AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.287

Hur fixa 745:ans oljekylning av kolvarna?

ka
123
kallis
535i -86 Turbo
Är det någon som vet hur man fixar till det så man kan skruva dit 745:ans oljekylnings munstycken på ett m30 block.

Vart det ska borras osv ??

mvh Karl Johan
ka
123
kallis
535i -86 Turbo
ingen som vet ?
si
100
sidenmark
320 e36 cab
535i-90 bromsad 585 hk o711nm på driven
hör med petri på forumet han har en jigg till ocg borra i oljemunstycken mvh
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Jag har monterat kolvkylning från en TD på min 2,7 liters motor. Jag hade iofs ett TD block att jämföra med så det var ju bara att kopiera.
Ser kolvkylningen likadan ut på M30??
På M20 behöver man bara fräsa en plan yta med bredd ca 40mm. Ungerfär 1-2mm djupt i godset intill loppen. Markera sedan var du vill ha munstyckena. Sedan är det bara att byta ut fräshuvudet mot en 5mm (tror jag) borr och borra enligt hålbilden i munstycket. Ett hål rakt ned i huvudoljekanalen, och de andra två som ska gängas sedan.
Se till att hålet som ska leda oljan till munstycket kommer mitt i oljekanalen. Då kommer de två som ska gängas inte att träffa kanalen alls. (Inte för att det spelar stor roll med ändå)
Du gör det lättast genom att spänna fast blocket precis rakt i maskinbordet. Skicka sedan blocket åt sidan och sänk ner borren och mät av precis när borret stå mitt för oljekanalen. Antagligen har du tagit bort pluggarna vid det här laget eftersom du måste rensa kanalen efter borrningen...

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
16
35
1602T
1602 -70
Det är ingen som har ett par bilder på grejerna?? Munstyckena och på grejerna färdigt i blocket.
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Jag har monterat oljekylning på min M30b34 motor...

Kolla i min dagbok ( 2 Februari 2005) på min hemsida för bilder...

Använde 745 munstycken som borrades ner vid ramlagerna...

Följ utvecklingen av 535 BiTurbo på Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.