|
|
|
|---|---|
|
Motorn har börjat gå varm! Började koka precis när jag kört in på OKQ8-"gör dig själv hall" för vinterservice och oljebyte. Blev chockad och stängde direkt av motorn och rulla ut den i kylan för nedkylning. Motorn verkar dock ha klarat sig, då den gick normalt på hemvägen, dock blev den varm igen (denna gång under skarp uppsikt) och behövde vilorast 2 gånger. Funderar på vad det kan vara? 1. Skall man kunna snurra stora fläkten förhand då motorn är avstängd? Den snurrar dock när motorn är igång (elfläkten också). 2. Är det normalt att motorn blir varm i kö / tomgång, trots 8 grader celsius? Det har den blivit sålänge jag haft bilen (ca. 2månader). Successivt kommande fel? Kylarvätska har försvunnit under dom 2 månader jag haft bilen och jag har fyllt på litegrann 2-3 gånger. Max 0.5 liter/gång. När motorn koka fick jag fylla på 3,5 liter och ångan pös ut genom påfyllningslocket. Inte bra. Ingen kylarvätska hade runnit ut på marken såvitt jag sett och inge vatten fanns på oljestickan. Dock har jag ej sett avgaserna då jag var lite omtumlad på hemresan och tänkte inte så långt. Hmm.... //Paul | |
|
Kolla genast vattenpumpen! Har motorn kokat, finns det tyvärr stor risk för att en eller båda topparna har spruckit/slagit sig! BMW-motorerna är känsliga för överhettning... Mät avgashalt i kylarvattnet för att påvisa ev. sprickor i topplock. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Fläkten kan man snurra för hand, den börjar "dra" i och med att den blir varm sas. Om du förlorar kylarvatten kan det läcka lätt, då vattnet förångas mot blocket. Jag bytte vattenpump på min bil och upptäckte då oxå ett läckage. Vips vart det roligare att köra. Lycka till. |
|
|
Okej! Johan B: Hur kontrollerar jag avgashalten i kylarvattnet? Ronny L & Johan B: Ska se efter vattenpumpen. Detta kom lägligt då det blivit vinter, men olägligt i mecksynpunkt eftersom jag har massor i skolan denna och nästa vecka. Men jag får hålla mig lugn tills dess, sen kommer det bli ett jävla skruvandes för att få motorn schysst! ;) //Paul |
|
|
LuKKuS, åk till en verkstad med avgasmätare och be dem stoppa ner (inte doppa) sonden i kylarvatten-expansionskärlet. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
piddagomidda |
kan det inte varit så att du fått nån ispropp i motorn under natten, hade det en gång på min saab 900 turbo efter 10 minuters färd skött temp.mätaren i toppen och jag fick stanna. kolla din glykol halt, även om det varit + grader efter natten så kan det vara lite is kvar i vatten kanalerna!! Ordning är till för idioter, genier hanterar kaos..... |
|
Allright! Johan B: Okej, men jag tar nog och kollar pumpen först, tyvärr har ja satans tentor nu innan jul, kliar i fingrarna o syssla med bilen istälet. piddagomidda: Har för mig att jag hade bilen i varmgarage innan samt att det nog var 7 plus ute, dessutom hade jag ordenligt med glykol i kylarvätskan, så jag tror tyvärr att det är något mer.. //Paul |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.