|
|
|
|---|---|
|
Tjena Hade min mycket fina 325:a skriven på min farfar. När jag sedan sålde den gick affären snabbt och lätt. Jag fick pengar och han papper. Igen hade något att skriva kvitto på så det blev inte av. Efter ca 1 vecka ringde jag honnom och undrade varför han inte postat ägarbytet, "oj jäklar, förlåt den ligger kvar här i hanskfacket. Men jag är påväg till örebro och skall kanske byta mot en porse" då förstod han att killen han skulle bya med inte ville göra afför med någon han inte känner. Nåväl han bytte mot porsen och han ringde mig och sa att nu har han postat lappen och allt är klart. Men idag, fredag 5 dagar efter han skulle ha postat lappen står fortfarande min farfar som ägare. (har ringt till vägverket) Så jag ringde upp honom igen, har bara hanns mobilnummer, och han sa att till 100% la han lappen på lådan samtidigt som lappen på sin nya porse. Han berättade idag även att han inte fått sin lapp heller på att han äger porsen. MEn han sa till mig att ring vägverket så får du se, då berättade jag att jag gjort det, men han står klart fast vid att han skickat in det. Frågan är nu om det kan vara något strul hos vägverket eller inte. Annars behöver jag lite goda råd på hur jag skall gå till väga. Killen jag sålde bilen till var alltså uppenbarligen en försälgare. Men jag söker lite tipps, samt väntar till måndag så jag kan få tag på vägverket och tala med dom, innan jag kastar mig på denna man igen. Det tråkiga för mig är att hanns namn aldrig varit nämt i affären, eftersom affären nu skett mellan mig och någon jag inte känner/vet var han finns. Jag orkar inte skriva med men ni förstår säkert situationen. Hoppas på kloka, snabba svar. Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den! | |
|
Har inte varit med om liknande. Vad händer om du polisanmäler den som stulen? Då lär det bli fart på den nya ägaren (dvs fd Porscheägaren)att jaga ifatt säljaren. Han som "köpte" bilen av dig har ganska stora problem att bevisa att han köpt bilen. |
|
|
Min flickväns farsa är snut, skall informera honom om problemet i morgon, men jag vill inte göra en stor grej utav det om det är så att allt stämmer. Men jag har vissa funderingar 1: Vi fyllde ju i datum ägare mm på lappen tillsammans, men det kan ju ha varit blyerts. 2: Jag vill ju inte lusas, för anmäler jag den stulen har jag ju jugit för stulen är den ju inte. Men om jag berättar precis som det är, så måste man ju kunna anmäla den. Jag har ju inte gjort något olagligt. Litar på att det löser sig, men det känns pinsamt mot min snälla farfar som går och oroar sig, bara för att jag såld den till en oseriös hemmapulare(läs: fejkhandlare)! Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den! |
|
|
Hej! Det värsta som egentligen kan hända är att bilen råkar ut för något som du sedan (som ägare) blir ersättningsskyldig för. En sådan sak kan ex. vara böter eller något brottsligt som ex. om bilen används i ett rån och det finns några oklarheter huruvida du verkligen sålt bilen eller inte. Ett alternativ som kan vara gångbart eftersom det "tvingar" fram ägarbytet är naturligtvis att beställa ett nytt regbevis och genom detta ställa av bilen, risken att den fastnar i en kontroll eller på annat sätt kollas upp ökar då väsentligt. Jag vet att Polisen kontinuerligt kollar de flesta bilar de ser när de ligger ute på rull. Om din bil skulle fastna där kommer det att bli problem för den nya "ägaren" som förmodligen gör att han rappar sig på att skicka in lappen... Det finns också en liten risk att din bil kommer dyka upp i ett bankrån, just det förfarande du beskriver är inte helt ovanligt när man anonymt vill skaffa en bil som inte blir stöldanmäld pga. att den förre ägaren väntar på att killen som köpt den ska skicka in regbeviset. Då blir det betydligt enklare att använda bilen vid en stöt utan att någon blir misstänksam mot bilen som står parkerad en bit bortanför banken/posten (eller vad det nu är) och man har en grön flyktbil under en ganska lång period efter stöten. Hoppas det löser sig för dig, otrevligt att göra affärer med sådana där typer!! Signatur --> Gillar du också 80-tals BMW och kanske särskilt E23? Då ska du höra av dig till mig, håller på och sätter ihop en maillista för dessa bilar! |
