|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Wendtan . Nu är det 528an som jag refererade till :)) Och den körde jag en bit över 5000 mil med. Och det var mest landsvägsmil med och utan farthållare. Att inte du kan köra lika ekonomiskt som Topgear utan farthållare förstår jag men det kan jag efter många års träning :)) Eftersom jag aldrig tidigre ägt en bil med farthållare, så glömde jag som sagt att aktivera den ibland och märkte skillnaden på färddatorns utslag. ///MVH Hasso Länk |
|
Hej! Jag har provat mina bilar (de som jag har/har haft) på en sträcka mellan Uppsala och Skutskär (10 mil). Tankade fullt i uppsala och körde hem med stor försiktighet. Väl hemma tankade jag fullt och räknade på sedvanligt sätt. 740 e38 både man. och automat drog då 0.86 l/mil. Provade med min 523 igår natt och den tog 0.66 ! Datorn visade 0.71. Har även kört skutskär/Örebro tur & retur med 740ia (drygt 40 mil) och den tog då 0.87. Så för mej är det inga problem att åka under litern landsväg. Åker billigast utan f-hållare. /Janne |
|
|
Kör alltid (till 95%) med farthållaren på landsväg över 50kmh. Klart att det alltid drar mer med farthållare än när man kör ekonomiskt "för egen fot", vilket går lätt att se på "ekonometern". Den drar alltid på lite extra i uppförsbackar och släpper inte helt i nedförslut. Kan även växla ned i kraftigare uppförslut vid högre farter. När du kör själv kan du bedöma (om man vill köra ekonomist, förståss) när du ska gasa eller släppa helt och vara lite före då man ser att det går uppför eller utför. Farthållaren ser bara till att bilen kör i den inställda farten hur det än ser ut just vid det tillfället = ingen framförhållning. Detta gäller i stort ALLA bilars farthållare (en del är bättre, andra sämre) även BMW. Farthållaren gör inte bilen (eller föraren) säkrare eller snålare, det blir bara bekvämare. Toson |
|
| Vänta nu här ... har jag kommit till fel forum, eller? Det låter som VW Polo forumet. | |
|
Min erfarenhet är att bilen drar mer med farthållaren på. t ex nedförsbackar bromsas bilen med farthållaren på = Blir ingen "gratis" fartökning till nästkommande backe. /Lazze Länk |
|
|
För låg förbrukning (och tråkig körupplevelse): Kör med framförhållning. D.v.s släpp gasen långt innan rödljuset, korsningen mm. Vid varje inbromsning går dina, numera, dyrbara bränsledroppar till att värma bromskivorna. Sen att man på körskolorna säger att man alltid ska bromsa vid fartminskningar för att uppmärksamma bakomvarande om fartminskningen, är ju en helt annan sak.... |
|
|
Mixtus: Förstår inte varför inte BMW förare även skulle vara intreserad utav att få lite lägre snittförbrukning? Större delen av vårat körande spenderas ofta på trist motor och landsväg med tät trafik! Så då kan man väl roa sig med "eko driving" eller bränslesparande körning, som jag tycker låter bättre, istället för nått annat vansinnigt. Vad drar era 540is i Autobahn fart då? vid cirkus 130? Min bil drog 0,9, visserligen enkel Vanos motorn då och tung E34:a. För E34 är väl tyngre än E39, dock kanske inte tyngre än 540 E39:e. |
|
|
För ordningens skull bör kanske betonas att mitt inlägg var behäftat med en viss ironi. I övrigt kan jag bara beklaga att större delen av theprophets förarupplevelser spenderas på trist motor- och landsväg med tät trafik. Eftersom jag inte bilpendlare så blir det istället en ren nöjesmaskin. Och då har jag ingen lust att roa mig med någon eco driving. Ingen Polo för mig alltså. |
|
|
Mixtus: *harkel* Ja bara och beklaga att jag inte får nöjesåka.. Säkert därför jag tar allt så dead serious ;), avundsjukan spirar =) |
|
|
Bara jag som har som sport att ha beninmätarnålen under literstrecket då man kör på nån trist väg? Inte lika roligt som att busa, men man har nåt att göra (förutom att köra då). Själv har jag ännu inte lyckats köra en bil snålare med foten än med farthållare, men då har jag inte haft körkort längre än 3mån heller! :) Har ändå hunnit med drygt 1000mil, undra just vart jag har varit? /Erik |
|
|
;)) |
|
|
