|
|
|
|---|---|
|
Nu får jag snart panik, det började med att jag lämnade bilen på verkstad för översyn av framvagnen, dom ringer och talar om att det rinner olja om bilen! Det tryckte ut olja från filterlocket, konstaterades att det var 2cm över max på stickan. Ett oljebyte och luftfilterbyte gjordes direkt, stiften bytte jag själv samma kväll. Nu ikväll så nollade jag styrningen genom att lägga av pluspolen i två timmar. Blöddret jag hade vid pådrag från tomgång försvan. Bilen fick stå och puttra utan att jag rörde den, gaspellen fick vara ifred tills bilen var över blått på tempen. Sedan gasade jag stilla stilla iväg för att få bilen genomvarm. Körde iofs endast ca 2mil, kommer hem och drar upp stickan. Nu har jag 5mm över max igen....detta på bara 1½vecka. Drar iväg en runda på ca 3mil, när jag startar är vattentempen på mitten. Låter bilen jobba lite hårdare för att avsluta med fullgasax från tomgång upp till rödmarkeringen med treans växel i, den drar exemplariskt jämt, verkar inte sakna kraft osv. Kommer hem och frågan är om oljan sjunkit eller om jag VILL att den ska ha sjunkit, den står på 3mm över max. Två tankar har den dragit 1,45lit/mil.. Ekonomimätaren "fastnar" ofta kring två liter, verkar som om den hänger sig eller hakar där. Stiften såg bra ut i färgen på alla cylindrar... Sprayade startgas kring insug osv, ingen reaktion. Nu till den verkliga frågan, vad ska jag göra? Ska jag lämna in vagnen och be dom kolla över den med diagnos eller ska jag börja byta delar och kludda med skiten själv? Ge mig ett råd är ni snälla, har läst om allt från LMM till lamda. Till saken hör att jag bara ägt bilen i styvt en månad :/ Börjar knalla över budgeten nu :( //Tobbe | |
|
Lugna dig! =) Att ägaren innan dig har haft ovanan att överfylla motorolja har nog knappast mördat motorn. Om du hade haft en trasig kolvring så skulle du ha märkt effektbortfallet! Att nivån hamnar en halv centimeter över max gör inget. Däremot så sa alltså verkstan att det läckte vid filterhuset, antagligen har oljetrycksreduceringsventilen fastnat så att du får väldigt högt oljetryck när motorn är kall - därav läckaget vid filtret, undvik att varva motorn över 2300-2500 när den är kall. Ingen dyrare reparation men gör bytet snart, helst hos en erfaren (icke auktoriserad) BMW-verkstad eftersom de ofta har diagnosutrustning så kan de kolla felminnet på samma gång. Soppaförbrukningen kan lätt hamna väldigt högt med många kallstarter och korta körningar (1-2 mil) och då kan bensin späda ut oljan, dessutom väger 525 tyvärr en hel del... När jag hade min 735 var det sällan jag såg ekonomimätaren på 3:an och jag försökte verkligen köra snålt... Mvh |
|
|
Prata med Perre på Larsson Bil o Motorteknik i Huddinge. De är vassa och har diagnosutrustning. /Stefan M |
|
|
Lite långt till huddinge från växjö bara :P Men jag pratade med min verkstad idag som förövrigt är mkt tillmötesgående och duktiga, dom har kört bilen i diagnos fler än en gång, men det enda dom inte gjort är en tändspolekoll. Dock lovade han att kostnadsfritt göra en dylik. Verkar som att det är jag som drar onödigt stora hästar av detta fenomen kanske? Nåja får se vad dom säger på måndag efter kollen av spolarna. Det som fortfarande buggar är varför ekonomimätaren "hackar" och hänger vid vissa punkter? Vart tar den sin signal? //Tobbe |
|
|
Jag glömde säga, förra ägaren toppade INTE över MAX det har bilen klarat på helt egen hand, då jag naturligvis kollade oljans kondition vid köpet, den fyllde på upp till 2cm över max på styvt två veckor, men då var bilen "oservad" med täppt luftfilter osv. Bättre har det ju blivit, men inte helt bra... //Tobbe |
|
|
Att ekonomimätaren bråkar är inget större problem, eller det behöver inte vara det. Vad jag har för mig så styrs väl den av vakum. Är det nåt hål i nån slang så börjar den böka direkt... // DZL_PWR Keep on keepin' on! |
|
|
