AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.448

hur kopplar jag in slutsteg i bilen...

marre86
Hallo hallo

jag har en bmw 740ia-94.

jag tänkte koppla in slutsteg i bilen cdspelaren jag har är en sony cdx - 580x vilken sladd ska gå till slutsteget?

färgerna på sladdarna är =

1st gul
1st röd
1st svart
1st blå med vit rand amp rem max 0.3a
1stblå
1st ljusblå

vilken ska gå till slutsteget?
eller behöver man koppla in den sladden till slutsteget eller räcker de å köpa bara rca,kablar?

kan man koppla slutsteget direkt på batteriet ?

Mvh

marre86
glömde säga att slutsteget sitter fast på baslådan så de ska bara vara inkopplat till basen slutsteget är ett magnat 2channel

är gnd = jord?

är +12=stömen?

är rmt = den extra sladden från rca kablen?

när man bara ska ha basen inkopplad vilken av högtalar utgångarna sätter man sladdarna i?

jag satt dom i left plus/rminus i den första plusen å den andra minusen är makerat med vit ring plus/minus.

kan jag ta pluskablen från slutsteget å sätta på pluspolen på batteriet kan man gjorda slutstegs jorden på batteriet?

slutsteget är ett magnat traxx 300 watts

där rca kablarna ska in står de low input de är inställt på bass bosst on sen x-over lpf

tacksam för svar

ba
56
badbeemerboy
325-94
320-87
Krångligt värre ju he he.
det jag kan hjälpa dim med är ganska enkelt.

är gnd = jord? det stämmer engelska(ground)

är +12=stömen? det stämmer med

är rmt = den extra sladden från rca kablen? japp det stämmer med(remote)

lycka till med detta och resten
mvh stefan p

Länk
Länk
na
192
nallebjorn
525 (e34) -91
Steget kopplas lämpligen in via en grövre strömkabel till pluspolen via en säkring max ca 2-3 dm från polen.
Jorden bör sättas i chassit någonstans (helst nån grövre punkt).
Gällande hur basen skall kopplas i steget så borde detta samt hur inställningarna bäst görs stå i manualen för steget
marre86
Ok då vet jag.

men vilken sladd från cdspelaren är remote då?

Mvh

marre86
opps glömde å fråga man ska alltså inte koppla jorden direkt på -polen på batteriet eller går de?

Mvh

Visa användare
84
Jonah528
528i-87
remoten e den som ska gå till el-antennen... brukar vara blå vit....och koppla steget till plus polen på bilbateriet.

Mvh Jonah
marre86
Hej hej!

är de någon som vet vilken sladd till remoten är jag har

1st ljusblå

1st blå

1st blå med vit streck på den står de amp rem max 0.3a

man kan inte ta å jorda slutsteget direkt till batteriet ?

Mvh

Robsarve
Det är den som det står amp rem 0,3 A som du skall använda.

Om du kopplar remoten till +12 V konstant kommer steget att dra ur batteriet när du parkerar..
marre86
Ok tack för tipset om remoten,! måste man ha remot sladden överhuvudtaget i kopplad?

Robsarve
Ja, det är den som startar och stänger av steget.

tycker Erik
Marknadschef
Ncore Acoustical Solutions
www.n-core.se
marre86
Ok tack.

hur kopplar man in slutsteget enklast utan att de drar ut batteriet när man inte kör med bilen?

man kan väl bara koppla bort remoten från steget när man inte använder bilen? blir lite omständigt men de går väl?

Mvh

marre86
remoten kopplar man väl till slutstegets (remt) drar den ut batteriet då när man ha bilen avstängd?

Robsarve
När du slår på CD-spelaren så skickar den ut 12 V på remoteutgången.
(I ditt fall den blå kabeln)

Om du kopplar den till remoteingången på steget så startar steget när du slår på CD-spelaren och slås av när du slår av CD-spelaren.

Om du kopplar remotet till remote fungerar det alltså precis som man vill att det skall fungera.

tycker Erik
Marknadschef
Ncore Acoustical Solutions
www.n-core.se
brattwurst
marre86

Om du har problem med att steget drar ur batteriet (nattetid)..så montera då ett "skiljerelä" på matarekabeln till steget. Sedan existerar ej längre problemet.

Remoten till steget kan du ta från tex baklyset, finns många som tillämpar den metoden då huvudenhetens remote ofta är bränd. Har du fler än tre steg så koppla dem då över ett relä. finns på Biltema för ca:20:
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.