|
|
|
|---|---|
|
Trots liten motor och mycket snäll körning så drar bilen kring litern per mil. Är för mycket tycker jag. Inga bromsar ligger på och däcktrycket är ok. Funderar på om det är lambdan som spökar. Var nyligen inne på Boschverkstad och alla värden var bra. Undrar ändå om lambdan kan vara "sliten" och på så sätt bidrar till högre förbrukning. Någon som har några erfarenheter av bränsleförbrukningen efter lambdabyte? Freddan | |
|
är lambdan kass så uppför sej bilen helmysko tappar tomgång /ökar i tomgång å bilen går som en spann skit ibland . du får väll åka till en bilprovning tigga p be snällt om du kan få testa lambdan där.. lycka till nojje |
|
|
Lambdan visar som sagt helt okej värden enligt tester som gjordes nyligen. Bilen går också som den ska, förutom då bränsleförbrukningen som jag tycker är hög. Min undran är om lambdan kan bli sliten och göra att bilen drar mer soppa. Freddan |
|
|
Lambdan kan vara defekt, trots att kontrollmätningar visar det motsatta. I ditt fall tror jag snarare på bränsleläckage eller vakuumläckage. Har du kollat alla vakuumslangar efter sprickor o hål? Insugspackningarna kan också läcka. /Per |
|
|
Min 523:a började plötsligt dra en till två deciliter mer per mil, i samband med att jag bytte däck. Jag trodde givetvis att det var däcken, men på servicen visade det sig att bägge lambdasonderna fick bytas. Det fanns inga andra symtom. Bilen gick som en klocka. Jag vill minnas att du har 5 års garanti på avgasreningsgrejor. Det kostade i alla fall inte mig något. M.v.h. Kentx |
|
|
På vilket sätt menar Du att det skulle förekomma bränsleläckage Per? Bokstavligt eller att motorn får för mycket bränsle? Angående vakuumläckage kan det vara ett troligt fel. Fick tipset att dra ut oljestickan med motorn igång för att se om den ändrar varvtal. Tyvärr märker jag ingen större skillnad här. Det som talar emot vakuumläckage, är väl att det borde avspegla sig på motorgången. Den går som sagt var fint. Freddan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.