AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.762

Hög oljeförbrukning?

Gasfot
Jag har reagerat på att det finns ganska många trådar som berör hög oljeförbrukning och detta på förhållandevis nya bilar.

Att det går åt runt litern mellan service o.s.v. verkar inte vara ovanligt. Vad ha ni fått för svar från verkstaden om ni har frågat varför det är så och om dom har gjort någon åtgärd, vad har dom gjort åt det?

En liters förbrukning på min bil mellan service (c:a 2500 mil) skulle jag anse som helt normalt. Då behöver man ju knappt fylla på mellan oljebytena. Jag har kört drygt 500 mil med min nu, den har totalt gått 1900 mil och den har inte tagit någon olja. Min förra bil drog 1l/1000mil och jag tycker det är ok också.

Var tycker ni att gränsen för hög oljeförbrukning går?

Ibland menar verkstäderna att nya motorer drar mer eftersom dom inte är riktigt inslitna än. En del säger även att moderna motorer är av lågfriktionstyp, för att få ner bensinförbrukningen och att sådana drar mer olja. Jag vet dock inte om det är relevant för BMW:s motorer.

M v h

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag har inte haft någon BMW av modernt snitt och i gott skick, som behövt oljepåfyllning mellan servicetillfällena.

Däremot har vi en 'poolbil' på jobbet, en 520iT -01 E39 med M54B22 (2,2-liters 170-hästaren), som drar olja så man blir ledsen i ögat. En liter på 200 mil ungefär, och så har den hållit på sen den var ny. BMW vägrar envist att gå med på att något är fel med bilen, fast den blåryker och t.o.m. luktar olja inne i kupen ibland..... "Den ligger inom toleranserna" som är 1 l/100 mil.
Hade det varit min egen bil hade jag inte accepterat förbrukningen, men på en företagsbil som många kör är det ingen som riktigt orkar ta sig tid att bråka om saken.

/// Gunnar E.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
En sak som är värd att notera är, att BMW:s 'Long Life'-oljor med relativt låg kallviskositet (0W-30 eller 5W-40), t ex Castrol SLX, har en förmåga att ge högre oljeförbrukning än simplare oljekvaliteter. Dessutom är ju bytesintervallerna 2500-3000 mil numera, så man får väl acceptera om det behöver fyllas på 1-2 gånger mellan oljebytena.

Till min nya 120d (uttagen 30/11, nu med 145 mil på mätaren) skickade säljaren med en liter olja i reserv, eftersom det tydligen är vanligt att förbrukningen är hög i början. Den ser dock inte ut att ha dragit några mängder ännu, nivån är strax under max-strecket på stickan (ja, dieslarna i 1-serien HAR oljesticka, till skillnad från bensinarna där det finns ett oljenivå-instrument i Check Control-mojängen). Vi får väl se hur mycket den drar.

// Gunnar E.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Kom på en sak till:
Det SKA gå åt olja när en motor körs, hur mycket beror såklart på motorkonstruktion, oljans egenskaper, körsätt/driftförhållanden och individuella variationer mellan olika motorexemplar.
Om oljenivån inte sjunker alls mellan service:arna, är något fel - troligen att den olja som förbränns ersätts med 'något annat' typ kondensvatten eller oförbränt bränsle eller något ännu värre... Det finns ett antal trådar här på forumet som diskuterar oljefrågor, sök på 'syntetolja' så hittar du massvis av intressanta inlägg i ämnet!

/// Gunnar E.
På tal om oljestickor. Min e46 varnar för låg oljennivå genom att oljetryckslampan tänds, fast lyser gult. Jag vet inte hur det fungerar på e39 m.fl. Vad tycker ni om sådana finesser? Egentligen är det ju ganska onödigt att kolla oljan då, men man är ju så van att göra det ibland. Detta kräver ju förstås att man har med sig en slurk olja i bilen, om lampan skulle tändas när man är långt hemifrån.

M v h
Gasfot
Som väntat, reaktioner vilket är bra med forumet!

Jag tycker också att det är normalt med att behöva fylla på mellan service och jag får också hälla i drygt en liter men intrycket är ändå att det verkar gå åt mera än vad många trott.

Har före nuvarande bil åkt SAAB och där var det betydligt mindre åtgång på oljan mot nu och den kördes betydligt hårdare!
Även jag måste erkänna att jag blev förvånad första gången varningen plingade till om låg oljenivå.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.