Har också varit skeptisk till 540-ägarnas, i mina ögon, påhittade glädjekalkyler vad det gäller bränsleåtgång. Bestämde mig att pröva hur snålt jag kunde köra min Jagga som en referens till de värden jag hört för 540. Jaggan är en XJR med rak sexa om 4 liter med kompressor som ger 326 hästar. Automatlåda, 1890 kg, 255:or runt om samt en karossform som utvecklades under det tidiga 60-talet... Körde drygt 30 mil och tankade därefter. Körningen bestod av försiktig landsvägskörning där hastighetsgränserna följdes. Mest 90-väg. Resultatet blev 1.02 liter/mil, vilket måste anses vara mycket bra med tanke på förutsättningarna. Intressant med dessa stora motorer är att det räcker med en enda omkörning på trettio mils körsträcka för att förstöra snittförbrukningen. Bensinåtgången är våldsam då all effekt utnyttjas. Jaggans färddator brukar visa mer än 10l/mil i momentanförbrukning vid fullgas. |
|
| Jag har alltid ett medel på en liter, men har ni vanos på era 540:s som ni lyckas få under litern? | |
| Mina erfarenheter säger att man kan köra snålare själv än vad farthållaren klarar av, men man måste faktiskt arbeta för det. Riktigt så allvarligt som Jeremy i TopGear tog det har jag dock aldrig försökt mig på att köra. Under de senaste 7 åren har jag kört, 525tds, 320d, 530d, 525d och nu en E60 530d. Totalt har jag vid årsskiftet 2004/2005 kört närmare 80.000 mil med dessa bilar under dessa 7 år. Förbrukningen med farthållaren är inte speciell svår att slå, men jag kan inte påstå att det blir någon speciellt skön körning på längre sträckor. Jag vill även tillägga att den enda av dessa bilar där förbrukningen på färddatorn visat helt rätt nästan alla gånger var på min 320d. De andra bilarnas förbrukning enl. färddatorn har varierat både uppåt och nedåt jämfört med verklig förbrukning, men oftast visat lite för snålt. Så siffror från färddatorn ska man inte använda som någon empiri, snarare som en sorts referens. Jag kör bara längre streckor på alla typer av vägar och kan inte uttala mig så mycket om stadskörning då jag inte kör så mycket de helger man är hemma, men där använder man kanske inte farthållaren i någon större utsträckning ändå. | |
| En reflektion bara: 80.000 mil, det är 20 varv runt jorden. Bor du i bilen? ;-) | |
|
Nej mestadels på hotell...skämt åsido. Det blir många mil och timmar i bilen, och det är på 7,5 år när jag tänker efter. |
|
andha45 |
Alla bilar med farth o aut växlar ner när kraften inte räcker till. BMW är så inställda att de växlar ner relativt tidigt, t ex 540 på Autobahn (egna erf) i uppförsbackar i 180. Jag tycker nog inte det är så imponerande att få en 540 under litern. Alla moderna bilar jag känner till med 6 el 8 cylindrar kan köras under 1 l/mil. De flesta 6-cyl typ e39 med 6 cyl samt Volvo med o utan turbo 5-cyl kan köras på 0,6 ca vid lugn landsvägskörning. Kan tänka mig att en 540 kan köras som lägst på 0,8-0,85 F ö borde aut o man dra lika mkt på landsväg då utväxlingen är lika. Vid långsam körning under kanske 80-90 kan den man förstås dra mindre iom att den inte växlar upp o ner. |
|
andha45, farsans s60 t5 har automat, den växlar inte ner i första taget om man ligger i 100km/h med farhållaren på, jag tror faktiskt aldrig det har hänt mig överhuvudtaget. Har du manuell eller automat? |
|
andha45 |
jaken; jag har manuell. Håller med. Det är ytterst ovanligt att en Volvo el Mercedes växlar ner när man kör med farthållaren, men BMW gör det. Dock finns det säkert en gräns när även Volvo/Mercedes gör det. Som kuriosa kan jag nämna att jag tidigare hade en SL 500. Om man körde i 60 o tryckte gasen i botten (men ej kick-down) växlade den inte ner utan låg kvar på högsta växeln. Ganska tydligt kontrast mot 540 som växlar upp och ned med farthållaren på. Beror nog både på skillnad i vrid och hur lådan är inställd/programmerad. BMW:n är mer alert och passar därför sportiga förare bättre. |
|
andha45, det där med sl 500 lät ju lite overkill, så "okänslig" är inte s60n, men att den ska växla upp och ner hela tiden skulle jag tröttna på efter ett tag. I tex 540 finns ju kraften i alla lägen, så jag ser inte riktigt vitsen med att växla ner när man ligger på motorvägen med fh aktiverad. Hur mycket drar din t5:a? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.