AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
623

Morgontrött och glömsk hastighetsmätare

er
375
erc
218i Active Tourer -16
Trots att jag dammsugit forumet efter motsvarigheten till mitt problem har jag inte hittat något. Problemet tycks tangera SI-batterier, lödningar etc. Men - symptomen stämmer inte helt. Problemet: Ibland, främst vid morgonens kallstart, vilar hastighetsmätaren trött vid 0km/h. Vid lite inspirerad acceleration kan den väckas till liv med ca 15-25km/h intervaller - den går dock ej ner. Efter några kilometer (och kupen börjar bli varm) fungerar den som den ska. Eller - efter tio mil, vid hastighetssänkning till 60km/h med påföljande hastighetsökning glömde hastighetsmätaren bort vad den är anställd som. Farten stannade vid 60km/h en lång stund. När jag sedan parkerade, och stängde av tändningen, visade den 20km/h. Efter ytterligare en stund låg den på noll och jobbade på utan fel i 20 mil. På en gammal bil får man ju tåla lite skavanker, men det kan ju faktiskt vara av intresse avv inte köra i 60 på 50 väg, eller 40 på 30... Ja, ni fattar. Bilen är en 316i 1993, ej varvräknare. Övriga (det är inte många kvar förvisso) instrument fungerar som de ska. Tror jag - än så länge. :)
brattwurst
Tror att det finns en gömd givare till h-mätaren, ev, sitter den i klumpen...kontakten kan ev, glappa.
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Men... inte ska väl det generera att mätaren stannar kvar när man saktar in?
svintoleffe
Det är nog si batterierna sokm börjar att bli dåliga, då kan man få såna fel.

Eller så är det något som ergat lite i kretskortet.

Ellerså har stiften börjat att glappa, inne i mätarhuset.

Länk Min Bmw
MVH Leffe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.