|
|
|
|---|---|
tyrell |
Ska till och byta kamrem inom de närmsta 1000 milen, någon som vet vad detta brukar kosta? då menar jag rem + jobb osv. När vi köpte bilen vibrerade den i vissa hastigheter, den bytte vi bakdäck och det vart aningen bättre, fick de balanserade osv. Senast när vi bytte till vinterdäck (bara gummit) och fick de balanserade så vibrerar det något fruktansvärt i vad jag uppfattar som framvagnen, detta uppstår dock inte jämnt, utan iite då och då, det rör sig om hastigheter mellan 75 och 90km/h. Tacksam för svar :) |
|
Originalfälgar? Vilka däck? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Det är ca 2 tim jobb på verkstad plus material (BMW Original) ca 600:- för spännrulle och kamrem. Så sammanlagt skulle jag tippa på 1500:- - 2000:- /Per |
|
|
Intervallerna för kamremsbyte är endast 4000 mil... Mvh |
|
| Jag gav ca 1400 sist jag bytte kamrem. | |
tyrell |
Tack för svaren. Nej, det är inte originalfälgar, det är några billigare lättmetallsaker, AEZ 15" -> Länk sådana, sulorna är 195/65... på sommaren så är det 195/65 fram å 205/65 bak. Jo, jag vet om intervallerna. De där priserna för kamremsbyten låter inte så farliga, tur det, jag har varit lite nervös inför bytet. |
hogbergs |
Ang: kamremsbyte Jag lämnade in min 518 för kamremsbyte skulle kosta ca 2300 blev jag informerad, men självklart så blev det en massa andra delar som var utslina såsom vattenpump, termostat m.m så min nota slutade på 4900 kr. Av någon outgrundlig anledning så blir alltid och då menar jag alltid mina verkstadsbesök dyrare i slutändan än vad som först lovades. mvh Tomas |
tyrell |
Okej, kanske ska nämna att jag kontaktade den förre ägaren (innan bilfirman jag köpte bilen av) och hörde mig för om kamremmen, fick veta att den byttes strax innan han sålde den, vid det här laget har bilen gått ca 2500 mil, så det finns väl ca 1000 mil kvar att köra på remmen... Fick även veta att kopplingen byttes i samma vända samt en massa annat, sånt är alltid roligt att höra. Blev för övrigt tipsad om en kille som kunde byta remmen till ett "humant" pris, vad det var för summor det handlade om visste han dock inte. |
|
Vilket däcksfabrikat? Är fälgarna till E39, behövs centreringsringar pga större navdiameter. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
tyrell |
Däckfabrikat, jadu, Nordfrost bak tror jag, och någe annat skit fram... kan ju säga att däcken inte var nya när vi satte på de och att det var en trevlig farbror som slängde på gummit och balanserade. Dock vibrerade bilen innan, så det beror nog inte på det. Om fälgarna är till E39 eller inte har jag ingen aning om, de har setat på ett bra tag så vitt jag vet, de satt på när vi köpte den och tidigare ägaren hade inte märkt av några vibrationer. |
|
"någe annat skit fram" kan mycket väl spela roll, BMW:s framvagnar är känsliga för vilka däck man har. Prova att byta plats på fram- och bakhjul, för att se om det minskar. Sedan är det så att du ska ha bästa däcken bak, men att prova skadar inte. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
tyrell |
Jo, "någe annat skit fram" skrev jag för att jag inte hade en tanke på att kolla vilket fabrikat däcken var av, däcken var begagnade och jag fick det gjort för en billig slant. Ska i alla fall testa det att switcha fram/bak. Men jag vill än en gång poängtera att vibrationerna _inte_ uppstod vid bytet utan förekom även innan, om än inte lika kraftigt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.