AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.805

Ipod till Z3

Sida 1 av 2
he
50
henganZ3
Z3 1.9i -02
Hallå!

Funderar på att köpa en Ipod i dagarna. Har hört talas om ett interface för ipoden och BMW. Min fråga är om detta fungerar på en Z3 -02 och var jag köper det i så fall!?

Ha det fint!

HenganZ3
jag tror inte detta interface kom förän på 2004 modeller...
IPod fanns ju inte ens 2002!
Mitt förslag är någonting som post och telestyrelsen inte gillar men som fungerar klockrent: nämligen radiosändaren till iPoden. Du plugar in den i iPoden, rattar in en frekfens på din radion, Ipoden sänder en radiovåg och du tar emot det på din vanliga bilstereo. På ebay kostar sändarna runt 20USD.

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

he
50
henganZ3
Z3 1.9i -02
Z3c: Låter j-vligt nice. Vet att jens of sweden hade en liknande lösningen på en av deras spelare. Men denna fick inte säljas tack vare sändaren. Vad söker du på på Ebay för att hitta sändaren?

HenganZ3
En annan lösning är den jag tänker göra, jag har tagit bort cd/radion helt. Har extra instrument där istället. Tänker montera ett slutsteg på lämpligt ställe och dra en kabel som jag kopplar till iPod'en. Får visserligen ingen radio, men den lyssnar jag ändå inte på.

Remote signalen till slutsteget är ju enkel att fixa via en brytare på instrumentpanelen. Har inte kollat men det borde ju finnas en BMW orginal brytare som endast har två lägen, av och på.

Det enda man skall tänka på är att plugga i och slå på iPoden först, sen slutsteget, annars lär det ploppa ordentligt i de stackars högtalarna. Givetvis omvänd ordning när du skall ta med din iPod.

henganZ3, tänker du köpa den nya med färgskärm?

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Har detta gått er förbi Länk eller har inte Z3 business enheter?

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Precis. Jag fick mina prylar igår och ska så fort tiden finns "installera lite" :D

iPod mini och en ice>Link Plus.

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Bood: Har du fått något exakt datum på den nya(ID3Tag) firmware:en?

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
he
50
henganZ3
Z3 1.9i -02
Fredrik M: Tänkte skaffa en Ipod U2 från ebay. Sjukt fet med rött och svart. dollarn är ju riktigt förmånlig nu. U2 postern som man får till är inget jag behöver. Någon som är sugen på en sådan......:))

HenganZ3
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
wendtan: nä, det enda de kan säga nu är att 4:3 skärmen kommer först (?) sen kommer 16:9 och sedan Business. Jag förmodar att uppdateringen till de med 4:3 kommer vid årsskiftet. Det är ju det datumet de har angett tidigare.

Vi andra får klara oss utan id3 så länge :(

"BMW six appeal"
hengan Z3: t.ex Länk
jag sökte på "ipod car transmitter"

____

De flesta Z3'or väl radio modell enklare eller en eftermarknads cd/radio. BMW's lösning fungerar således inte. Men många eftermarknads enheter har extra ingångar för t.ex. en iPod, går ju att stoppa i den där oxå, det tänkte jag inte på i mitt förra inlägg. Har du en Pioneer så går det att fixa en adapter så man kan koppla iPoden på IP Bussen, sen är det bara att välja tape ingången på cd´n och njuta.

Den coolaste eftermarknads lösningen står nog Alpine för, finns en adapter "KCA-420i" som gör att en ny Alpine huvudenhet snackar med din iPod, du kan alltså se hela låtlistan i displayen på huvudenheten. Dessutom laddas batteriet på iPoden när den är inkopplad.

hengan, en svart iPod är ju faktiskt att föredra om man skall ha den i bilen, jag har iallafall inte så mycket vita detaljer i inredningen.

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Länk

Såhär ska de va ;)

// Pantzare
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Visst fanns iPod 2002. Jag köpte en tidigt på våren då och har sedan dess använt den som huvudsaklig musikspelare i bilen (och även hemma förstås). Budgetlösning med en tråd in bakom panelen in på Aux-ingången. Dvs. jag får styra spellistor och annat via podden (ljudet går naturligtvis att styra som vanligt). Men det ser jag inte som ett problem eftersom det just är spellistorna man vill åt och har man kopplat in sig på en så räcker den många mil.

När jag köpte var det bipackat ett 12v-kit så jag kan ladda – funkar jättebra (men det är inget problem med dom nya poddarna).

Köp en större pod är vad du tänkt – det är mitt råd.

Ha de/LB

»If everything seems under control; you're just not going fast enough!» M. Andretti
en tanke slog mig nu. jag håller på med mittarmstödbygge nu. Ett mittarmstöd skulle kunna ha inkorporerad ipod hållare, transmitter och laddare...

____

Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Z3c 4 ever:
Jag ska montera min iPod mini i armstödet (den ska få plats).

ice>Link Plus laddar iPoden samtidigt plus att den slår av och på strömmen i och med att man väljer cd-växlare på radion. Man behöver inte röra den om man inte vill.

Testa med fm-sändare innan du lägger ner för mycket arbete med den. Jag fick inte det att funka i bmw:n, men väl i andra bilar och hemma.

"BMW six appeal"
bood: vad konsitgt att det inte funkade i BMWn...? vad var det för frekfens du skulle ratta in?

____

Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Z3c 4 ever:

88.1, 88.3 eller 88.5. Ingen funkade :(

I min KingCab med Sony radio gick det bra likadant när jag provade på hemmastereon.

Det är möjligt att man måste ha sändaren längre bak i bilen eftersom antennen sitter där. Men då blir det lite opraktiskt. Iallafall för mig.

Nä, jag ser fram emot att få igång ice>Link.

"BMW six appeal"
sjläv har jag en blaupunkt , samma som jag vet att en kompis har i sin VW och där funkar det utan problem.

____

he
50
henganZ3
Z3 1.9i -02
F-n också, då lär det inte funka med FM sändare i min Z3:a. Sånt är inte kul, får hitta på en annan lösning. Tyckte det var lite dyrt med Ice-Link Plus, 1595:- om jag inte har helt fel. Men det kanske är det bästa alternativet ändå.

HenganZ3
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
henganZ3: se om du kan få tag på en sändare och prova innan du skrotar den lösningen helt. Den verkar funka för en del andra.

Själv tycker jag att ice>Link Plus verkar vara ett smart alternativ eftersom man kan styra iPoden från Businessradion (i begränsad omfattning). Dessutom kommer man efter en framtida uppdatering att kunna se id3-taggarna på bilens display :D

"BMW six appeal"
henganZ3: ring till BMW och fråga: dem har någons sorts technisk support som kan ta reda på om det funkar med sändaren. Det är bara säga att du tänkte använda det utomlands så att dem inte hänger upp sig på PTT förbud mot radiosändare.

____

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.