|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag med min 540 igen :) Har lite funderingar efter att ha läst en guide här på sajten! Citaten är direkt från sidan, med mina funderingar efter varje: "Bultarna som håller oljepumpen lossnar på tidiga modeller (92-94). Svårt att kontrollera på plats men bör åtgärdas om det ej är gjort." Vad är symptomen för detta? Är det farligt? "Membran i insuget går sönder på tidiga modeller. Kostar cirka 1500:- att byta." Vad är symptomen för detta? Är det farligt? "Kamkedjan blir uttänjd. Ojämn tomgång och rassel från motorbröstet. Kostar cirka 8000:- att byta." Angående symptomen, menar man pendlande tomgång (pendlar upp och ner) eller mer "ryckig" tomgång? Om man menar ryckig, uppträder det endast vid ren tomgång eller kan man även ha symptomen vid andra varvtal, på tomgång? Angående rasslet, rasslar det normalt lika mkt när motorn är varm som när den är kall? Tack för svar.. Mvh Gunnar, BMW 540IA-93. | |
| bultarna till pumpen verkar lossna på de flesta v8 or bara att lossa det lilla tråget (längst fram) och dra åt det blir inte roligt om en skruv åker in i kamkedjan... | |
stimpenbmw |
En bulten håller även ett överfall till vevaxeln. Detta måste ju dras med ett visst moment? Vet ngn detta momentet? |
| Ramlager dras med 20Nm i första dragningen. 2:a dragningen 70 grader. | |
stimpenbmw |
ok. tack för upplysningen. |
|
Finns det några problem att se upp på 540 E39? T ex vad kostar det att byta kammrem? |
|
netsix |
Det är väl kamkedja på dom, eller? /netsix |
|
Japp det sitter kamkedja på dom,ett problem som brukar uppstå vid 15-20 tusen mil är att kedjan blir lite utsträckt så då får man ställa in kammarna rätt igen eller byta kedja. Anders |
|
| Gäller det alla BMW med kammkedja eller är det bara dom med V8? | |
|
Det har jag inte en aning om,anledningen att jag vet det om v8 är att en kompis hade det problemet med sin 740ia. Anders |
|
|
Jag måste byta min membran - det gör att bilen går lite ojämn på låga varvn. Inte dåligt utan bara lite ojämn. Inget jag gör något åt förrän service. En kille som tävlar med den motorn sa det direkt när jag hörde motorn. Han var nog duktig...... |
|
stimpenbmw |
johced. tänker du byta själv eller lämna in? Vet du kanske vad det kostar att låta bmw fixa membranet? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.