AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.117

snikbygge e21(turbo)

je
56
jerrye21
E21 323-80
Hej!
Funderar på att göra en lågbudget konvertering på men e21 323.
tänkte bara ladda 0.4-0.5
Har dock lite funderingar angående grenrör o andra grejer som behövs.
Har hört att 524td grenrör passar bara man gör nya bulthål??
Den som har några billiga grejer liggande får gärna höra av sig.
tacksam för svar
ps.har redan sökt lite men hittade inte svaren ja ville ha.

Mvh jerry

Länk
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Du får söka lite till, det finns svar på det mesta. Dock kan det ta en bra stund innan man hittar det!

Grenröret passar om man som sagt ändrar bulthålen, eller köpa en adapter som passar på orginal grenrör. tex som Länk

Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hej!!

Bygg en adapter från ett typ M20 grenrör som sitter på de flesta E30 och E28 motorer.

Montera batteriet i skuffen flytta dit bränslehuvud dit batteriet satt, dra ett rör till turbons inlopp, använd huvan från en SAAB turbo, du får dra nya slangar från k-jet huvudet, men det är bara att fixa plastslang och skära dän alla gamla nipplar, åk till SAAB verkstan och få spridarna tvättade de har RIKTIGT k-jet utrustning, montera en FRÄSCH soppapump, gör styrtrycksventilen justerbar, hmm...

Jag körde typ det konceptet, tunade en del med K-jet iofs.... Svarvade kolvarna till 8,7:1... Laddade 0,9 bar med helt STD soppa huvud. Hmm, kanske klokt att köra en extra spridare!!

Funkade JÄTTEBRA...

Lycka till ...

//Jesper
Tu
69
TurboNicke
BMW 323i e21 -83
Tja!

Eller så köper du prylar av mig, som har precis allt de du behöver för att åka med 0,4-0,5 i ladd. Suttit på en sån motor du ska bygga på! Har komplett kabelhärva med box och lmm, spridare, grenrör med turbo. en IC och lite rör så är du på banan!

Adios!

www.attitudemotorclub.com
turbonicke...jag har ju mailat dej när du skrev i en annan tråd att du skulle sälja..men du svarar ju inte...min mail är tobbeb85@hotmail.com

Tu
69
TurboNicke
BMW 323i e21 -83
ch0bbe, jag har mailat dig nu! Ber om ursäkt! ;)

Ha en trevlig helg alla!

Adios!

Hej..
Det är inte bara jag som har tänkt åka E21 turbo till sommarn ser jag =)

Mitt recept är: Svarvade kolvar 1.3djupt och lämnat 9mm från kanten, o-ringat block, lite portad E30 topp samt insug (omgjort så k-jet spridare passar), td04-15t turbo, eget grenrör= inte optimalt..:)

Så långt har jag kommit så jag har en del frågor kvar, om någon kan svara.. kanske jesper..

1. Hur ska man koppla tändningen när man har kopplat bort allt avgasrenings skit..

2.hur gör man styrtrycksventilen justerbar. jag läste här någon stans på forumet att man kunnde ta från en saab/volvo turbo.. men det lät ju mer inntresant att göra den justerbar..
Tu
69
TurboNicke
BMW 323i e21 -83
Förslaget är väl att åka med L-jetronic istället för K-jet. Eller varför inte MS... För 3månader sen tänkte ja åka med K-jet. Sen ändrades de till L-jet. Nu blir de MS... ;)

Ingen aning med styrtrycksventilen men vad har tändningen med avgasreningen o göra?
Adios!

Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hepp........

En styrtrycksventil från typ en volvo eller saab turbo är att föredra eller, hmm, en med slanganslutning för vakum... Det gör att styrtrycket sjunker vid laddtryck och att vågen snabbare lättare slår upp...

Du får ta isär ventilen... I botten sitter det ett membran med en liten insexskruv i mitten. Lösgör skruven försiktigt... Borra ett hål i botten på själva alu delen eller kanske sitter en pressad tunn plåt där...Typ hålet gör du för att kunna få i en insexnyckel för att justera styrtrycklet..

Och tja, det funkar otroligt bra med K-jet... Men MS är väl inte direkt sämre..

Fördelare... Jag körde bara med ena sidan inkopplad, den som sänker vid laddtryck... Borde bli den som skjuter in armen.. Men... Måste göra ett litet stop på plattan... Jag gjorde en justerskruv på sidan av fördelaren som gick imot stoppet i fördelaren. Så kan man justera hur många grader den sänker tändningen..

//Jesper
Jo jag har borrat bort piggen som stoppar armen i vacumklockan och satt in en m10 som jag slipat "excentrisk" eller vad det heter.. jag kan sänka,, mellan 0 och 10 grader. (blir väl 20grader på vevaxeln)?

Men det var inte det jag funderade över när jag frågade om tändningen. min bil har ju sånhär avgasriningsskit med MASSA slangar, magnetventiler och kablar.. jag har bara slitigt ut allt sånt, vad ska jag göra med alla kablar som nu hänger löst? ska jag bara klippa av dom vid tändningsboxen och hoppas att bilen startar?? hoppas ni fattar.. (har inte mvg i svenska) och inte i elektronik heller..=)

///Johan
B1
541
B1
520iT -91 E34(brukis)
323i -79 E21(bygge)
325i RB25GTS -90 E30(lekbil)
Jag har kört mång E21or utan sånt skit... Dom har funkat bra ändå. Däremot vet jag inte hurvida det e bra för motorn, men den startar lika bra iallafall. Jag tyckte även att den gick lika bra efteråt.

Länk

www.reptil.nu
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.