|
|
|
|---|---|
|
Finns det någon här som har bytt styrväxel Länk på sin bil och som kan berätta lite om det är ett svårt arbete, eller om man som en lekman skulle kunna klara av att fixa ett sådant byte själv. Man är visst tvungen att plocka loss två styrservoslangar från styrväxeln Länk (till höger på bilden) , men efter att man monterat dit den nya styrväxeln så är det väl bara att lufta systemet? Har jag rätt eller fel? Är det något mer som man bör tänka på vid byte av styrväxeln? // Jögge Länk | |
|
Kostar ny styrväxel över $1.300?!? Det blir väl ~8-9.000 SEK?? Men jag antar att du hittat din på skroten. Jobbet borde inte vara nån omöjlighet, köp Haynes för 3- och 5-serien, finns på svenska. Mekonomen och Micro har Haynes. Mvh |
|
|
Jag bytte styrväxel på min E34:a för två veckor sedan: # Ställ bilen på pallbockar fram. # Sug upp styrservooljan ur behållaren (vacuum-sug eller hävert). # Montera bort luftfilterbox och eventuellt kablage och annat som sitter ovanför styrväxeln för bättre åtkomlighet. # Lossa och ta bort de 2 banjobultarna som håller fast servoslangarna på styrväxeln. # Lossa och ta bort de två bultarna som håller fast knutkorset mellan styrväxel och rattstång. # Använd en liten tryckluftshammare med platt mejsel och "kör bort" knutkorset från styrväxeln - upp mot ratten sett. Tänk på att knutkorset är av aluminium, så använd ett mellanlägg mellan mejseln och knutkorset. INNAN du gör detta, observera hur knutkorset sitter på den splinsade axeln på styrväxeln, du ser en plastbricka/täcklock med en liten upphöjning. Denna upphöjning skall vara i linje med knutkorsets delning i splinsingången vid montering. Missar du detta är det svårt att få ratten att hamna i rätt läge vid ihopmontering. # Lossa och ta bort muttern som håller fast pitman-armen mot kulleden i stora central-styrtaget (kommer inte ihåg vad det heter på fackspråk...). # Använd en avdragare för att dra loss pitman-armen från stora central-styrtaget (var försiktigt så att du inte skadar kulledens gummitätning), alternativet är att "smida" loss pitman-armen från kulleden - håll en mindre slägga på baksidan av pitman-armens infästning mot kulleden (finns en upphöjning i metallen där) och slå med en hammare på andra sidan. Jag använde denna metod, fast med den lilla tryckluftshammaren istället för en vanlig hammare. Funkar mycket bra. # Skruva ut de två bultar som håller fast själva styrväxeln i karossen och lyft ut styrväxeln. # Montering sker i omvänd ordning. Tänk dock på följande: # Om du flyttar över pitman-armen till den nya styrväxeln skall bulten dras med, hör o häpna, 140Nm! Jag drog till 100Nm, sedan vågade jag inte mer. Är iof 10.9 stål i denna bult och mutter (så byt inte mot vanlig 8.8 - det håller inte), men i alla fall. Tänk också på att mellanrummet mellan styrväxeln och pitman-armen blir så exakt som möjligt som det var innan du tog lös pitman-armen från din gamla styrväxel. Missar du detta så blir det mindre kul styrning när vägen börjar bli guppig! Avseende pitman-armens läge så är det uppmärkt på axeltapp resp. pitman-arm. Går inte att missa. # Fyll på styrservoolja och lufta genom att göra 3-4 fulla rattutslag med avstängd motor. Sedan samma sak med motorn igång. Etfterkontrollera att nivån är ok. Ev. har jag glömt något, men någon annan vill kanske tipsa om mer. Se även denna sida för beskrivning: Länk |
|
|
Om du letar på en skrot, se till att få en styrväxel som körts på samma olja som det är i din bil annars blir det problem. Fast det visste du kanske? /Per |
|
| Glömde och säga att du bör montera nya aluminium-brickor till banjobultarna vid servoslangarna på styrväxeln (nr 15 & 17 Länk. Kostar inte många kronor på BMW, risk för läckage om du inte monterar nya. | |
|
