AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.638

Vågar man köpa en 330i -03 ?

Sida 1 av 2
Har funderingar på att byta bil igen, och denna gång till en 330i -03 eller nyare men har fått kännedom om rätt grymma problem med dessa bilar, dels efter att ha läst här osv..
Hur ligger det till, vågar man köpa upp sig ? Jag har idag en 330ci -01 som fungerar klockrent men tillökning i familjen gör att coupe inte är direkt smidigt.

Tacksam för råd!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Grymma problem, det är en person på forumet som också vänt sig till expressen. En stor portion otur och tyvärr har ÅF inte skött sig på ett bra sätt.

Det är inga problem med 330i -03. Bilarna har inte blivit sämre sedan 01 utan snarare bättre.
De små problem som finns på 03orna åtgärdas av mjukvaruppdateringar.
Den smutskastning som försegår på forumet skall du ta med en STOR nypa salt.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
wendtan:

Nu är du blåögd eller blind. Att påstå att BMW bara råkar ut för mindre fel är inte sant.

Mvh
Rob: Jag påstår aldrig att Bmw rent generellt inte råkar ut för allvarligare fel. Det som diskuteras är 03 års modell av e46.

Men jag kanske skall vara lite tydligare. De små fabrikationsfel som finns angående sleepmode/urladdning av batteri osv i 03orna är lätt tillrättat med mjukvaruuppdateringar.

Vad har du för allvarliga fel på E46 modell 03 att ta upp?

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
PE
1
PEG
330i T-03
Hej
Har haft två 330iT.
En -00.08. Bytte vid 8900 mil.
Bytte länkarmar , drog en liter olja mellan servicarna.
Spårade mindre pga av däcken var 205 / 50 x17.
Nuvarande -03.07. 3100 mil.
Inga problem än så länge.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
wendtan:

Länk

Mvh
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det jag kan sägas är för för e46 generellt. Det jag har hört är skramlande interiör (främst från stolar), 6or som dricker olja (har även jag märkt av redan) och ett par mjukvarurelaterade fel.

Att då kalla e46or för katastrofbilar är väl att slå på stora trumman lite väl tidigt.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det jag kan sägas är för för e46 generellt. Det jag har hört är skramlande interiör (främst från stolar), 6or som dricker olja (har även jag märkt av redan) och ett par mjukvarurelaterade fel.

Att då kalla e46or för katastrofbilar är väl att slå på stora trumman lite väl tidigt.
rob_t_j72:

om man tar fram sälj siffror kontra hur många fabrikations fel som har varit på 03 så bör dessa vara marginela
s-
142
s-w
330iA Touring -02
Jag har i och för sig inte en -03 men en -02 som jag har kört över 15 000 mil med. Inga konstigheter alls, inget skrammel från stolar, har fyllt på 1 liter olja vid några tillfällen. Bytt vindruta 2 gånger pga stenskott, bromsbelägg 2 gånger, har ej bytt länkarmar. Har haft vatten i en balk?! BMW hittade inga fel, och felet har inte kommit tillbaka. Summan av kardemumman är att jag inte har haft några problem alls, förutom vanligt slitage. Jag har det mesta i utrustningsväg såsom Navi/TV, trådlös telefon, drag, H/K, elsportstolar, pdc osv allt har fungerat klockrent! Den bästa bil jag har haft faktiskt.
Grundat på de erfarenheter från den korta period jag varit BMW ägare (sedan 27:sept 04) kan jag ju lugnt säga att min BMW 330Ci är det bästa bil jag haft. Desvärre så är det en 01:a så stenskott finns och lacken är helt okej men skavanker finns det. Jag är iofs van att ha kört nya Audis, både för & nackdelar. Men fördelen är just att lacken är sprillans och man kan själv se till att inget händer. Fast en otrimmad Audi A4 1.8T Quattro/190 är inte en rolig bil rent prestandamässigt, på vintern är den dock oslagbar!
Har en 325 m-sport cab 03. Har nämt problemen med bilen här någonstans innan.

1. Läckage i sidoblinkers
2. Knarrande cab
3. knackande ljud vid uttag av cd
4. glapp i vänster parkeringsljus efter tvätt

Min kusin sålde nyligen sin 325 Touring 02. Han hade följande beskymmer

1. Skrammlande instrumentpanel!! (De lyckades ALDRIG åtgärda problemet!)
2. Bakfjäder gjick AV på mitten!
3. ROST!!

Nog har E46 problem, därför var jag osäker innna vi slog till på en till min mor. Men ack vilken design...och körglädje:D
Seven_ : Rost på en 03:a ?
RS2 skrev ; "T ex så finns det ett fel i programvaran i ljusmodulen på alla E46 tillverkade fr o m 03/2003 t o m 07/2003 som gör att bilen inte går i viloläge om man ändrar t ex temp och hastighet inställningarna på AC enheten och batteriet kan då tappa all laddning på bara några dagar. Om batteriet har varit helt urladdat några gånger så ska det även bytas ut."

Just den 330 -03 jag kikar på är tillverkad 200303, är ovanstående citat något man ska vara orolig för eller ?
Rottweiler: Läs igen...rost på 02an (min kusins Touring). Men ändå...den är ju bara ett år äldre än min mors cab...man är ju livrädd! Min kusin vinterkörde iof sin Touring, vilket jag knappast gör med cabben. Men det ska INTE behöva hända!
sorry Seven_ fest igår, sliten idag :)
NI
51
NIKO
330I 01 -m.sp2
du som har 330... så borde du veta bättre.............
Jag har en 330iX sedan, tillverkat 06/03 och den har inte varit så bekymmer fri, men den funkar någorlunda bra nu.
Har blivit bärgad två gånger på grund av tändspole problem och batteri fel.
Även vissa andra delar byts ut, AC modulen, högra backspegeln, gummihandtaget till bagageluckan och ena X-neon lampan.
Kolla upp med säljaren vad som är gjort innan du slår till.

Lycka till,
/Henke
ja
13
janc
330i -01
Har nu kört över 8000 mil i min 330i -01 och har hitills bytt en glödlampa. Bilen känns fortfarande som ny, synd att byta bort den i vår...

mvh/Jan Carneborn

Verkar vara en enorm skillnad mellan E46 och E46! Pandas ide är inte alls dum. Verkar som om man antingen får ett skräck ex...eller en näst intill felfri (som jancs). Underligt!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.