AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.549

Vad har ni för körställning?

AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Själv så brukar jag för det mesta sitta med vänster arm i höjd med sidorutan och hålla ratten (klockan 9).
Höger hand brukar jag hålla växelspaken.
Sittställningen brukar vara långt bak och upprätt ställning mot ryggstödet.(blev påkörd bakifrån därför har jag ont i nacken.)

Hur sitter ni?
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
En eller två händer på ratten beroende på fart, lite olika omständigheter samt bekvämlighet. Händerna befinner sig lite ovanför "kvart i tre". Ingen lutning i sidled på kroppen (eller keps på huvudet :)), ryggstödet ganska rakt upp och överkroppen så långt ifrån ratten att jag kan lägga handlederna på ovansidan av ratten utan att tappa kontakt mellan ryggstöd och skulderblad.

Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Stolen långt fram, ratten långt bak, upprätt ryggstöd och armarna nittio grader med händerna tio-i-två. Typ rally-körställning :)
Även körningen är något rally-inspirerad nu på vintern, ej på sommaren av 113 naturliga skäl...

/markus
-BeeMWe-
Ligger lutat mycket bakåt och kör med vänster hand kl 9 och höger på stereon/vspak
Så långt bak som möjligt i vinterbilen av "säkerhets skäl":-)

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Har stolen i lägsta läget, ryggstödet kraftigt bakåtlutat, nackstödet framvinklat och naturligtvis i nedersta läget, vänster hand ungefär 13.07 på ratten, högerarmen lutas mot handbromsspaken och sen lutar jag kroppen så att huvudet hamnar en bit in på passagerarsidan.

Eller inte ;)

Skämt åsido, så här sitter jag: Länk (det är t.o.m. jag på bilden!). Brukar dock luta överkroppen och huvudet något mer bakåt.

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
Folk brukar fråga "Ligger du ner och kör eller?!?" när de sätter sig i min bil. Stolen längst bak, alltid. Tydligen så är ryggstödet rejält bakåtlutat också... Vänster hand på ratten och höger tyvärr ofta upptagen med telefonen eller stereon.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Jag sitter nog lite som ett liggande V, dvs framåtlutad. Ofta en hand klockan 12 och den andra handen på låret, eller 20 över 8-grepp.

Flera har påtalat att jag har en underlig körställning... :)
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
...däribland jag. Freak! ;)

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
Stolen långt fram, upprätt ryggstöd. Med axlarna mot stolsryggen skall man inte ha några problem att nå ratten med handleden. Lätt böjda knän. Stolen ganska långt ned, så man får känsla för vad bakvagnen har för sig. En ställning som jag trivs med och kan åka med i många timmar utan att få ont i kroppen.

Att hänga som en säck potatis i ratten som många gör ser inte bara fjantigt ut, det omöjliggör oxå alla möjligheter att hantera fordonet på rätt sätt i en nödsituation. =)

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Kort avstånd till pedalerna, max lutning på sittdynan för att få stöd till låren och ryggstödet max uppfällt så att avståndet till ratten inte blir för långt. Oftast höger hand på elelr omkring växelspaken vilandes på armstödet. Vänster hand på ratten kl nio eller tolv. Vid högre hastigheter eller mer avancerad körning brukar det bli tio i två och kvart i tre.

Bilen: Länk
ma
279
martin_gbg
330i Cabriolet M-Sport -08
20 över 8 vid slökörning, annars högerhanden kl. 12 på ratten och andra armen på dörrarmstödet. automat är bekvämt =)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ända längst fram så när som på ett hack (171 lång), benstödet utdraget (oftast, inte alltid), ryggvinkel något mindre 90´, lägsta sitthöjd, ratten i lägsta höjd. Jag brukar få kommentar att jag sitter långt ner och långt fram, vilket känns som en korrekt analys..
bu
294
buffy11
525:92 touring brokatrot
ungerfär 12.59.35 sek med vänster ibland annars 12.35.57 sek,högern har jag kvart i 5 eller kvart i 4 kan vara tio i 5 brukar vara tio i 3 eller sitter jag så jag har bra kontroll över biler ifall det händer nått klockan vet jag inte riktigt vad den brukar vara då bara det känns bra å säkert.
852
Sörpan
325xi -02
Anders S: Exakt som jag sitter och jag brukar få samma kommentarer (kör taxi). Enda skillnaden är att jag är 172 cm... ;)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Så nära Racing det går att komma. Jag sitter väldigt nära ratten, kopplingen skall alltid nås utan problem och vid fultl tramp ska fortfarande benet vara relativt väl krökt! Vid mån om ork så förösker jag även ha stolen så upprätt som möjligt och ställer in nackstödet med maximalt stöd för min nacke. Nu orkar jag inte sitta och köra så här för länge om måste då lute tillbaka stolen ibland för att kunna avlasta nacken pga min Whiplash. Sen måste varje växel mötas med korrektvarvtal så mellangas tillämpas alltid.

th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Gömde att nämna att jag helst inte kommer köpa en bil utan sportstolar, för utan de kommer jag nog itne kunna köra bil ;)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.