AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
941

Kan man se om mätaren är fifflad?

tänkte bli en bmw ägare idag..åkte o kollade på en 316i-92 nyligen importerad..ingen service bok o mätaren stod på 15900mil..men sen till frågan..jag fick tips om att trycka in trippnollställningsknappen o hålla den intryckt medans jag startade bilen o stängde av den igen o sen vred på tändningen..o då fick jag upp en siffra på typ 350000..är det dom riktiga milen eller nåt helt annat..vart orolig..nu ringde ägaren o sa att han hade varigt i kontakt me nån bmw fantast o han påstod att den siffran har inget att göra me milen..stämmer det.vill ha svar så ja kan bestämma mig över bilen..o allmänt vad man ska tänka på när man ska köpa en importbil utan servicebok.
Det är inte mätarställningen du får upp. Oerhört seglivad myt. Ring och prata med tidigare ägare är väl det bästa tipset.
750iAL
eller kolla sök funktionen..detta finns på måååånga sidor va det e för koder mm mm som dyker upp men mätarställningnen kommer som "kod" 7 eller nåt...svåravlästa saker om man inte e insatt..

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mätarställningen kommer INTE upp med ovanstående test!

Det är bara information som kan vara intressant för en verkstad eller liknande, handlar om chassinummer, programvaruversioner i bilen mm.
Men INTE mätarställningen!

Det generella rådet när det gäller köp av importbilar utan servicebok: räkna med att de är mätarskruvade en bra bit!

Generellt skulle jag nog säga att du inte bör köpa bilen alls om den inte är väldigt mycket billigare än motsvarande svensksålda bilar med dokumenterad service.

Just M40-motorn (som sitter i den aktuella bilen) har känslig kamaxel som slits ner på "nolltid" om man inte ger motorn olja av god kvalitet, som byts tillräckligt ofta!
Dessutom har den kamrem som skall bytas var 4000:e mil....dvs vet man inte när den byttes senast, räkna med att byta den omgående!

Tyvärr är inte servicebok någon garanti för att bilen servats som den skall (det är ganska lätt att förfalska dessa), men det ger ofta möjligheten att ringa till verkstäderna som stämplat den och kolla om de har gjort servicen som står i boken (den sparas i den aktuella verkstadens dataregister).

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.