AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
807

Råd vid köp 525 Tds

Pa
184
PalleM
316-98 Touring
Vad bör man kolla upp på en 525Tds-93 import -96 den har gått 30000mil och det är automat på den.. Spec svagheter?
Hur länge stoppar motorerna? Hur brukar automatlådan hålla?

Mvh/Palle
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
vet inte just hur det är med låderna en pumpen bör du vara noga med då denna kostar endel att byta ut och inget ovanligt fel att den är sliten eller läcker

Joakim E
Utöver de vanliga felen för E34 (ac-kompressorn/kondensorn rutten, rost i tanklock/dörrar, dåliga bussningar/stag/p-ändor, spruckna/skeva topplock + det som gäller alla: bromsar och stötdämpare/fjädrar) så är väl den största anmärkningen just matarpumpen. Byte av den går på ungefär 10.000:- och uppåt, beroende på var du kollar.
Pa
184
PalleM
316-98 Touring
Okej. Men hur ser eller märker man om matarpumpen eller toppen är dålig?

Mvh/Palle
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Toppen kollas genom att ta ett co2 prov på kylarvattnet. Vill man chansa kollar man bara så det inte simmar olja i vattnet.
Problemet är att ägare som känner till problem kan byta vattnet strax innan försäljning för att dölja ett mindre toppläckage.

W
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
har du pendlande tomgång kan detta vara ett tecken på dåligt ställverk i pumpen

Joakim E
Kolla pumpen!! Tyskimporterade dieslar har en annan pump p.g.a. dieseln är mycket fetare i tyskland. Med våran svenska vattendiesel brukar dom inte hålla så länge. Har bilen gått mellan 25 å 30000 mil så borde pumpen vara bytt, annars rasar den väl när som helst.

// DZL_PWR
Keep on keepin' on!
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
min är en import och den har hållit i 35,000mil mar bara bytt packning i övre locket och en pumpjustering. så det DXLPXR säger håller inte riktigt

Joakim E
Joakim E:

Givetvis så gäller det ju inte för alla 525:er. Har inte jobbat som BMW mekaniker, å jag har aldrig haft en 525 tds själv heller för den delen. MEN, mina kompisar har haft en del, samt att man håller sig uppdaterad på anna håll också. Jag säger inte att alla 525 tds som är tyskimporterade har en kass pump som rasar innan den har nått 30000 mil. Det fattar väl även ett pucko. Det är å andra sidan väldigt vanligt att dom är slut efter 30000 mil. Givetvis finns det ju andra saker som man ska titta på när man köper begagnat, det har man tagit upp på den här tråden också. Varför jag nämner pumpen är för att det kan bli en dyr historia om den rasar. Man bör vara extra noga med å kolla det.

// DZL_PWR
Keep on keepin' on!
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
oftast läcker de importerade, men pumpen i sig är nog densamma och ett p-byte är ju inga större pengar

Joakim E
DZL_PWR har nästan nått hela poängen, FÖRUTOM ATT DET ÄR IDENTISKA PUMPAR.

I importerade sitter det gamla, ruttna packningar avsedda för Tyskarnas fina diesel.
I Sverige får vi då anpassa våra pumpar efter skitdieseln vi har, genom en ompackning av pumpen.
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Det handlar om några hundralappar i annan typ av packningar som biltillverkarna vägrar ta,men nu får Europa samma diesel som vi har så kan det nog ändra sig...
Ok. Hade fel på den punkten. Kändes lite skumt med två olika pumpar beroende på tysk/svensksåld. Jaja, pump-problemet finns ju uppenbarligen, men det är dock inte lika allvarligt som jag befarade. Som sagt så är jag ju ingen expert utan en vanlig hobbyskruvare. Man lär ju sig alltid någonting nytt. :)

// DZL_PWR
Keep on keepin' on!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.