|
|
|
|---|---|
|
Jag var på förbesiktning idag på bmw segeltorp. Nån trasig lampa, samt sten innanför bromssköld. Jaha tyckte jag " -Tog mekaniker bort stenen?" "Nej..." "Kan han göra det nu då?" "Vi har ingen ledig tid nu..." skumt beteende. Jagvet att det var gratis förbesiktning, men ändå. Nåväl, hur får man bort detta gruskorn eller sten, som får hela bilen att låta som en griffeltavla? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Backa 50 meter är en av lösningarna. ///MVH Hasso Länk |
|
Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
ok, jag har backat och tvärnitat. Testar att backa en längre sträcka. tackar. |
|
|
lossa bromsoket och väck med skivan, rensa och montera igen.. har jag fått göra vid ett par tillfällen, går ganska snabbt att göra |
|
| ..jag backade runt i typ 10min med ett antal bromsningar utan resultat. Först när jag gett upp och skulle dra mig hemåt kom befrielsen. Villa ägarna i området tittade lite smått irriterat åt mitt gnissel.. hehe | |
|
Finns det någon beskrivning på hur man gör för att ta bort denna lilla sten? Jag är kass på att mecka, men med beskrivning kanske det går. 1. hissa upp bilen 2. ta av bakdäcket 3. ? 4. ? 5. ? :-) mvh |
|
|
Hej! Som nummer tre så lokaliserar du stenen med hjälp av lämplig lampa och kikar då mellan bromsskölden och bromsskivan,sedan så tar du lämpligt antal "plaststrips" och försöker därefter trä detta runt stenen och dra uppåt eller "lite hur som helst" ;) då brukar stenen släppa...Sedan om du inte lyckas med att få ur stenen då så om du iaf fått loss den ur det inkilade läget så kan du rulla hjulet bakåt för att då ev få ur den..Möjligen.Det brukar som sagt hjälpa med en backning,men är den inkilad och varit det ett tag så kan du behöva göra detta lilla ingrepp.. Att ta bort oket har iaf inte jag behövt göra(hitintills iaf:)) Gjort ungefär så med farsans 523:a ett par gånger när småstenar fastnat där och han inte lyckats backa loss dessa. Lycka till... Mvh Janne. |
|
|
Mysteriet med den fastklämda stenen är nu löst. Jag backade runt tills jag blev snurrig, och sedan kom befrielsen. mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.