|
|
|
|---|---|
|
Börjar med en inledning. ska köpa isbil av en kompis. han köpte bilen 24october. ägaren inann skulle betalat skatten eftersom han var ägare 1october (slutsiffra 5). Det som står då jag kollar upp bilen på vv`s hemsida är Förfallen skatt/avgift, kr:9** . Kreditering vid avställning, kr:7** eftersom jag skall ha bilen som isbil så kommer jag naturligtvis ställa av den direkt jag har köpt den. det står på vv`s sida att de kollar upp ifall man har några obetalda skatter/avgifter på bilen och ifall det finns så dras det av krediteringen inann den betalas ut till den nuvarande ägaren (i detta fall jag) Nu kommer jag till frågan. Eftersom det var förrförra ägaren som skulle betalt skatten. Dras då den förfallna avgiften från han? dvs att jag får hela krediteringen? eller är det så illa att jag blir skyldig de 2**kronorna? tacksam för svar. är det något ni vill jag ska förklara bättre är det bara att säga till .. MVH Micke | |
|
tror det är du som åker på de 200 kr... skulden följer med bilen inte ägaren. vad tusan är en isbil? 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
|
Är inte helt säker, men jag tror att du är slipper skulden! Ställ bara av den samtidigt ni gör ägarbyte, så borde du vara "skyddad" mot att få skulden! Dock så får man ju inte bruka bilen om skulden finns, men du ska ju ändå ha den som isbil så då kommer du säkerligen inte ställa på den igen! För att vara på den säkra sidan så är det väl bara att du drar av 200kr av priset på bilen =) |
|
|
jag tror som braxen. det är skatten som är skulden, och skatten skall vara betald av ägaren vid betalningsperioden .. :) isbil är en bil som man har å våldar med ute på en isbana .. (bana på isen) :) så den lär inte bli påställd igen.. kör med den tills den inte går någe mer :) |
|
|
låter väl som att det är bästa att ställa av den då. :-) Det där med is bil låter inte alls fel... synd att man inte har ngn is ;-) 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
|
Saxat från vägverkets hemsida: Länk "Vem ska betala? Den som är registrerad som ägare till fordonet i den månad då skatten debiteras är skatteskyldig. Exempel: Skatten för ett fordon ska betalas i februari. Den som är ägare till fordonet när februari månad infaller, dvs. natten mellan 31 januari och 1 februari, är skyldig att betala skatten. Säljs fordonet någon gång under den första dagen i februari är ändå säljaren skyldig att betala skatten." Med andra ord, din kompis kommer att få ett besök av kronofogden vad det lider om han inte betalar skatten... Men det får även konsekvenser för dig! Bilen får inte användas i trafik så länge som skatten inte är betald, men det verkar ju inte vara ett problem i detta fallet... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Som Johan skriver: skulden kan aldrig bli din, men du får inte köra med bilen förrens den "skyldige" betalt skatten. (inget problem i detta fall) Troligen får du även ut resterande skatt, den är ju en "tillgång" i bilen även som obetald eftersom vv inte kommer droppa sitt krav på förre ägaren. /Christofer |
|
|
Hakar på i denna skattetråden. Dikuterade med en kollega som är i bilköpartankar. Betalningsmånaden för skatten har väl ingat att göra med slutsiffran på regestreringsnummret? Betalningsmånaden blir väl den månad som bilen "ställs på" första gången eller om man har en sommarglidare som ställs av under vintern, så blir det en ny betalningsmånad den månaden man "ställer på" på våren? Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Micke: kollat johans länk?? där står svaret .... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Ahhh, missade den. :-) Tur vi har dig GM. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
En av "finneserna" med kontrollmärket är att visa att bilen är skattad och besiktigad, det är därför tiderna för detta hänger ihop. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Men det är väl så att det är förförra ägaren (=ägaren före kompisen) som skall betala? Kompisen lär klara sig, och flp ska få pengar tillbaka. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Erikw. du har rätt. om man läser exemplet där så klarar sig både jag och han ja köpt bilen av :) dessutom så har jag ställt av bilen i samband med ägarbytet. så det kvittar ifall han inann oss får kronofogden eftersig .. :) nu gäller det bara att få hem bilen 20mil med bilsläp inann man kan få sitt lilla roliga :) tack för alla svar iallafall. MVH Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.