AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.420

Turbo på orginal e34 525...

em
339
emhå
525i -88
Läste att kompet på en 525, e34 bara är 8.8... Nu till verkligheten som väl är att man beräknar kompressionen för turboladdning på helt andra grunder, eller är jag ute och cyklar? Teoretiskt bore man kanske kunna turbokonvertera om man håller sig till ett moderat laddtryck runt 0,4-0,6?
Th
16
Thimmy
525 -92
Tjena ser att du inte fått nått svar men tänkte bara kolla om du hört någon från någon annan... har oxå en 525a som jag tänkte trycka ner en turbo i...
em
339
emhå
525i -88
Nja, finns ju en del men inget direkt svar, har däremot ganska klart för mig vad jag kommer att göra...
SI
267
SIkko
X3 325 cab turbo 450hk
Det beror lite på vad man är ute efter och hur mycket pengar man är villig att lägga. Har man möjlighet att backa tändningen och styra bränslet med större spridare så kan man ladda rätt friskt med orörd maskin 1bar lär inte vara nå bekymmer.

Men har man möjlighet att slita av toppen så ska man göra det Man kan plocka ur kolvarna utan att behöva byta lager bara man sätter tilbaka samma stake på rätt plats. Jag har svarvat av upphöjnaden i mina kolvar och tagit bort matreal i förbränningspummet så att den vart rund med detta har jag laddat 0,8 bar med orginal tändkurva och större spridare men orginal motronic fungerar tilfredställande. Men nu ska motorn ur igen och oringas och renoveras ny turbo och spridare ska beställas. Så om någon behöver delar till e34 turbo 12v så fins det på nr 070-7230268
m3
324
m3jonas
M3-87 Turbo
325ix -89
330xd touring -02
Sikko: Hur har du gjort med grenrör? Vad har du för aggregat? Är så jäkla sugen på att få lite fart på bruksbilen...

_J
399
_Jimmy_
BMW 535i -91 Garret TA51
BMW 535ia -92 All utrustning!
Sikko>> 0,8 med orörd tändning?
SI
267
SIkko
X3 325 cab turbo 450hk
Grenrör va inget bekymmer jag tillverkar sånna titt som tätt aggregatet va ett td04 hl16

Ja helt orörd tändning men med mycket bensin.
em
339
emhå
525i -88
Har precis lyckats göra distans till rotorn och roterande fäste med tätning till fördelarlocket med vaccumstyrning... bör kunna backa tändningen ca 11 grader om allt funkar som jag vill... återkommer.
_J
399
_Jimmy_
BMW 535i -91 Garret TA51
BMW 535ia -92 All utrustning!
Låter skumt att orginal tändning orkar med 0,8 överhuvudtaget. Fick gnistsläckning redan vid 0,5 i ladd och fick lov att knacka ihop stiften.
SI
267
SIkko
X3 325 cab turbo 450hk
Jag körde med ngk 7or och 0.6 elektrodavsånd. Fungerade kalas.
SI
267
SIkko
X3 325 cab turbo 450hk
Lite nyfiken men fungerar det verkligen att flytta fördelarlocket? Gnistan kommer ändåså via en impuls på vev givaren så att spolen jordas ändå som förut fast rotorn kommer inte centrerat mot stiftet bara. Backar man med fördelare så vrider man givarn som sitter inna i fördelaren och fördelarlocket samtidigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.