar ( oavsett vad vi och handlaren säger...) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Jag antar att alla alternativ är lite bättre än det lite tunna orginalljudet. | |
| G-Magnus glömde fråga en offtopic fråga,men hur går det med lillen,har du gett en ratt så det kan bli en framtida F1 stjärna. | |
|
B-M: det ser illa ut, han gallskrek vid första besöket på Clas Ohlsson..*L* Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
En dum fråga kanske men är det 1300 för båda dörrsidorna eller blir det 2600 för att byta ut högtalarna i båda framdörrarna? Appropå: Jag har bytt till detta system från n-core och det blev en stor skillnad från orginal för endast 1300:- |
|
|
1300:- är för bägge dörrarna,högtalare samt delningsfilter. Passa på nu för jag såg på deras hemsida att dom lämnar 10% julrabatt mellan 20-31dec. |
|
Robsarve |
Japp, tomtemasken är på! Vi kommer dessutom att vara tvugna att höja priserna ca en hundralapp på ZR nästa år, så det är dubbel anledning att passa på! Var beredda på att vänta lite på leverans bara, bemmanningen fram till trettonhelgen kommer att vara mycket skral! |
|
Robsarve: Trodde priserna gick på andra hållet med den svaga dollarn.... *S* Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
1300 kan man ju stå ut med men vad kostar konkurrenterna? Någon som har koll? Förresten, en dum fråga till. Man behöver väl inte använda delningsfiltret? Man bara byter ut elementen? |
|
Robsarve |
Du måste använda delningsfiltret. Notera att ett lätt byte av framhögtalarna bara är möjligt om man har buisness och inte hifipaket proffessional eller DSP. Dollarn går ned men fraktpriserna upp och vi har märkt att vi ligger för lågt i förhållande till liknande produkter hos konkurrenterna. Dessutom behöver vi hålla återförsäljarna på gott humör! |
|
Ok, jag måste använda filtret men hur kopplar man då? Jag har en "sur" Autoradio Reverse som jag kör kasettadapter och JOS MP3, vilket jag tycker är suveränt eftersom jag använder JOSen på jobbet också. Jag forskade lite själv och det sitter väl bara två element i framdörrarna, diskant och mellanregister. Sedan "bas" i taket (jag har en Touring). Hur grejjar jag en inkoppling med delningsfilter då? Måste jag dra nya kablar i bilen? Hade tänkt mig att bygga bas, typ 8 (max 10) tum på ena sidoluckan, vänster eller högersidan. Behöver jag inte byta ut takelementen då? |
|
|
Tanken är nog att det skall komma lite bas från de "stora" i dörrarna fram också, även om de kallas mellanregister. Det är fullt register in till varje dörr, du kopplar filtret på de inkommande två trådarna i varje dörr och byter elementen, klart! För att ge riktigt lyft så bör du ha ett litet extra slutsteg också. Ev. hittar du två trådar extra på de nedre högtalarna i dörrarna, dessa går till extra talspole för ev. biltelefon. Dom får du isf lossa och isolera, eller ev koppla till en liten kom. högtalare i förardörren, t.ex inne i ena dörrfacket. Ger dessutom bättre sting i telefonljudet än den gamla lösningen. FP |
|
| Menar du att det finns små slutsteg att koppla på högtalartåtarna i dörren och att detta steget kan placeras i dörren också? Jag har ju ingen lågnivå på min "grymma" Autoreverse :-) Går det förresten att bygga om till lågnivå på min Autoradio Reverse också? Det skulle ju kunna vara ett alternativ, så kan jag väl driva alla högtalare (2-3 mellanregister i varje dörr och en sub) med samma steg om jag har fattat rätt? | |
|
Inte i dörrarna kanske men man kan nog klämma in ett steg av mindre modell nånstans. En del slutsteg tar högnivå direkt på ingången, i annat fall finns det omvandlare. Kan inte svara för om det går att modda Autoreverse, dvs allt går, man kan ju ta ut lågnivå strax innan de inbyggda stegen med mer eller mindre jobb osv. Det måste allt komma lite bas framtill i bilen också om det skall låta balanserat och bra. Sen kan en sub, gäna med separat slutsteg, ta hand om den allra lägsta basen. FP |
|
|
OK! Har äntligen inveterat i ett kit MB Quart till framdörrarna, ska försöka mig på att installera själv..... Tack för länk till BMW-tips.com där det står exakt hur man får bort dörrsidor m.m. Men var gör man av delningsfiltrena som är med?? Tips?? Dessutom stod det nåt i Mek-Tipset om att det går fyra trådar till dörrhögtalaren (två av dem för telefonen) antar att det inte gäller mig som har vanliga business-stereon utan inbyggd tele??? |
|
Robsarve |
På vanliga buisness utan telefon är det bara två trådar per element. Du drar kablarna som går till 5"-lådan till delningsfiltret och från delningsfiltret till de nya högtalarna. tycker Erik |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.