|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej ! Jag har några gånger ifrågasatt folk här på forumet, som säger att dom lätt kommer under litern med sin 540. - Nu har även jag lyckats! Det krävdes nya vinterdäck som uppenbarligen rullar lättare än dom bredare sommardäcken. Det krävdes naturligtvis ägg under pedalen men även en styv kuling i ryggen. Hastighetsbegränsningarna fick hållas till punkt och pricka med farthållaren. Absolut ingen motorväg och inte en meter stadskörning. 0,95 med en V8 i en 2 tons bil är imponerande. Men jag gör inte om det. Tråkigare bilkörning får man leta efter. Jag går tillbaks till det mer normala 1,2 - 1,3 l/mil. Man köper inte en 540 för att spara bensin. M.v.h. Kentx | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det har du helt rätt i !!!! :DDD ///MVH Hasso Länk |
|
Och... Dessutom med Automatlåda, det är väldigt imponerande! Hassos enpetare lär gå ännu billigare, fast det kanske inte märks lika mycket på 540 som t.ex. 525. /Per |
|
| tycker topgears vända med audin var lite tråkigt. nog för att man ska köra lugnt, men har var ju trafikfarlig, inte över 1200 varv nån gång, mjäee, det kallar inte jag blandad körning! iofs kallade han det inte blandad heller, men det är ändå mest intressant | |
|
Finns det några bra tips om man ska spara bensin? Jag tycker jag har en hel del tips i bakfickan för att dra ner förbrukningen en hel del. Men jag vill lära mig mer om "eco-driving" som det kallas. Några som kan lista lite tips i denna tråd som kan ge ledning till de som inte tror att man kan få ner förbrukningen på en 540 till under litern. ;-) (Har själv lyckats flertalet gånger, men det är knappt man vågar säga det här...) /Hammar |
|
|
Det är inte så svårt!!!??? Har kört min på 0,89 med (för mig) normal landsvägskörning under drygt 100 mil. Några pigga omkörningar blev det nog. Har vid de flesta tripperna legat på högst 0,93 och ligger i snitt på 1,12 (med mest korta hemmakörningar) sedan jag köpte den för ett halvår sedan. Toson |
|
| Drar inte bilen mer när man kör med farthållare. Då får ju "bilen" kompensera med gasen vid varje nivåskillnad som kommer? | |
|
hammar: Länk |
|
|
starre: Tack, men finns det inget som är mer konkreta tips? Funderar starkt på att ta en sådan kurs men det vore trevligt med sådan man kan läsa sig till, alltså teorier. ;-) T ex. var är bäst då man släpper gaspedalen helt (när man t ex. har nedförsbacke, eller ser ett rödljus längre fram). Ska man ha kopplingen nedtryckt/frikoppla eller en växel ilaggd (motorbromsar)? Min logik säger att man bör frikoppla, men det är jag inte helt säker på. Sådana saker tänkte jag mig... /Hammar |
|
| hammar, du ska inte frikoppla när du kommer mot ett trafikljus, bilen drar inget bränsle alls när man motorbromsar(nyare bilar, vet ej hur det blir med förgasare). | |
|
hammar: har du steptronic så kan du väl motorbromsa.. men annars går väl inte detta på automat väl? eller var det för länge sedan jag körde automat? |
|
|
Här kommer några tips på de ecodriving tips jag kommer ihåg just nu: *Motorbromsa! Koppla inte, de flesta bilar med insprutning drar ingenting då. *När man kör och kommer till en nivåskillnad, håll jämn gas, ge inte mer gas för att hålla samma hastighet över en backe t.ex. utan låt farten sjunka lite. *Hoppa över växlar när man kan, t.ex växla från 1 till 3, 2-4, 3-5 osv. Finns fler tips men minns inte mer just nu //Mvh Simon |
|
|
Nej automat har ingen motorbroms, jag är inte säker, men det måste finnas nåt som känner av om man släpper gasen och bromsar med automat låda, för min 535 från -89 drar inget när jag släpper gasen och bromsar till t.ex en korsning. (dock gör den inte så alltid) //Simon |
|
|