|
|
Smart drag med avställningen quixotic2. Det är väl det första man kan delge honom. Det andra är väl att tala om för honom att du är väl bekant med en icke nogaräknad bilskrotfirma som är intresserad av att köpa regbeviset och skrota för en mindre slant. Det om något borde få fart på ägarbytet. Men du sa att du ringde honom. Kan du då inte ta och söka abonenten via nummerupplysningen ? Hade själv ett liknande problem för ca 15 år sedan. bilen var tot. smälld och försedd med "spansk flagga". Två killar svarade på min annons och betalade samt dog iväg med vraket (Volvo 164E). De skulle komma och hämta lådan och kvitto samt skriva över bilen dagen efter men de dök aldrig upp igen. Åren gick och jag fick varje år ett inbetalningskort på registerhålln. avgift från VV som jag struntade att betala. Efter ca tre år fick jag ett papper som talade om att bilen var struken ur bilreg. Hoppas att det löser sig ! /PJ |
|
|
Hej... Kanske ingen tröst för dej tobbz just nu,men vid ägarbyte SKA ALLTID "gammla ägaren" skicka i reg beviset,för att undvika att nya ägaren drar på det...och kanske drar på sej lite felparkeringar och liknande...som drabbar den som står som ägare i bilregistret.Men hoppas att det löser sej i alla fall,och klart att du ska göra en polisanmälan om inte killen har någon bättre förklaring. MVH |
|
Robert.O |
Riv kvittot, blåneka tills försäljning , stöldanmäl ,skiten så får han stå där med sin tvättade hals.. Han har inga bevis för att bilen verkligen är såld av din farfar. Säg att reg.beviset låg i handsfacket(icke påskrivet) tillsammans med en massa andra papper. När denna killen kom för att provköra drog han med bil och icke påskrivet papper. SKulle han hävda att din farfar skrivit under så blåneka, säg att det är en förfalskning och att ham måste ha fått "underskriften" från något annat papper som låg i bilen. Vidhåller han att han köpt den så hota med tingstätten, går han här med på att skriva på ett nytt reg bevis ,som du sänder in eller lämna över det gamla , ta till baks din anmälan. Säg till polisen att killen som "provkört" din bil ett par veckor nu har bestämt sig han har betalt och allt är frid o fröjd. Du vill inte längre väcka åtal. Vägrar han , möt honom i rätten, han har inga bevis på att du fått pengarna då du rivit din farfars kvitto. Namnteckningen på hans kopia är ju lika förfalskad den. = du får tillbaks bilen och kan behålla pengarna. Får du dåligt samvete , se dem som hanpenning. Altenativt ställ av bilen, då kommer han att bli stoppad av snuten och få väldeliga problem att förklara vad han gör i en bil som är avställd. Samtidigt kan du köra den med humana varianten på ovanstående och anmäla honom för olovligt brukande. Krockar han kommer han som förare att få betala alla skador inte din farfar. Det är aldrig olagligt att äga en oskattad och oförsäkrad bil , bara att framföra den på allmän väg. Skit i om han smällerpengarna har ni ju fått, skadar han någon är ju det hans huvudbry. R |
Robert.O |
P- böter följer bilen inte förare Andra förseelser itrafik följer förare och om du /ni anmält för olovligt brukande kan inte ni bli medvållande , dvs att ni skulle medgivit till bruka av bil och därmed drabbas av mågon form av ansvar (kan imte komma på vad det skulle vara bara, men i alla fall, ni har markerat att han inte fått ha bilen) R |
