|
|
|
|---|---|
Lasse Karlsson |
Kommer ni säkert att tänka, då ni läser detta! och varför söker han inte, för att få info om frågan? men ni kan vara lugna, det har jag gjort, och läst massor, men frågan jag har, är inte tillräckligt utredd, för att jag ska vara helt nöjd. Har läst mig till att M5:ans motor uppgraderades nån gång i slutet av 2000, med en pump som pumpar fram olja, och i och med detta slipper man Vanosslammer vid start. Även lärt mig att detta endast är ett skönhetsfel(slammer), och att vanosen inte ska ta skada av detta. Sen även sett att folk får diagnosen felaktig Vanos hos BMW, då det endast varit nödvändigt att byta luftmassemätare, för att komma ifrån att bilen går ojämnt, inte "drar" på alla växlarna etc,etc. Men över nu till själva frågan: Finns det över huvud taget belägg för att 99:or och tidiga 00:or verkligen har "Vanosproblem"? Finns det nån som kan säga att Vanos tar stryk av att den inte får en liten mängd olja frampumpad direkt vid start, och pga detta måste bytas mycket oftare, än på 01:or och senare? Eller är det helt enkelt så? att Vanosproblemen i stort finns på alla M5:or och att det är tur eller otur som gör att man får problem med dessa? Verkar ju också vara så att det gäller att vara påstridig vid verkstadsproblem enl ovanstående, så man slipper byta en snordyr Vanos om det är LMM som knasar. Om det inte finns belägg för ovanstående, känns det som om det är ev hög oljeförbrukning som gör att man bara kan tänka sig en 01:a eller senare, framför en fin 99:a eller tidig 00:a. Har inte haft BMW tidigare! så är kanske helt ute och cyklar, i mina teorier! men ändå tacksam för svar! |
|
Hej Lasse, Det är bra och intressantsa frågor som du ställer. Jag kan ju säga direkt att jag inte har någon bra koll på hur det ligger till med dessa problem i verkligheten men är också mycket intresserad av att få reda på det eftersom jag har gått i M5 tankar ett tag. Jag har dock noterat att väldigt många M5:or som är tlll salu på nätet eller i tidningarna har bytt Vanos och/eller LMM redan efter så lite som 7000 mil. Dessutom har väldigt många även bytt kopplingen efter samma antal mil, det är ju idock nte lika allvarligt men tyder ändå på en gnutta undermålig kvalitet. De annonser man ser säger ju tyvärr inte så mycket rent statistiskt då jag inte vet hur många M5:or som finns totalt men det ger ju en hint om hur det står till. Oljeförbrukningen har jag ännu mindre koll på eftersom ingen i sina sinnes fulla bruk skriver i sin säljannons att deras bil drar flera liter olja på några få 100-tals mil. Finns det någon på forumet som har BRA koll på detta så skriv gärna lite i detta ämne. mvh/Flisan |
|
modano |
Vanosproblemet är klart överdramatiserat!! Svaret på frågan är nej! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.