AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.024

Sista minuten tips ang 528 ia-00 Brottom.

Su
15
Sucker??
528iA Touring -00
Ni som läst tråden Vågar man slå tll på billig E39, tips ?
vet att det är jag som är den förmodande köparen av detta objekt. Spekulationerna har vart vilda angående miltal osv, jag är ju som sagt inte helt hundra på om miltalen stämmer därför ber jag om tips så här i sista minuten. tanken är att jag imorgon förmiddag skall bli ägare till nämda objekt. Så experterna vill ni vara så vänliga och ge dom slutliga tipsen innan den handlas in.
Tex hur kolla miltal? Slitage? Allmänt som kan avgöra mellan tummen och pekfingret om miltalen stämmer. Tack på förhand.
Mvh/Sucker
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
nejnejnej, testa mätarställning INNAN köp. jag har kontakt med minst tre personer som sitter och väntar på att få häva ett köp, något som aldrig kommer att hända.

på 10000 mil ska ratten vara osliten, det ska inte finnas några delar av den som är mer slitna än utrymmena man inte håller i. Förarstolen ska ha all färg kvar vid insteget om det är skinn. En tygstol ska inte ha något större synbart slitage (det ser "blankt" ut när tyget blir slitet). Golvmattan kan vara sliten, men har vanligtvis inte hål eller större skador. Visst slitage på pedalerna är normalt, men speciellt bromspedalen blir gärna nött när bilen rullat långt. Armstödet i förardörren ska ha strukturen kvar. Dörrarna ska inte glappa upp och ner. Torkarna ska inte slå i huven/slå ut över A-stolpen. Om bilen har originalrutan kvar (då brukar inkörningsinformationen fortfarande sitta klistrad uppe i övre högra hörnet) ska rutan gå att se ut igenom, dvs ej vara alltför blästrad. framljusglasen ska vara klara, ej se "tonade" ut eller vara sönderblästrade. Bilen ska kännas "spänstig" på vägen, det ska inte finnas klonkljud från chassi eller större vibrationer i kraftöverföringen. en ärlig 10000-milare ska vara nära nyskick helt enkelt!
serviceboken ska vara stämplad med firmor som det står telefonnummer till, och du ska kunna hitta dem i boken som listar alla serviceställen inom Europa, som också ska ligga i bilen. häftklamrarna ska vara oskadade, och färgsnyansen på bladen i serviceboken ska vara densamma. boken ska vara tillverkad FÖRE bilen.

Nu är inte det ovanstående någon absolut sanning, utan mina tips ska naturligtvis behandlas med sunt förnuft. En bil kan vara sliten men ändå ha gått rätt mil, fast å andra sidan, vem vill ha en sliten bil?

Hoppas det var till någon hjälp! Lycka till!

mvh Johan
Su
15
Sucker??
528iA Touring -00
kovo! Tack för det seriösa svaret.

k1mzo. Alla tips tas tacksamt emot. Tack. Så krasst så kan ju bilen ha rullat 45 000 mil med tanke på att det mesta kan ju bytas ut.
Su
15
Sucker??
528iA Touring -00
Tackar också Johan (autopower) för den checklistan. Skall ta med mig detta till imorgon. Förlorar hellre handpenning än att bli ekonomiskt ruinerad på en före detta taxi.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Kan bara instämma med vad johan skriver här ovan dock finns det en liten sak som jag måste ställa mig emot och det är slitaget på ratten. Visst är det så som du säger men samtidigt så finns det undantag. Vår compact som nästan enbart körs av min mor har en helt blank ratt trots att den gått endast en bit över 6000 mil. Hur kommer det sig då? Jo hon använder (precis som många andra kvinnor) ringar på fingrarna. Dessa sliter nått enormt på ratten enligt mig. Så ratten kan vara blank på en 10000milare om den är tjejkörd :)

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jo, Fredrik har rätt där, naturligtvis är en del förare "rattgnuggare". Det gäller sunt förnuft, dvs är resten av bilen jättefin men en grej dålig så är bilen säkerligen ok ändå. Men är flera saker slitna så kan man ju dra slutsatsen att bilen rullat en del!

hoppas det går vägen för dig! som sagt, jag är inte ute efter att idiotförklara någon, jag vet ju själv att man gärna vill göra bra affärer. ta det som goda råd för att undvika ekonomisk ruin!

Sedan är alla som vill välkomna till Västerås och titta på hur fräsch en långkörd 12800-milars 530iT -01 ser ut när den är välskött. Kan ju vara lärorikt som referens om inte annat!

mvh Johan
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Sket det sig med den i hässleholm?

Su
15
Sucker??
528iA Touring -00
Nädå det sket sig inte jag är ännsålänge en väldigt lycklig bmw ägare bara småsaker som skall fixas. Det är skillnad på bil och bil har jag ju nu återigen kommit fram till.Hoppas jag alltid har råd till en fin bmw.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Rattgnuggare :)) Jag som körde min 528a bara med fingertopparna för att inte slita på ratten :DD (säkert!!)

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.