|
|
|
|---|---|
|
Hejs! Står nu i valet & kvalet... Har hittat en mkt fin och välutrustad M3 coupé -98, bilen har all utrustning jag vill ha. Men den har SMG låda...inget jag egentligen ville ha, då jag gärna växlar själv. Men jag har hört mycket gott om detta system. Om man gillar aktiv körning & att växla själv, kommer jag ångra ett SMG köp? Påverkas andrahandsvärdet pos eller neg med denna låda? Tack! | |
|
Låter som en intressant bil! Jag har aldrig testat SMG men jag har alltid sett det som ett plus när jag har värderat en bil. Första SMG-generationen sägs ju vara ganska långsam men frågan är hur mycket det gör i praktiken? Om du ska använda bilen för vardagskörning så kanske du inte tänker på det men om du vill köra mer aktivt, t ex på bana, så kan det ju vara en nackdel. Om jag inte minns fel så har du funderingar på att köra lite bana nästa år, om du inte har ändrat dig igen? ;) Jens |
|
|
Hej mosse, jag har haft en manuell M3 3,2 och nu har jag en med SMG låda och jag kan säga att det är en grymt skön låda att glida och smågasa lite med vilket jag har min bil till(cab), den är helt okey även till lite mer aktiv körning på typ små krokiga vägar men inte riktigt samma kännsla som manuell. Men om man vill leka mer med bilen typ drifting osv så är manuell helt klart att föredra, känns ju ganska läskigt o inte kunna koppla ur om det börjar gå åt he...te. Se bara till att kopplingen är shysst om du köper en SMG för den växlar inte alls lika mjukt o fint med en koppling som börjar bli sliten, man märker det mest på att den rycker när man åker iväg lugnt från stillastående. Andrahandsvärdet är nog ganska lika för båda varianter skulle ja tro, om systemet funkar som det ska vill säga. lycka till med M3 köpet mvh: Stefan Länk |
|
|
Tjena mosse ! Själv har jag ingen erfarenhet av SMG-lådan.Men ivåras när jag letade efter en M3:a så frågade jag enkille som servar BMW-bilar om SMG-lådan då var hans svar att ge fan i den lådan , motveringen var att BMW har haft mycket problem med SMG-låda .Så jag köpte en M3:a med manuell-låda och har varit mycket nöjd med bilen hittills. Men jag önskar naturligtvis lycka till med M3:an om du köper bilen mvh:Jorma |
|
|
Hej mosse. Har själv en M3-98 med smg. Har haft bilen i snart 3 år, utan några problem med smg. Har kollat en del med BMW, ang smg innan jag köpte min bil. Och dom sa att en mkt liten del av dom tidiga versionerna va där lite problem med. Så lycka till med ditt köp. En gång smg alltid smg :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.