|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har lite problem med restvärme funktionen. Jag startar restvärmen, känner på extrapumpen under de två ventilerna i motorrummet, pumpen går i 3 sek och stannar i 5 sek, detta upprepas under en 5 min period, sedan slocknar pumpen helt , restvärme funktionen löper vidare i 15 min fast med kall luft! Det som är märkligt är att ibland fungerar den helt ok, dvs pumpen går hela tiden och ventilerna tickar! Har kollat spänningen till pumpen direkt från manöverenheten och där pulsar den som ovan (dvs pumpen är ej kass), har även kollat kretskortet för kall lödningar med hittade inga. Mina teorier: Styrningen går över till fel säkert läge av någon anledning ? finns det andra komponenter involverade förutom ventilerna och extrapumpen som har med vatten cirkulationen att göra ? Stort tack på förhand! George | |
|
Detta hände mig 2 ggr. i förra veckan. Efter det så har det funkat perfekt! Men man undrar ju vad som hänt!? Eller vad som KAN hända? Brukar restvärmen krångla? Eller? Och vad går sönder?? Finns det något som "slits" ? |
|
|
528i: vad är som hände ? blev det kallt efter ca 7 min körtid? kollade du pumpen ? felet uppträder spåradiskt för mig, dvs antigen fungerar pumpen hela restvärme passet eller delvis och stanna efter ca 5-7 min. Jag misstänker att vattentemperaturen har med detta att göra. Vad jag vet är att det finns en elpump och två st. eldrivna vatten ventiler som styrs av manöverenheten för klima. Man kan känna på pumpen om den går och höra ventilerna ticka ibland. mvh george |
|
| Min funkar nu, men man blir lite oroad av felet om det kommer igen!? Konstigt att värmen försvann efter runt 3 min. Sedan så kom bara kalluft. Men den har funkat i flera dagar nu. Kört den runt 15 min. och inga problem! Hoppas att det håller i sig, då detta är det jag uppskattar mest med bilen under vintern....Vänliga Hälsningar! | |
|
Hej, Upptäckte efter en tips från Hasso att om motorn är tillräkligt varm, så går pumpen hela tiden och det bli varmt länge under restvärme passet! . Kommer att övervaka detta under en vecka. mvh george |
|
|
Idag så kom det bara kalluft igen....... Är det vanligt med strul med restvärmen? |
|
stefannorr |
Testade aldrig min funktion när ja hade den,men krav för att den ska funka var ju oki batterispänning o att tempen nått mitten. |
|
528:n Testa restvärme funktionen när bilen är körd i ca 15 min sedan känn på ventilerna, om du inte kan hålla fingret, då är kylvattnet varm, dvs varmluft skall komma under minst 15 min och pumpen skall fungera hela tiden. mvh |
|
|
Funkar för det mesta, men har på sistone strejkat kanske var 5:e gång. Dåligt dagshumör kanske.... Man undrar mest varför det strular, och vad det kan vara för något...... Detta är ju en anledning till att Stefannorr kanske kör japanare.... För egen del så tycker jag att BMW är en superb bil att KÖRA, men att reparera hela tiden...inte vad jag trodde från början. Men efter 4 år med dennna vagn och oändligt med reparationer, så förstår jag mer och mer att BMW är inte världens bästa bil. I morgon så ska bromsskivorna åtgärdas för 4:e gången.....På bara 14t. mil. På alla andra bilar jag haft så har det aldrig behövts en enda gång utom 1 byte på en Volvoturbo efter mycket autobahnkörning.... Men, då bilen är beroendeframkallande så lär jag förlåta bilaset...Förlåt, bilen..igen..... |
|
stefannorr |
528:n> Va har du mer råkat ut för under åren o hur många mil har du haft bilen i din ägo? Jag bytte mest för att ja tycker bilen börjar närma sig 10 år och priset på den lär dala snabbt dom närmaste åren,så får ja då en ny förhoppningsvis krångelfri bil utan att lägga nån större mellanskillnad så passar ja på..har nybilsgaranti 1 och 6 mån till o efter de har man ju motorgarantiförsäkring hos f-bolagen fram till 810 år eller 10 000 mil..men vinner ja pengar eller får ett arv från någon rik okänd amerikasläkting så är ja nog tebax,men då blir de en ny bmw..har själv varit förvånansvärt förskonad från fel på bmw(523 ia) har gjort en oilservice o en insp 2..men som sagt kör så lite typ 700 mil per år,ochså en av orsakerna till bytet..men får man en bmw som strular så kan de bli dyrt o felen komma på rad.. |
|
Handbromsjustering Justering av hjulupphängning Dimljus byte av hel insats Skadegörelse.... Lackering Skadegörelse...... Klimatanläggningen februari´02 1300:- Bromsrenovering fram o bak februari ´02 8000:- Airbag kontroll Felkod mars ´02 Instrumentbyte Bytt i Tyskland.. juli ´02 3550:-Styrväxeln Beg. på skroten juli ´03 5.750:- Svets av katalysatorplåt istället för byte... aug´03 200:- Styrstag aug ´03 3.100:- Svarvning av bromsskivor sept `03 700:- Koppling feb `04 4.800:- Svänghjul feb ´04 7.400:- AC påfyllning juni `04 680:- 680:- Svarvning av bromsskivor Dec. ´04 600:- RUnt 40 lakan på 4 år..... Säger en hel del om BMW´s kvalitet som begagnad....Ägeran innan gjorde en del med.......Man undrar varför en bil ska behöva kosta 60.000:- i Service och reparationer på 14.000:- mil! Hade jag inte haft kontakter så skulle det gått på 80.000!!!!!!!!!!! Sinnesjukt egentligen. Tror att jag köper nya Audi A6 nästa gång..... |
|
| Tillägg:Säkert något till som man förträngt........ | |
stefannorr |
Tänk på att audi med har haft problem med framvagnarna..länkarmar m.m..ev fixat på senaste årsmodellerna men de återstår ju att se.. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.