|
|
|
|---|---|
|
Jag måste fråga om någon kan förklara rutinerna vid en efterkontroll, måste man ha med sig protokollet från kontrollbesiktningen? Jag hittade nämligen en bil (M5) som underkänts vid kontroll-bes med 6 punkter att åtgärda och föreläggande om ny kontroll-bes. Vid efterkontroll så fanns där inte mer än 3 godkända poster, men det står ändå att "fordonet har godkänts vid kontrollbesiktning", hur kan det bli så? Ett HC-värde på 823 har förbisetts, samt felinriktade dimljus och färgade positionslyktor. Borde inte teknikern ha kontrollerat det? Det står visserligen ett HC-värde på 88 i protokollet, men inget om det under "godkända poster". Kan någon förklara? Dessutom godkändes "framhjul som nöter mot annan detalj" som enbart "däck" i efterkontrollen, skumt.. Det finns inga andra efterkontroller gjorda, kan det varit en ackrediterad verkstad som släckt de första tre anmärkningarna? Saknas protokoll om så är fallet? -M5 E34 Limousine register Länk | |
|
tror du ska skrika på "jesperado" om detta "våran" lilla besiktnings gud på forumet Joakim E |
|
|
Normalt sett behöver inte protokollet från kontrollbesiktningen medfölja, skulle kontakten med Vägverket brista just när du ska göra efterkontrollen (ovanligt) är det bra om du har det med, annars kan kontrollen inte utföras just då med mindre än att man gör en helt ny kontrollbesiktning. Samtliga anmärkningar ska finnas med på protokollet för efterkontrollen, antingen under "Fordonet har följande fel:" eller "Godkända poster". Under godkända poster skrivs bara detaljen, inte läge eller feltyp. "Däck/fälg nöter mot annan detalj" blir t.ex. "Däck" under "Godkända poster". En ackrediterad verkstad kan inte godkänna endast några av anmärkningarna, utan måste godkänna hela fordonet eller ingenting alls, det är alltså inte detta som hänt. Jag har inget bra svar på vad som hänt, men om du vill kan du maila mig registreringsnumret på bilen så kontrollerar jag bilens historik åt dig på jobbet imorgon... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.