| jag råkade ut för en otrevlig sak när jag köpte min första bil (528:an).Säljaren(som inte var ägaren)åtog sig att lägga ägarbytet på lådan.När pappret om ägarbytet sent omsider damp ner i lådan visade det sig att han hade ändrat datum för ägarbyte till ca 3 veckor innan det verkligen skedde.Troligen då han själv köpte bilen.Detta resulterade i att jag fick en räkning från Trafikförsäkringsföreningen på ca 800kr vilket var mycket pengar för mig på den tiden.Jag polisanmälde givetvis aset men det slutade ändå med att jag fick stå för fiolerna själv då polisen inte kunde/ville göra nåt åt saken.En läxa lärde jag mig i alla fall och det är att BÅDA ska vara med när pappren läggs på lådan och att inte lita på att den andra gör det utan dröjsmål/ändringar! | |
|
Nu är det löst, varenda detalj i historian stämmde. Pengarna jag fick, var hämtade från banken samma dag. Kvar låg lappen med namn och address på den som hämtade pengarna, i detta fallet han jag sålde bilen till. Ett litet samtal till 118 118 och vipps så hade jag hemnummret. Ringde upp, fick nummret till nuvarande innehavaren av bilen. Mycket riktigt hade dom bytt med varan. Porse mot 325:a. Samt att nuvarande innehavare tyckte det var skönt att få snacka med mig så vi är överrens om att bilen är hans och att den skall skrivas över. Men vad hade hänt? JO små ligor hade sprungit runt och tömt postens lådor. Vägverket hade inte fått något papper då ringde jag upp posten och dom gav mig den informationen. Så på mondag beger sig nuvarande ägaren, som jag har namn, address hemnummer och mobilnummer till, och går in till vägverket i Örebro och ställer över den direkt. Kanon tycker jag och kan pusta ut. me som tidigare talare sagt, jag har lärt mig en läxa, att man släpper inte en affär innan man sett lappen gått i lådan. Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den! |
|
|
Hallå stop nu!!! Om vi vänder på det hela och du är köpare skulle du vilja att säljaren har kvar regbeviset???? Skulle inte tro det va? För som ni själva har sagt så är det onekligen ganska lätt att suda ut affären och losas att du (köparen) snott bilen!!!! Det är väll inte direkt kul! :-( Man ska fylla i regbeviset och åka omgående till en låda helst tillsamans med varandra! Annars är det så lätt att bli blåst åt båda hållen... Det är den erfarenhet jag har (Sålt bilar som bilhandlare i 4 år nu). /Jimmy Särås www.lazzat.nu |
|
|
Hej! Det är därför man också skall skriva ett kvitto på bilen! Jag köpte för ett par månader en 325 -86 åt min mor. priset på bilen var 12000kr vilket jag tyckte var mycket bra, bilen gick bra, så hyffsat snygg ut. Men det visade sig att ägaren fått bilen som betalning för en skuld och den stog reggad på en kompis eftersom han hade skulder hos kronofogden. Kompisen hade inte fått något registreringsbevis ännu. Jag kollade upp bilen ordentligt och den stog registread på hans kompis. Jag visste att många hade ringt på bilen men att jag var först att titta på den eftersom jag bor 5 min från där bilen var. Jag gav killen en handpenning på 1500kr på bilen och så skulle han få resten när han hade fått registreringsbeviset. vi skrev ordentliga papper och jag tog legitimation. Dagen efter ringer han och säger att han har fått registreringsbeviset. JAg betalar resten skriver nytt kvitto och vi postar tillsammans regbeviset! Och allt fungerade som det skullle även oom jag var orolig för att bli blåst! Mamma har kört bilen i 3 månader nu och tycker det är en underbar bil den går biligare hennes gamla 323 e21 (som jag har nu). Lars |
|
|
lalaw: Låter som att du ändå hade lite rutin i det hela då! :-) Men jag hade inte lagt nån handpenning du hade kanske kunnat bli blåst på den, men efter en retslig tvist som hade kostat mer än dom 1500:- hade du nog fåt dom 1500:- tillbaka! Men det kan bli jobigt. Samtidigt så förstår jag dig då du tyckte att det var ett bra köp! :-) /Jimmy Särås www.lazzat.nu |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.