AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.992

Högt HC-värde

Jag besiktade bilen idag där ett skyhögt HC-värde mättes upp, bilen fick följande värden: Hc: 841, Co 0,3, Co 2500 0,0 samt lambda 1,01.

Saken är den att toppen är nyrenoverad på bilen, en något vassare kam sitter i (284 graders). Det bör inte vara några läckage varken på insug eller avgassidan, men kan ett läckage efter kattarna ge högt hc värde? Jag har problem med låg tomgång pga ett strulande elgasspjäll, men bilen har haft detta fel med ok hc värde i minst 2 år. En liten ventiljustering och ett nytt luftfilter skulle behövas, men dessa saker kan väl knappast skjuta iväg värdet så högt? Stiften har gått 1000 mil, oljan är nybytt. Kan det vara lambdasonden, eller vad annars?

____
Reach the door with a breath and a scream.
hej...
tycker att du ska kolla efter avgasläck någonstans
hade samma problem på en 318is -16v då va det läck på en av burkarna...
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
HC-värdet ska inte påverkas av avgasläckage. Det är något i förbränningen som inte fungerar. Hur ser stiften ut? De är troligen ganska sotiga eller?

/Per
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Kolvätehalten kan mycket väl påverkas av ett avgasläckage. Läcker det innan lambdasonden dras det in extra syre med avgaserna, dessa mäts sedan av lambdasonden som tolkar blandningen som mager och låter insprutningen feta upp blandningen. Detta leder till oförbränd bensin med avgaserna, vilket ger höga halter av kolväten vid avgasmätningen...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ok, tack grabbar. Jag ska inhandla lite startgas och leta efter läckage till att börja med.

____
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
hehe...en enklare ventiljustering sänkte mitt hc-värde med typ 600...så det är ett hett tips från mig iaf...
En liten uppdatering...

Efter koll av läckage på både insug och avgassidan, ventiljustering, byte av stift och luftfilter (oljan har varit i ca 300 mil, så den fick vara) så lämnade jag in bilen till BMW för ett diagnostest. Där konstaterades det att lambdan var kass. Idag har jag bytt lambdasonden och mätt upp bilen med resultatet att HC värdet fortafarande ligger runt 1000 (Vi testade även att koppla ut lambdan, och värdena påverkades inte). Jag hade av en batterikabel ca 30 minuter för att nolla databoxen, kan jag -möjligtvis- ha haft lite för bråttom och att motorn ligger kvar i något nödprogram? Annars får jag väl kolla upp kablage till lambda + tändning antar jag. Alla ideér om vad det kan vara mottages tacksamt.

____
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Kolla även relät till lambdasonden. Det sitter i "lådan" på passagerarsidan i motorrummet. Det är det mellersta relät utav dem 3(?) som sitter där, brukar vara oranget i färgen.

/Per
Innanför höljet till styrboxen alltså?

____
Paap Reeder
... HC = 1000 är mycket.
Måste missa helt på ngn cylinder med gnistan även om den sprutar in bränsle.

15 min räcker väl för att "nolla" felkoderna i boxarna.

Vilket värde på lambda hade du?

Det s k lambdareläet sitter utanför boxen .... på min E32:a iaf och gissar att det är lika för dig.
Visade inte DIS vad det var för fel på lambdan? Glödningen eller sensorn?

MVH /// Paap R
De fick ingen kontakt med lambdan alls såvitt jag förstått det rätt, "helt död" hörde jag iaf...
Idag mätte jag värdena på polarens jobb, inte helt kalibrerad maskin så jag kikade inte så noga på de övriga värdena. Men inga värden ändrades utanför felmarginalen för mätningen så att säga, oavsett om lambdan var ikopplad eller ej... De värden som registrerades på besiktningen var: Hc: 841, Co 0,3, Co 2500 0,0 samt lambda 1,01. Dagens värden ligger ungefär på samma nivå, dvs allt är helt ok förutom HC-halten. Jag kan passa på att nämna att HC-halten sjunker till 20-30 när jag varvar upp till 1500-1700 rpm och håller kvar där, det är alltså bara på tomgång värdet är högt. Så att en cylinder släpar efter med tändningen är nog en bra gissning. Tomgången är något låg och lite ojämn, men bilen gick igenom besiktningen minst 2ggr i det tillståndet så jag har därför inte misstänkt detta som felorsak i första hand. Dock så kan kanske ett tändfel ha smugit sig in obemärkt i den lite oroliga gången utan att jag märkt av det?

____
Paap Reeder
... fungerar och är den s.k gasspjällskontakten rätt inställd??
D v s skall klicka till alldeles inan spjället gått tebaks helt.

MVH /// Paap R
Je
224
Jeppan
M30 TURBO
om du bara vill igenom besiktningen så kör på Aspens 4-takt bensin. inga avgasvärde i princip :)
Jeppan:
Då värdet är skyhögt så vill jag komma tillrätta med vad som är fel.

Paap:
Det sitter elgasspjäll på bilen (du kanske såg det i mitt första inlägg iof) Har jag isf en dylik kontakt och hur ställer jag in den? Borde inte några eventuella fel på spjället ha visat sig vid diagnostiktestet? Jag tror iof att spjällmotorn behöver en renovering a'la 750.

Idag mätte jag även upp tändkablarna, alla kablar hade en resistans mellan 5,5 och 6 kilo-ohm, kabeln mellan fördelare och tändspole låg på 2 kilo-ohm. Helt i sin ordning antar jag?

____
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.