|
|
|
|---|---|
|
Vad menas med dessa begräpp?? Skulle gärna vilja få dem förklarade då jag aldrig förståt dessa.. Vad är mekaniskt insprut?? Sant vad är ett mekaniskt laddtryck??? Har damsugit forumet.. hittade dock inget klart svar.. tack på förhand! /Jonas *frågar man inget, får man inte heller ngt veta* | |
|
Mekaniskt insprut är ett insprutningssystem som styrs mekaniskt, alltså så styrs bränsleluftblandningen via en mekanisk mängdmätare och spridare som öppnar på ett visst tryck, istället som ett elektrisk insprutningssystem som mäter luftmängden/massan med hjälp av olika givare och öppnar/stänger spridarna med hjälp av el. Mekaniskt laddtryck vet jag dock inte vad det är! |
|
|
jag kan tänka mig att mekaniskt laddtryck är mekaniskt reglering av laddtrycket iställt för elektroniskt styrd laddtryck... men jag vet faktiskt inte, utan bara tycker att det hade varit rimligt. Överlåter frågan till alla Turbokonverterare här på forumet. 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
|
Ja, själva uttrycket har jaginte hört förut, men vissa Wastegates har 2 st "utrymmen" med ett membran emellan. När man kör mekaniskt har man en fjäder som håller ventilen i WGn stängd, och laddtryck på ena sidan om membranet. När laddtrycket överstiger kraften i fjädern, öpnar ventilen och släpper igenom avgaser som inte går till turbinen och laddar. När man kör elektroniskt, har man en ventil på den andra sidan av membranet också. När laddtrycket överkommer kraften i fjädern (som i dessa fall brukar vara runt 0.4) så har man mottryck på andra sidan membranet. Där sitter en tryckvakt som släpper ut tryck när elektroniken får det tryck man programerat den till. Alltså: mekaniskt är en fjäder, och elektriniskt är mottryck i WGn som styrs av te.x data boxen. Länk www.reptil.nu |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.