|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
markus00 |
Skall köpa nya bakdäck till 18" fälgarna. Funderar på antingen 225/40 R18, 245/35 R18 eller det som jag är mest sugen på 255/35 R18. Om jag väljer det bredare altenativet får jag räkna med att däcken håller kortare tid då? Tror ni det blir någon skillnad mellan 245 och 255 i hållbarhetstid? |
TobbeBMW |
Hur däcken håller är helt och hållet beroende på dit eget körsätt samt vilkent däckfabrikat du väljer, alltså vilken "hårdhet" däcket har, mjuka däck slits ut mkt fortare. MEN ju bredare däck du har på desto mera illa går du åt din bil vad drivknutar o sånt beträffar, dom får betydligt kortare livslängd. |
markus00 |
Jag utgår alltså från att det är exakt samma däckmodell. Isåfall kommer alltså inte ett bredare däck slitas ut snabbare eller har jag förstått dig rätt? Drivknutar osv är jag medveten om att dom slits ut något fortare. |
| De slit så fort de behöver!!! du behöver inte va orolig! när de är slut är de bara å köpa nytt! tyvär händer de ofta! :) | |
markus00 |
Hehe jo det har du aldeles rätt i :) Men händer det oftare om man har bredare däck då?? |
|
Beror på om du vill visa att du har breda däck å bränner iväng ;) tror att om de måste slitas när man svänger hårt mer.. men du har ju ändå mer gummi att slita! tyvär så får du prova!!! breda svarta spår är tufft iaf he ;) |
|
|
Jag har inte märkt något ökat slitage när bredden har ökat, andra saker spelar in mera t.ex fabrikat på däcket samt din körstil. Däremot säger en del att breda däck spårar mer, men det har jag inte heller märkt. |
|
| En gummimojje hävdade bestämt att bredare däck slits mindre eftersom de har ett högre load index, dvs tål högre last/vikt. Men å andra sidan lär körstilen betyda oerhört mycket mer och precis som nämnts tidigare ger ökat grepp större slitage på övriga drivlinan. | |
|
Mina däck håller max 1500 mil, då är det säkert många som tycker det är väl normalt. Mkt möjligt att det är det, men jag sänkte min bil med hr sänkningssats och satte dit mina 17 tum med 225x45 däck pirelli p 6000. Pirelli är ett mjukt däck samtidigt som sänkningssatsen äter upp mina däck. Naturligtvis så spelar det en stor roll hur man kör oxå. Monterade dit nya pirelli däck i våras åkte iväg på en semesterresa som jag averkade ca 1200 mil på en månad. Mina däck var slitna upp till 75 procent. AKR |
|
| För att verkligen få ut ett ökat grepp med de bredare däcken är det nog inte ovanligt att mjukare gummi används, vilket borde ge kortare livslängd, men det kan säkert variera från märke till märke. | |
| Bredare däck blir känsligare för felaktiga hjulvinklar. I praktiken slits de därför ofta mer eller snett, men med hjulupphängningarna i ordning så bör de hålla lite längre än smalade däck av samma modell. | |
markus00 |
Tackar för alla svar speciellt svaret från Adelson! Det får bli en hjulinställning till våren. Blev förresten 255/35 är nu beställda. |
|
Köpte lätt begagnade däck runt midsommar (mönstret nästintill nyskick). Nu när vinterdäcken åkte på fick jag en mindre chock av att sommardäcken var nästintill blankslitna! Efter drygt 1500mil. Däcken är pirelli P-zero 17" 225-45, inte så extremt alltså. Men min gummigubbe sa att det är fullt normalt med den profilen. De breda och "sportigare" däcken har som sagt att mycket mjukare gummiblandning för bättre grepp, och slits alltså MYCKET fortare. Men väljer du mellan 245 och 255 så spelar det nog ingen roll eftersom 245an säkerligen har samma mjuka gummiblandning. |
|
|
Många anledninar gör att breda däck slits mer. T.ex -Ett bredare och lägre däck är mera riktningsstabilt och det minsta fel hjulviklar du har kommer att slita. -När du sväger så kommer att bredare däck att behöva slira lite, däcket har ju ingen diffbroms på mitten. -Ett bredare däck är ju oftare av mera greppvänligt gummi, dvs mjukare. -Ett bredare däck väger oftast mer vilket ger ökad frikton och värme i gummit vilket sliter mer. Det slistarkaste däcket jag någonsin haft var ett smalt regummerat däck, det höll över 8000 mil innan det blev för lite mönster. |
|
|
Generellt så slits det bredare däcket snabbare än det smalare, har själv sett detta, kan handla om 50% kortare total körsträcka innan det är slut varför kanske man inte vet exakt, men att sänkning, felaktig sänkning och felaktiga hjulvinklar och bussningar som är intakta förstärker slitaget av det dreda däcket jäntemot det smalare. Tex mina framdäck på 323an har rullat max 2000mil och är precis lagliga/olagliga (satt bak tidigare) och de är 205or, med 185 som skall sitta original står det i en tysk bok (om just 320/323 sexcylinder) att de skall hålla 3000-4500mil beroende på körsätt, omch då måste 3000 mil motsvara min körstil, dvs i mitt fall så har de bredare slitits 33%mer än mot original. Nu är det ett ytterst ovetenskapligt test, men endå och då är det inte så ruskigt stor skillnad mellan 185 och 205, betänk tex 195 mot 245 som så många E34or har, eller ännu mer. |
|
|
En annan anledning till att de bredare slits snabbare som jag hört av två däcksnubbar har med lufttrycket att göra. Den gamla regeln för högt tryck= slitage på mitten, för lågt= i kanterna kan väl alla. MEN på breda däck har slitytan en tendens att bukta utåt pgr centrufugalkraften eftersom den breda däckytan blir sladdrigare. För att motverka detta höjer man trycket för att sträcka ut slitbanan mellan däcksidorna och motverka centufugalkraften. Problemet ska tydligen vara att hitta rätt tryck, med för högt tryck gäller den gamla regeln igen. Detta är en teori jag hört, den kan ni sätta tänderna i, men oftast tycker jag att breda däck slits mest på mitten Finns förmodligen många anledningar och kombinationer. \\Mikael |
|
|
lufttryck är det viktigaste hel inne på böss linje ändrar du till fetare sulor kan jag rekomedera hjulinställning oxå det finns många teorier men luften och körsätt och rätt load index mvh sam |
|
markus00 |
Jo en hjulinställning hade jag tänkt att göra har även sänkt bilen lite så det är nog nödvändigt. Hur mycket tryck i ett par 255/35 R18 tycker ni jag ska ha då? Samma fram eller? (225/40 R18). Bilen är en E39 |
|
kolla bara så rullomkretsen är samma som org får ej över/understiga 5% av orginal annars får du missvisnig på hastighetsmätaren samt att loaden inte blir mindre än bilens vikt då slits puckarna ut aldeles för snabbt det är väl tråkigt.God(HJUL)på er! MVH sam |
|
|
Varför 18" på en 523:a???? Mvh Anders BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
markus00 |
KRAFTWERK: Förstår inte riktigt vad du menar. Det är ju helt klart utseendet. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.