AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.146

"edc not active" - är dämparna slut eller är det glapp i givaren?

do
641
dobo
BMW 640 GC n55 mhd steg 2+
Texten "edc not active" dyker upp i check controlen när man kör hårt med bilen. När man kör lungt så händer det inget. Felmarkeringen försvinner om man slår av och sen på tändningen. Gasade på lite extra i en rondell idag och låg i bredsladd i nån sekund och då gick "gong-gong" ljudet igång i bilen med ovanstående felmarkering. Detta har även hänt en gång tidigare när jag åkte in/över ett farthinder lite för hårt (inget överdrivet). Är det glapp nånstans eller är dämparna slut. Observera att det luktar lite bränt vid vänster bakhjul efter jag har kört en sväng med bilen...
Undrar vad fan som händer?!

Mvh
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Hej.
Det där med EDC nicht activ vet jag inget om, men att det luktar lite bränt är nog ingen fara. Det kommer från avgassystemet när den har varit varm länge. Det luktar alltid lite bränt om min efter en del körning, och har alltid gjort det:)

Micke K. Länk
do
641
dobo
Men luktar det om ditt vänster bakhjul oxå?
Läste lite nyss om edc i tidigare trådar och det verkar vara ett så ganska vanligt fel!

Mvh
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Ja, vänster bakhjul, där avgassystemet mynnar ut. Det där med EDC är mycket knepigt. Mina var slut på väster sida för 2 årsen, både fram och bak! Men inga felmedelanden fick jag, inte. Däremot slog fjädringen igenom lite lagom sådär:) Köpte fyra begade för en fjärde del av nypriset. De håller fortfarande...

Micke K. Länk
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
läcker inte dämparna och edc fungerar som det ska när du inte har felmeddelande så är det nog en sensor till edc systemet som det är lite glappis i .
do
641
dobo
Tackar så mycket!
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Min M5 -95 hade samma fellmeddelande.
Det började med en gång per år och det varade i upp till en dag. Oftast vid litet fuktigare väderlek.
På ett mycket kort tag kom kom meddelandet oftare.
Sedan släcktes aldrig koden (som tur var för nya ägeran hände det innan han köpte bilen så att han visste vad han köpte).

Om jag inte kommer ihåg fel så slutade ibland bensinförbrukningsmätaren i datorn att fungera samtidigt som felkoden kom. Dessutom slutade ibland v-torkarnas låghastighet att fungera samtidigt (blev bara pausgång samt högsta hastigheten)

Jag bytte hastighetsmätargivaren i diffen och gjorde massor av mätningar av kablar och givare men kom aldrig på vad felet var!

Per L
do
641
dobo
Hur kan jag se att mina stötdämpare läcker???
Syns oljan vid dämparna eller finns det något annat sätt att kontrollera det på? Nu finns felmedd konstant!!!

mvh
Pe
2.342
Per L
Du kan ha två olika sorters läkage:

1. Fram och bak. Läkage av stötdämparolja
Läkaget sker alltid längst upp där kolvstången kommer ut ur dämparen. Läkaget kan vara så litet att det bara syns en mörk fuktfläck längst upp på dämparen. Eller också kan det vara så mycket att du får en "jättepöl" med olja på backen. I det första fallet kan dämparen göras rent (det blir mycket sand och skit längst upp som sliter på kolvtätningen) och fortsätta att fungera i många tusen mil ytterligare

2. Bak. läkage av "nivåregleringsolja"
Nivåregleringsoljan kommer från styrservopumpen och kan alltså fyllas på i därför avsedd oljebehållare. Detta läkage påverkar inte alls stötdämpningsförmågan.

Jag tror inta att läkage av "stötdämparolja" ger det felmeddelande som du anger. På min M5 -95 rann all olja ur en framstötdämpare (stötdämpningsförmågan blev fullt i klass med en cyckelpump) och jag fick inte detta felmeddelande då. Däremot kom det då och då (med helt funktionsdugliga dämpare) för att så småningom alltid finnas kvar. Jag kom aldrig på vad som var felet.

Min rekommendation är att riva ur hela EDC-systemet och ersätta det med vanliga KONI-, bilstein-dämpare som verkligen håller den kvalitet som man kan kräva. Inte helt enkelt men det blir enligt uppgift hållbart, förhållandevis billigt och bra. Enligt min mening är original BMW E34 dämparna rena skiten (kvalitetsmässigt) till en fullständigt orealistisk prisbild!

Per L
do
641
dobo
tack för era svar!
do
641
dobo
Nu funkar den igen! Har funkat i snart 2 dygn.
Hopplöst...
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det är glapp i styrboxen, det lär gå att öppna och löda om den.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Pe
2.342
Per L
Erikw:

Berätta mer! Det är nog många som skule bli glada om felet vore så enkelt att fixa!

- Du menar förstås EDC-styrboxen under baksätet
- Känner du någon som gjort det och lyckats?
- Hade han/dom symptomen som beskrivs ovan?
- mm

Per L
Gemini__
Sådär, nu har jag bytt styrbox. Var en ren chansning från min sida. Resultatet blev bästa tänkbara!! Felmeddelandet försvann och EDC-omkopplaren(knappen) på instrumentbrädan hoppade igång. Visserligen lyser knappen endast i S-läget. Ska kika närmare på det, kanske någon diod som är sönder. Har inte hunnit provköra bilen efter bytet, ska bli intressant och känna om systemt fungerar i praktiken.

Att byta styrbox rekommenderas om man har kontrollerat alla de andra punkterna innan. Kan tillägga att det var jag som köpte bilen av Per L. Och eftersom han hade kontrollerat det mesta förutom boxen så siktade jag in mig på att byta ut den.

Mvh:
Thomas
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Per L: Jag har för mig det var någon på detta forumet som skrev det, om jag minns var det något ben på en IC-krets som var dålig. Vet inte mer än så, jag har inte EDC på min.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.