AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
9.241

"kontrollerad mätarställning hos BMW" M5 e39

Sida 2 av 2
modano: Den går att manipulera så att det inte syns man behöver m.a.o. inte byta den.
modano
TP, det har jag inte sagt något om.. BYTER mn ljusmodul så synd det i DIS-Plus...

ofta så ser man även om ljusmoudlen är bytt, det kan ju hända att ljusmodulen mätarställning inte stämmer exakt på 100-metern med kombiinstrumentets...
bmw320cab
"ofta så ser man även om ljusmoudlen är bytt, det kan ju hända att ljusmodulen mätarställning inte stämmer exakt på 100-metern med kombiinstrumentets... "

Ta vilken bmw som helst och du kommer att se att det intr "stämmer exakt".

Så här funkar det punkt slut.
Kombi instrument synkar med nycklarna så där får du samma km.
EWS och LKM synkar inte med något i bilen.

Så när du läser av bilen får du 3st olika värden på "km".
ex
instrument 13523km
nycklar 13523km
EWS 13528km
LKM 13500km

och har dom bara justerat kombiinstrumentet på ex i detta fall 6000mil så väntar LKM,EWS,Nyckarna på att den skall räkna i kapp och sedan fortsätter den att räkna.
modano
på villken verkstad jobbar du?
ma
118
mak
bmw 530ia
jag brukar alltid kolla hur de är med garati reprationer.
bmw320cab
"jag brukar alltid kolla hur de är med garati reprationer. "

Precis men det är inte säkert heller säg att bilen har "gått" 15.000mil tysken hade den på en garantireparation på 8500mil då ställer han ner den till 9000mil och du har inte en aning om att man blir lurad..

Gå på skicket och känslan som köparen ger dig seriös/oseriös.
Ni
430
Nicke_M
850 CSi
M5 E39
Nu har ju även Bilprovningen börjat skriva ut mätarställning på bilar. Det ser man ibland när man letar bil på vägverket.se

Nicke
andha45
Jag såg en bunt med ca 40 ostämplade serviceböcker hos en tysk handlare. Han hade tydligen kort minne också, för han erbjöd mig samma 530 med tre olika miltal + erbjöd andra bilar med ett miltal och lade sedan ut exakt samma bil med mer mil på nätet...

Nåväl. Serviceboken är alltid (tror jag) tryckt samma år som instruktionsboken, dvs 97 för en 98:a, 00 för en 01:a etc. Månad står på också så om bilen är tillverkad 5/01 funkar 2/01 bra på s-boken.

Det är inte ovanligt att serviceboken kommer bort för t ex firmabilar så det kan förstås vara helt ok att den är utbytt.
Ni talar om DIS och moduler mm. Bra att ni kan detta för det vore kul att som novis ta del av edra experkunskaper.
Alla kan ju inte lika mycket.

Är det inte så att BMW efter 1999 även måste omprogramera nyckeln annars funkar inte mätarmanipulation?

Finns det någon guide på alla dessa moduler och varningar som ni talar om att läsa någonstans??

Tack på förhand

Världens bästa bil är en ny BMW. Världens näst bästa bil är en begagnad BMW.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Angående nyckeln så stämmer inte det ryktet , detta är ju en 4 år gammal tråd och är en BMW skruvat syns det ingenstans annat än om man kan få fram uppgifterna från BMWs databas, garantiåtgärder, servicehistorik, är det enda sättet att förvissa sig om bilen är manipulerad. mao en utskrift av BMW av ljusmodulens mätarställning är inte värt pappret det är skrivet på.
Tyvärr så har många skruvare använt detta som en garanti för att mäteren stämmer i sin annonsering.

Här finns ganska mycket beskrivningar av moduler, system hur det är tänkt att dom ska fungera.
Länk

///MVH Hasso
Länk
Ljusmodul är det något på instrumentbrädan? Tack för informationen.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ljusmodulen är centralenheten för alla lampor och indikeringer.
Det finns inga säkringar till ljusen på bilen utan det är komponeter som går sönder i ljusmodulen vid överbelastning/kortslutning i stället
Den sitter på en E39 tex under sidopaneln bredvid handsfacket.
Länk
Där lagras också serviceintervallen och mätarställningen, är ihopkodad med instrumentet som hela tiden utbyter infomartion, bägge enheterna är kodad med bilens chassienummer som endast kan kodas in på en ny enhet med KM ställning 0. dvs ett begagnat Instrument eller Ljusmodul kan inte monteras då överförs ingen kommunikation mellen enheterna.
(Om man inte är en " mätarskruvande skurk" och har rätt utrustning för att manipulera systemet)

///MVH Hasso
Länk
Jisses vad du är duktig. tack för informationen jag skall försöka bli klokare när jag skall titta närmare på en M5 -99.
Man blir ju orolig av alla manipulationer. Men då kan det vara värt kanske att köpa en diagnosutrustning när man skall ut och köpa bil. Finns det någon kontakt på den där ljusmodulen som man kan plugga in utrustning för att kolla mätarställning mm...? Eller räcker det via den 20 poliga kontakten i motorrummet?

Hjärtligt tack på förhand och efterhand. Det här forumer är ju Guld värt.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Finns ingen anledning att läsa vad som står i ljusmodulen, det visar enbart nuvarande mätarställning, inte om den är manipulerad.
Allt data tas från 20 poliga kontakten under huven så länge den finns, försvann 06/2000 på E39 därefter enbart ObdII uttag i kupen..

Tips
Det finns en ganska väl fungerade sökfunktion på forumet, där du kan söka dig fram till det mesta, då detta diskuterats 100 talet ggr minst.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.