AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
564

Destinator på Navman GPS - går det?

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Fick tag i en Navman 3450 för ett rövarpris och kunde inte låta bli att hugga. Har Destinator III sedan tidigare, dock ingen GPS. Visserligen kan jag köra Navman fullt ut men frågan är om jag också kan köra DIII på Navman. Har testat det lite men får det inte att fungera. Någon som vet mer?

(Har för övrigt en iPAQ 3850.)
Dra in DIII på iPAQ och skaffa en extern gps med BT så är du i hamn.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
ASCH!!!
Man ska läsa inläggen ordentligt INNAN man svarar!
Sorry, my mistake!

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Tack Micke, ingen fara;)

Nå, ingen annan som vet?
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Kan du bara ansluta Navman till Ipaq så kan du använda gpssignalen från den till Destinator. Signalen är samma i stort sett alla mottagare.

Men är det inte lite "tårta på tårta"?

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Visst är det tårta på tårta, håller med. Poängen är att jag har D3 sedan tidigare och jag var precis på väg att köpa GPS:n. Men så fick jag ett nästintill gratiserbjudande på en Navman som jag nappade på. Så istället för att köpa en GPS-antenn till D3 tänkte jag använda Navman-GPS:n och testa båda varianterna när jag ändå håller på. Problemet är att GPS-signalen inte tycks gå fram till D3 och jag förstår inte vad felet är.
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Har du kollat med Destinator respektive Navmans support vilka inställningar som ska vara i bägge ändar?

I TomTom finns det ett litet program som visar gps-status. Antal mottagna satelliter osv. Det borde finnas något liknande till D3. I så fall, kan du då se om du har någon mottagning?

Kolla likadant i Navman. Det kanske är den som inte funkar? Eller, ja...det har du väl redan märkt i så fall ;)

Har du någon annan kabel att prova med?

Du kanske har fel inställningar i PocketPC för porten du använder på Ipaq? Baudrate etc.

Det ska gå för, som sagt, signalen är enligt en gemensam standard.

Annars är väl inte en BT-mottagare så väldigt dyr längre. Men då har du ju en Navman i onödan.

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Det finns minst ett par olika protokoll på dataöverföringen mellan GPS-mottagare <-> PDA. NMEA och SIRF är två vanliga protokoll, sen skall rätt datahastighet ställas in, NMEA 4800bps och SIRF 38400bps är två förekammande standarder, men fler kan finnas.
I Destinator och TOMTOM finns inställningar för detta under GPS-status.

FP
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Hmm, det verkar saknas någon form av driver som jag måste ladda ner. Återkommer.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Nu fungerar det! För den som är intresserad så gäller följande:
1. Ladda ner den här drivern på Navmans hemsida: Länk.
2. Installera drivern.
3. Kör så det ryker!

Nu kan jag alltså variera mellan Navman och D3.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.