Ja eftersom detta problem gnager mig så får jag fylla på med status för min bil igen då :) Ikväll körde jag en runda på fem mil, tog det lungt och stilla med gasen, hälften av sträckan var jag inte över 2500varv. Sedan pinnade jag på lite mer med varven, vad jag upptäckte var små små tendenser till misständning vid ca 1500-2500varv. Inget konstant utan små små missar ibland, svårt att avgöra om det verkligen var misständning eller bara ngn vibration, det var inte konsekvent och kändes, ja enligt bästa beskrivning som att den missade en burk ibland, men inte långvarigt utan precis som om den bommar en gång.... ja ni fattar? vääääldigt små grejer :) Detta skulle kunna rättfärdiga min mekanikers misstankar om att det eventuellt kan vara ngn dålig spole, kombinera en svag gnista med kyla och kallstartstillskott av bensa, så har vi genast en massa oförbrända gaser som kan leta sig ner till oljan. Det är nästan så jag hoppas på att ngn spole ska vara dålig så att detta löser sig. Men väl hemma efter min lilla paranoida felsökningsrunda så kollar jag oljan, nere på max igen....... hmmm..... dunstat pga att jag kört motorn genomvarm givetvis. Men frågan är ju om det verkligen ska vara såhär, dvs att endast mkt kallkörningar ger detta fenomen för mig, då är ju min fina 525 helt plötsligt inget vidare att ha på vintern som bruksbil. Det kan ju ändå inte vara meningen att man ska behöva ta en 10milarunda varje vecka för att hålla oljenivån i schack, nog för att det är kul att köra BMW men ngn måtta får det väl vara på galenskaperna :) //Tobbe |
|
|
Hur såg stiften ut när du bytte, var det nån som skilde sig från de övriga? Du kan iaf börja med att försöka få ut lite olja så att du ligger mellan min o max på stickan, då har du en liten "buffert" när bensin tillkommer... Läckaget vid filterhuset tycker jag tyder på en fastkärvad oljetrycksreduceringsventil, fråga vad verkstan tror om det. Mvh |
|
|
Lakaget vid filterhuset berodde på att jag hade en oljenivå som låg 2centimeter ÖVER max på stickan, detta gjorde att olja trycktes ut vid filterhuset, det läcker inget när jag har normal oljenivå. Stiften såg exemplariskt färgade ut, bara slut. Den absurt höga oljenivån nådde jag troligen pga många kallstarter, dålig termostat och en tokigensatt luftfilter. Nu är ju dom punkterna åtgärdade och jag får fortfarande spädning vid kortare körning, men detta är ju ett problem eftersom man gärna kör mkt korta sträckor med bilen, handla, köra grabben till fotboll, kompisar, till jobbet osv osv. Sällan jag kör sträckor över 1mil. Men jag ska lägga fram mina misstankar till verkstaden på måndag så får vi se vad dom säger, kommer givetvis ta upp oljetrycksreduceringen med. Ingen har hitils svarat på vart ekonomimätaren hämtar signal från, den stannar till både påväg upp och ner på 20lit/100km. Kan detta ha ett samband med tex kärvande luftmassemätare? Tänkte försöka få tid över i helgen och plocka ner och inspektera bälgar och slangar så att den inte drar tjuvluft ngnstans. Jag har sprejat startgas kring slangar och insug men märkte ingen skillnad. Tack för alla tips, fortsätt gärna spåna möjliga fel :) //Tobbe |
|
|
Jag tycker det låter som att en insugsventil inte stänger riktigt! Då blir det ju för mycket soppa som rinner ner, och rinner det hela tiden, så förbränns inte allt. Alltså rinner det ner i motorn. Ta reda på om detta är felet! Bensin i oljan är Inte bra... "Man ska inte ropa hej förrän man är djupt inne i bäckenet" |
|
|
Signalen till ekonomimätaren kommer från styrboxen. här kommer ännu en teori.. en injektor som läcker. Lars |
|
|
Ok, som jag misstänkte då att mätaren är rent elektrisk och inte är en ren "vakimvisare". Jo jag har funderat på det där med läckande spridare. Nu denna gången jag lämnar in bilen så ska jag banne mig skriva ner allt jag funderat på. För varje gång jag vart i kontakt med verkstaden så har jag glömt nämna ngt. //Tobbe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.