|
|
|
|---|---|
|
Jag skaffade nyligen en 520 -94 igen men har redan andra dagen fått problem med spolarpumpen. Det är inget som helst liv i den när jag vill spola vindrutan. Vindrutetorkarna går däremot normalt. Är det troligt att pumpen är trasig? Var sitter spolarpumpen för vindrutan? Jag har inte lyckats se den. Är det någon som har haft detta problem? Vanligt? Är det någon som vet var säkringen för pumpen sitter? Jag bytte säkring 27 som var trasig med det hjälpte inte. Men det ska visst finnas säkringar på fler ställen i motorrummet? Hur kommar man åt säkringarna under baksätet, dvs hur demonterar man detsamma? Tack på förhand! | |
Daviden |
Var med om samma sak på en bil jag köpte. Där satt felet i själva "spolarspaken". Köpte en på skroten och satte på och då funkade det perfekt. Lägg lite ström på spolarmotorn och se ifall den fungerar. Byte av spak är inte så svårt att göra själv om du inte har airbag, då skulle jag absolut inte in där och röra... |
|
säkringen till spol pumpen bör nog sitta vid torpedväggen i motorrummet. baksätet är det bara ta tag i framkanten av dynan och dra rakt upp kan sitta endel men det går, men där har du nog ingen säkring för detta. skulle tippa på att spolpumpen har pajjat, kanske har det frusit i behållaren och sen kört spolningen och då har den brunnit upp. pumpen ska nog sitta på spolarbehållaren. har själv bytt pump för ett tag sen. Joakim E |
|
|
Det är ett vanligt fel på E34. Kontrollera kablaget, så ingen ärga finns. Spolarpumpen sitter på ett utsatt ställe och kablarna far illa. Om inte det hjälper, kan du demontera baksätet och kontrollera relät till spolningen. Baksätet (sittdynan) tar du bort genom att dra det hårt rakt uppåt, kan sitta hårt. Nu kommer jag inte ihåg vilket av reläna som är till spolningen, men det kan säkert nån annan svara på. /Per |
|
|
Kolla pumpen ordentligt det finns 3 st om du har intensiv spolning. den för rutan sitter längst fram och längst ner, alla tre sitter på spolarbehållaren. Att styla en volvo är som att sminka en Gris;) |
|
|
Tack för tipsen! Är det någon som vet vilket relä det är under baksätet? I min instruktionbok finns varken säkrings- eller reläförteckning. Hur vet man förresten om ett relä är trasigt? Är det någon form av "kretsprovare" som gäller eller? Jag är inte så van vid el som ni kanske förstår. Jag heter förresten Anders vilket jag glömde skriva i förra inlägget. |
|
|
Idag bytte jag vindrutespolarpumpen och vipps har jag vatten på rutan igen - en nödvändighet om man ska långköra till Blekinge om en vecka. Den hade väl antagligen "bekat" ihop alternativt motorn brännts när man har försökt spola med fastrostad axel. Dock mycket dåligt flöde i ett av spolarmunstyckena men det antar jag bara är smuts i ledningen/munstycket. Jag får titta på det imorgon. Hursomhelst, tack för tipsen, Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.