AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.919

Har jag en startspärr ? e34 525i touring -93

We
103
Wegen
530iA Touring M-sport -02
Hur vet man att man har startspärr? Fanns det orginal redan -93 ? Hur ser man om det finns någon eftermonterad ?
Anledningen är att jag enligt försäkringsbolaget måste ha en för att stöldförsäkringen ska gälla, dessutom vill jag installera ett larm, då blir det billigare om man redan har startspärr.
Har vanliga nycklar, inget fjärrlås med andra ord, men har centrallås. Bilen är en import.

to
128
tobbeviking
320d xdrive -15
Jag har startspärr monterad, det sitter en liten "knopp" som blinkar rött inne i bilen och innan jag kan starta så måste jag deaktivera den med en liten stav som sitter på nyckelknippan, vilken jag sätter mot "knoppen".
Jag har svårt att tänka mig att du skulle ha ngn form av imobilizer monterat utan att hitta den, iaf inte om den är eftermonterad.
Orginal låter jag ngn annan svara på hur det ligger till med.
Har du nu ingen startspärr monterad och ska göra detta, montera för allt i världen in ett larm, det är så smidigt att öppna bilen via fjärrkontroll ist för att fippla med nyckeln i låset, speciellt på vintern då det kan vara lite fruset osv.
//Tobbe
We
103
Wegen
530iA Touring M-sport -02
Larm ska jag ha, det är därför jag undrar om jag har startspärr. Larm med startspärr är ju en del dyrare. Jag har ingen diod som blinkar iaf, men tänkte att orginal kanske är dolt monterat och att man kan missa det isåfall.
Tack för svar :)

Wegen ; BMW monterade startspärr på alla bilar tillverkade från 1/95 innan dess var det tillval, beställ en utrustningslista från BMW kostar inget om du inte tar med garantiåtgärder där står den med om den är fabriksmonterad.

Mvh Stephan
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Sedan 1/95 monteras immobilizer, innan dess fanns det inte som tillval (mig veterligen).

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Erikw; Denna rad står med på ett stort antal begangnade BMWbilar på www.bmw.de "Anerk. Wegfahrsicherung lt. AZT/TÜV", vilket jag tolkar som fabriksutrustning eftersom eftermonterad utrustning inte brukar stå med i deras annonser.

Mvh Stephan
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Erikw o Stephan735i:
Egentligen både man inte ifrågasätta era uppgifter, men jag har då fått för mig att det är fr.o.m. 03/95 som startspärren är standard...

Mvh
Patrik - 530iAt -31/3-95, 07.10 :)

___
Touringklubben: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag har inte hittat någon eftermonteringssats i ETK, och nycklarna ärdrades 1/95. Det finns inga varianter på nycklar innan 1/95, så det är inte troligt att det gick att beställa som tillval.

Jag är ganska säker på att jag har rätt, men rätta mig gärna om det är fel!

Erik

___
ph
66
ph
S60 D2 -13
Min 520 –94, uttagen hösten –93 skall vara svensksåld enligt uppgift. Jag har två knappar på nykeln, en för låsningen och en för larmet. När larmet är aktiverat kan man inte öppna dörrarna ens från insidan. En liten lysdiod som sitter uppe vid stora luftintaget blinkar när larmet är aktiverat. Betyder detta att jag har någon form av startspärr?Undrar eftersom ni säger att det inte fanns förrän –95.

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
ph: Det är larm du har på din. Det finns en "startspärr" i larmet, men ingen en elektronisk immobilizer.

Erik

___
ph
66
ph
S60 D2 -13
Tack Erik för ditt svar. Tycker forumet är en fantastisk när jag behöver hjälp. Skriver inte så många inlägg men är en flitig läsare som snyltar på allt nyttigt som finns att hämta här.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.