AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.064

Visco funderingar,bensinlukt.

Hej,
har några funderingar som ni kanske har lite svar på. Har sökt en hel del men inte hittat svar som jag önskat:

-Viscokoppling: Min ix har samma symptom som Mix i denna tråd: Länk Dvs att den verkar driva på framhjulen vid häftig start och när fäste finns men när väl tex sladden kommer och bakhjulen spinner så tappas kraften rejält fram. Verkar mao verkar det som viscokopplingen är slut.

Fråga 1: En ny koppling verkar kosta runt 7000 enligt tråd ovan och det verkar vara en del jobb. Är det någon som man fixar själv om man ger det lite tid? Vad tar bmw för hela jobbet om det skulle vara för svårt för mig?

Fråga 2: Blir det värre om jag kör som det är nu? Har ju bakhjulsdrivet just nu och lite ont om tid men efter årskiftet kan jag ta tag i detta. Borde inte bli det..?

Bensinlukt: Bilen är en 87:as 325 som har bensinlukt under huven. Det är markant mycket mer när det stått i motorvärmare. Någon som kan ha en ide vart det läcker? Eller hur man ser var f*n det läcker. Bensinen verkar hinna dunsta eller så är det för lite för att synas.

jaja, det var väl det jag funderade på just nu. Alla ideer mottages tacksamt.

/Rickard
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Ang. bensinlukten brukar slangarna till spridarbryggan spricka eller läcka lite, kan vara värt att byta.

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Ja, det låter ju som att det är fördelningslådan som är knas. Gå till BMW och fråga hur mycket de ska ha för jobbet... Jag skulle tippa 3 loppor ungefär... Tar ju inte så lång tid att byta om man har lyft och allt.

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Ahh. såg att 7000:- bara var för själva fördelaren. Då blir det nog betydligt blodigare att låta BMW göra jobbet...

tryggve: Kan nog stämma, det är runtikring där som det verkar lukta.

Jens: Väntar på svar från bmw, han skulle kolla vad verkmästaren trodde. Skulle nog få besked på måndag. Täntke att det kan vara bra med ett hum om detta när man snackar med honom om priset.

Tack.
R
Mi
78
Mix
325ix -88
540iT -94
az:
Känner igen problemet. Bara att byta fördelningslåda. Det gjorde jag och jag kan lova dig att det blir en grym skillnad. Förvånansvärt åndå vad den drar bra med hjälp av bara bakdiff.
Kostnader; En utbyteslåda kostade när jag frågade, för två år sedan, ca 14 000:- . Då får du byta själv. En viscokoppling kostar ca 7000:- och du får fortfarande göra jobbet själv. "3 loppor" räcker till en låda från skroten. Maila mig på michael.lindgren@stalror.se så får du bilder på hur lådan ser ut inuti. Det är inget litet jobb att byta fördelningslåda.

Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Mix>> Jag menade givetvis bara för arbetet.
Tror inte det tar specellt lång tid i ett fullt utrustat garage att byta lådan komplett.
Blir ju helt annat sak om man måste öppna den.

Mix: Jo det lilla som drar fram + bakdiffen gör ju milsvida skillnad mot andra bilar i halkan som vi har här i luleå nu. Hör hur det skrapar när bilarna bredvid försöker få fäste medans man själv glider iväg utan problem.. med ett stort leende.

Har dock märkt att den är ruskigt farlig just nu när man är ute och busar. Hux flux i det långa stället så får viscon för sig att inte dra nåt alls fram och då blir det nästan som om framhjulen bromsar, bilen hasar fram om den tappar fästet där eller så blir den något otroligt överstyrd. Den är hur som helst inte konsekvent i beteendet och det är otäckt...

/R
Mix:
har du lust att maila bilderna på den isärskruvade fördelningslådan till mig?
matte_123456789@hotmail.com

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.