AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.789

kan någon räkna upp vilka stift som passar e38...

marre86
Hallo! jag tänkte jag skulle byta tändstift i min bil så nu undrar jag vilka stift man ska ha.

tänkte prova med bosch super 4 kan de va nått?

någon som provat dom

jag vill ha betäckningen på stiften som kommer här

bilen i fråga är en bmw 740ia-94 e38,an

bosch super 4 =?

bosch=?

ngk=?

nkg v-line=?

vilka stift rekomendera ni?

Mvh

Plumber
Jag tror du kan använda 12 12 9 071 003.
Lite dyra, men det är fyrtråds iaf.
Heter NGK BKR6EQUP.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
NGK BKR6EQUP är de som BMW monterar i motorerna på fabrik. Det är även de som de normalt sätt monterar vid service.
Kostar ca 160kr/st, men å andra sidan byter man dem bara var 10 000:e mil eftersom det är fyrelektrodsstift med platinamittelektrod.

BOSCH:s motsvarighet (som även finns som "BMW-originaldel" hos BMW) heter BOSCH FGR7DQP, även de är fyrelektrodsstift med platinamittelektrod.
Kostar ungefär samma pengar.

Personligen litar jag mer på NGK än BOSCH när det gäller tändstift...baserat på egna erfarenheter.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
marre86
bosch fgr 7dqp är de super 4 stiften? eller vilken betäckning har bosch super 4 stiften?

Mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det får du kolla med BOSCH eller läsa på förpackningarna, för på Super4-BOSCH-förpackningarna finns även de "vanliga" BOSCH-beteckningarna med.

Skulle inte tro att det är Super4-stift eftersom de inte brukar ha platinamittelektrod...

Jag skulle föreslå att du köper stiften hos BMW, eftersom de inte är dyrare än andra ställen på de produkterna.
BMW-motorerna kan vara tjuriga på "fel" stift och trots att andra tillverkare anger att deras stift skall fungera bra och motsvara NGK:s variant, brukar de inte fungera så bra...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
marre86
Ok de får bli ngk.

Mvh

Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Johan B:
Vad händer när man har andra stift? Börjar i slutändan MIL lysa, dvs pga att motorn går orent?
Köpte för några dagar sedan Bosch FR 7 LD+ med yttrium mittelektrod i stället för platina (P), och två massor (D) i stället för fyra (Q).
Tänkte köpa FGR 7 DQP, men säljaren lyckades övertyga mig om att de andra kunde ersätta. Byter man var 10 kmil, så är det inte av avgörande betydelse om stiften kostar 65 eller 150 per styck.

Har inte monterat stiften ännu.
Tänkte skaffa en KAL9620B Professional OBDII Scan Tool (3,5 kkr)! Då skall jag väl kunna hålla reda på vad som händer i motorn eller hur?

Leif L
Jag har själv funderat på att byta stift. Inte för att det verkligen behövs...men frågan är...kommer jag uppleva någon skillnad rent vibrationsmässigt. Skillnad vid start. Skillnad på bränsleförbrukning? Bilen har rullat 6700 mil. Tacksam för åsikter.

The Seven Series...Cause I ride with pride!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.