AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.499

Dykande och pendlande tomgång M3 E36.

Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Hej,

Min M3 E36 envisas med att gunga upp och ner i varvtal på tomgång men bara när bilen rullar. Så fort man stannar vid ett rödljus eller dyl. så är tomgången hur jämn och fin som helst.
Detta händer inte varje gång man kopplar ur men nästan.

Varvtalet pendlar mellan 400 - 900 rpm ungefär.

Vad är det som styr tomgången på denna bilmodell. Och vad kan man göra åt problemet? Finns det en "tomgångsmotor" på denna modell precis som på min Mitsubishi eller har BMW löst det på ett annat sätt?

mvh/Flisan

JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Jag råkade ut för detta på min senaste m3 -94, för mig löste det sig genom att jag "nollade" styrboxen och sedan lät bilen stå på tomgång till den blev varm, därefter åkte jag ut och körde varierad körning i drygt tio mil, därefter blev det bra.

Måste också poängtera att jag provade detta ett par ggr innan men då jag bara körde runt 5 mil vid dessa tillfällen funkade det ej, gissar på at det krävs mera för att styrsystemet som är adaptivt ska "lära sig"

Mvh Jens
BMW CS # 5080
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Förresten var det inte du som hade problem med ojämn gång/bludder, har du kommit till rätta med det? Och vad var det för fel isf?

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Ja det har jag provat ett antal gånger tidigare, det brukar gå bra ett tag sen återgår den till den pendlande gången.

Jag har visserligen inte gjort exakt som du gjorde, alltså att låta den stå så länge på tomgång att den blev varm och sen 10 mils körning. Utan det har blivit kanske 1 eller ett par mils körning på sin höjd.

Jag ska prova detta förfarande en gång så får vi se sen. Men tyvärr så tror jag inte riktigt på det för bilen har gått så har lite från och till i snart 5 år nu.

Vet du förresten om det finns någonting man kan byta ut för att få detta åtgärdat, ex. tomgångsmotor eller dyl.

/Flisan

Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Jo det var jag som hade problem med bludder/ojämn gång, det stämmer. Jag har bytt en massa saker på bilen och den känns fräschare och fräschare efter varje byte. Bilen går dock fortfarande inte inte riktigt 100% men klart bättre än tidigare. Vanosväxellådan har jag bytt och den hjälpte litegrann, magnetventilerna i Vanosen är bytta men de gjorde ingen större skillnad, avgassystemet är bytt till ett Ferrita Sport System, Hälften av tändspolarna är nya, Bilen bluddrar inte lika tydligt lika ofta nu men det händer att man kan känna något då och då.
Jag fundera på att byta Lambda givarna och eventuellt bränslepumpen eftersom bilen går en aning fett ibland, men eftersom BMW inte kan hitta några fel på bilen så är det inte så lätt eller kul att byta delar.

Kanske kan vara någon spridare som läcker, men vilken av dem, det kan tydligen inte mekarna se så återigen så får man byta alla eller en åt gången.

Någon borde utveckla ett bättre system för felsökning så man lättare kunde lokalisera även mindre fel på bilen. Det verkar som den först måste skära ihop innan de kan säga vad som är fel på den.

/Flisan

Grusse
Det är inte något lekage vid insuget som oringarna eller gummihattarna som är spruckna? Bara ett tips, om du nu inte redan har testat det?
Mi
117
Micke_L
320d xdrive -10
flisan: hur har ferrita byggt systemet på din bil, är det dubbla rör sen 3" efter katten eller hur ser det ut? sitter lambda sonderna eftervarandra på ett av rören?
jag har ett 3" ferrita på min bil. där hade dom satt sonderna eftervarandra på ena röret innan katten.. gick som ett lass skit då.. sen ändrade dom platsen på sonderna. då gick bilen bra igen...
för övrigt så tycker JAG att ferrita systemet är skit. dåligt byggt osv osv.. har fått laga flera läckor i det..

mvh micke

Är man inte dalmas så får man försöka komma upp sig på annat sätt!

-Drift Team 2004-
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Hej Micke,

Det system som jag köpte är deras "standard" Sport system från Kat. och bakåt och det var ett enkelrör direkt efter katten. Sonderna har jag inte behövt göra något åt.

Vad gäller kvaliten så kan jag bara konstatera att det ser bra ut och att det inte börjat läcka ännu, däremot så väger ju systemet ett antal kilo mindre vilket gör att den bakre dämparen hänger ett aning för högt. Det gamla original systemet tyngde nämligen ner gummibussningarna lite mer vilket gjorde att det hände lite längre ner. Detta kan man tycka att de borde uppmärksammat och därefter ändrat längden på de på avgassystemet fastsvetsade fästena.

Grusse:
Det där med insugsröret låter som en intressant ide, men jag har provat med att speja startgas utan något resultat. Men det kanske är så att det inte är så lätt att avfärda dem bara genom startgas, det kan ju vara väldigt lite läckage som man märker först när man kör, vad vet jag. Det kan ju inte vara så dyrt att byta dessa packningar så det kanske man också skulle prova.

mvh/Flisan

modano
byt gasspjällkontakt! allra vanligate felet på M3 E36 vid tomgångsproblem! denna ingår även vid inspektion2
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.