Jag skulle våga påstå att de är väldigt svårt att köra lika ekonomiskt som farthållaren gör. Den använder ALDRIG mer gas än den behöver för att hålla farten vilket är mer än man kan säga om någon förare. Jag såg att Jeremy slog av farthållaren i audin för att den skulle dra mindre diesel. Men tror att i praktiken så hade bilen gått snålare om han lämnat den på. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
wendtan: Min erfarenhet av farthållare som tyvärr bara är Volvos och Volkswagens sådana, första V70 och 01a:as passat. Så stämmer inte det du säger. Vid samma sträckor och sasmma farter så drog farthållaren upp till 0,1 mer än vad jag och min far kunde prestera. Vet dock inte om BMW:s farthållare är bättre eller sämre. |
|
|
theprophet: Det beror nog mycket på att Bmw använder drive by wire i stor utsträckning. Den avgör elektroniskt hur många procent trottel den skall avnända för att bibehålla farten och ALDRIG mer än så. Jag har försökt köra 330n Väldigt snällt landsväg men hamnar alltid över 0.8 när jag gasar själv. Låter jag farthållaren sköta gasen så hamnar man lätt ner åt 0.72-0.73 Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag skulle våga påstå att det är lättare att köra ekonomiskt utan farthållare, då den renterar att skicka på mera gas än vad som är nödvändigt, samt göra "onödiga" nedväxlingar ibland. Så det går att köra mjukare och ekonomiskare genom att försöka anpassa farten efter vägens beskaffenhet , även om det inte är så stor skillnad, samt att det krävs disiplin så klart. OBS INTE bara för att som vanligt vara tvärs emot Wendtan :) Det är min erfarenhet av 528an. Ha en 540 utan att använda gasen, nej nej nej nej :DDDD Bättre att köra lite, men använda bilen när den körs i såfall. ///MVH Hasso Länk |
|
Wendtan: Ja BMW har ju mer sofistikerad elektronik på sina bilar så det förvånar mig inte! |
|
|
På min 540 märker man motorbromsningen mer vid kallstart, när bilen är varm så är den smidigare och märks nästan inte, men den bromsar ändå lite. Min fråga var främst till mauell låda, som den till min 318. Den ska gå att få ner till 0,6 med god vilja och mycket tålamod så det vore intressant att se om och hur man kan göra detta. Ca 0,8 är mer normalt för min del eftersom jag är van att köra på ett visst sätt med 540'n så blir det automatiskt att man kör samma stil med 318 vilket inte passar den speciellt bra när det gäller bensinförbrukningen. Jag är van vid att känna att något händer när man gasar så det blir en del gas och ofta, men börjar inse läget att det är en stor skillnad på bilarna, så det är väl lika bra att ge upp och vänta till våren. ;-) Xtracrispy: Bra tips! Tack! Farthållaren på 540'n verkar stanna runt 0,9 på mätaren under hastighetsmätaren (vad den nu kallas) men när jag själv styr över gasen så kan jag få ner den ytterligare ett snäpp än om jag hade kört med farthållaren. Men det kanske lönar sig i längden att köra med farthållaren misstänker jag. Min gamla 530 E34 var suverän på att hålla låg förbrukning med farthållaren på, men det var eftermontering så jag vet inte om den var original. /Hammar |
|
|
Jag fick ner förbrukningen en massa på min 535, det märks ordentligt när man kör längre sträckor. //Simon |
|
|
Hasso: Förklara gärna för mig hur din nuvarande bil gör oväntade nerväxlingar med farthållaren aktiverad :) De är dags o lämna in den hos någon om så är fallet :) Du kör ju ändå aldrig med din bil annat än på soliga söndagar så hur skall du kunna veta om den drar mer eller mindre med farthållaren aktiverad? :) Mina erfarenheter lämpas till E36 323, E46 328, samt E46 330. Alla manuella. Att köra på farthållare på landsväg är väldigt hälsosamt för körkortet när man äger en 330. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.