AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.635

540 under litern.

Sida 4 av 4
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Min erfarenhet av att snålköra är att hastigheten har otroligt stor betydelse. Märks väldigt tydligt på min Passat TDI. 90-95km/h är det absolut mest ekonomiska.

Att öka hastighet försiktigt innan en uppförsbacke och därefter låta hastigheten sjunka i uppförsbacken istället för att försöka bibehålla farten ger en stor vinst i det långa loppet.
Att köra med farthållaren är ekonomiskt, om man kör där det inte är särskilt kuperad terräng. Då farthållaren aldrig låter bilen sjunka i hastighet mer än kanske 0,5km/h innan den gasar. Vilket alltså innebär att du inte behöver accelrera upp till 90 när du kanske tappat fart ner till 80 p.g.a den manuella farhållaren (högerbenet alltså) Däremot i en lång nedförsbacke så kan man koppla ur den, då bilens motorbroms är så pass stark att farten minskar kraftigt om man inte kopplar ur den. Att snabbt ta sig upp till tänkta fart är defenitivt bäst. Inte sega upp, inte heller fullgasaccelrera, nej lagom accelration. Att göra som någon skrev, att hoppa över växlar är ingen dum idé (hoppar ju i vissa fall 3 växlar i lastbilen). Även att köra med LÅNG framförhållning... kika på bilarna framför dig... bromsar de? Ny hastighetsgräns längre fram? Rödljus? o.s.v. Att använda bilens färdbroms så lite som möjligt är att rekomendera! Att motorbromsa är ju som bekant lika effektivt som att vrida på nyckeln och stänga av motorn, den drar inte en milliliter!
Beroende på vilken bil man har så spelar ju hastigheten en stor roll i soppaförbrukningen. Som ett exempel (om än ett dåligt); Ligger jag i 90 med lastbilen så vill den slicka i sig ca 5,2-5,3L/mil, sänker jag däremot hastigheten till 82km/h så vill den ha 4,8-4,9L/mil. Det är väl kanske inte helt propotionellt till en personbil då frontarean på en lastbil är (4,5*2,6m) aningens större än en personbil. Vikten spelar ju naturligtvis stor roll oxå.. men som sagt, bara ett litet exempel...

// Erik

----
No real power -just KCR :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
anda45: Nu är ju varken 89 el 95 slutet på -90 talet så det blev väl ett missförstånd från min sida och steptronicen kom -96 på E39.

///MVH Hasso
Länk
andha45
Hasso: jag håller med =) Försökte ge en bakgrund till mina upplevelser...

-96 finns med vanlig 5-st aut också (åtminstone hade min kompis en tidig e39 med vanlig aut)

Då är det alltså så på de nyare att fyran inte är låst på sportläget utan bara lock-upen?

Framsteg i så fall!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.