Z-motor: Toppen! Lyfter på hatten och bockar och bugar för din suveräna beskrivning. Vad finns det egentligen för mer att tillägga... Jag har bytt casterstag, tvärstag och styrleder, men att byta en styrväxel hör nog till en lite högre skola... Men jag ska ta och kika för att se om jag kan själv kan fixa det... per_j82: Tack för tipset! I ärlighetens namn så visste jag inte om det... Frågan är om skroten där man ev köper sin styrväxel själva håller koll på vilken olja som körts genom den...? // Jögge Länk |
|
|
Tack Jögge, alltid roligt att kunna hjälpa till med det som går. Jag har dock inte hört att olika styrservooljor skulle vara något problem vid byte, det är ju ATF-olja som rekommenderas generellt till E34. Tror inte heller att skrotarna vet något om detta. Den lilla mängd servoolja som finns kvar i slangarna och servopumpen tror jag inte har någon betydelse, men vill du vara helt säker kan du efter luftning av systemet suga upp all olja på nytt (steg två i beskrivningen) och fylla på ny olja och lufta om. Dvs. att du fyller på ny olja två gånger. Men,men, fråga på BMW om detta verkligen stämmer att olika servooljor kan orsaka problem. Jag tror inte det. Själva bytet tror jag nog att du klarar, tänk bara på att ta det lugnt och tänk efter före vad du vill göra. Hör av dig via forumet om du stöter på problem. |
|
|
Läste just detta inlägg om olika servooljor: Länk per_j82 har ju helt rätt i att om du får tag på en styrväxel som har grön-färgad servoolja så måste du dränera ditt egen pump och slangar ordentligt. Men har du röd olja i både eget och nya styrväxeln är det inga problem. |
|
|
Jag tänkte byta styrväxel förra helgen, men när jag låg under bilen och tittade på den så uptäckte jag att armen från styrsnäckan glappade på axeln så jag spände skruven på armen som klämmer om axeln och nästan allt glapp försvann!! Kolla detta ifall ni har glapp styrning!! /// Kristian |
|
|
Z-motor: Jag får ta och kika vad det är för servoolja som finns i systemet just nu, och försöka att hitta en styrväxel som gått på en likadan olja, så blir det minst problem. Nu har jag iofs ställt av bilen över vintern, men jag håller på och samlar information för ett ev styrväxelbyte nu till våren. Tack än en gång! :-) Tipsaren: Jag hoppas verkligen att det är samma fel för mig. Det är ju trots allt lite lättare att bara skruva åt en skruv än att byta en hel styrväxel... Tack för tipset! // Jögge Länk |
|
|
Det broblemet kanske jag också har. Såg att armen på styrväxeln glappa lite uppåt och neråt när jag justerade styrsnäckan igår. Men jag trodde att hela axeln som armen sitter på glappade. Va så säker på detta att jag inte ens kolla efter.Får kolla den där skruven. Om skruven är dragen, kan de då ha med detta att göra? "Tänk också på att mellanrummet mellan styrväxeln och pitman-armen blir så exakt som möjligt som det var innan du tog lös pitman-armen från din gamla styrväxel". Som Z-motor skrev? Eller vad menas med detta? Är de den armen som kallas för pitman-armen? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
| Det är inte helt ovanligt att skruven på Pitmanarmen lossnar..och det blir en viss skillnad efter fastdragning | |
|
Avståndet jag syftar på är mellan pitman-armen (nr 10 Länk och underdelen på styrväxelhuset när pitman-armen är monterad och fastdragen med "140Nm bulten" på styrväxelns utgående axel. Dvs. om du t.ex köper en styrväxel från en skrot utan piman-arm, eller om du flyttar över din egen pitman-arm till den nya styrväxeln så måste själva pitman-armen hamna i både AXIELLT & RADIELLT rätt läge på styrväxelns utgående axel. I radiellt läge så finns det en instansad märkning på både pitman-arm och utgående axel på styrväxeln. Dessa skall peka mot varandra, annars så blir mittläget på styrväxeln helt fel. I axiellt läge så får inte pitman-armen ligga an mot styrväxelhuset, ej heller sitta för långt ned på utgående axel från styrväxeln. Om pitman-armen gör det kommer det att bli fel vinkelförhållande gentemot det centrala styrstaget (nr 9 Länk vilket kan få till följd att när du kör på guppig väg så slår styrningen omotiverat åt höger eller vänster... Slutsats: Kontrollera avståndet axiellt med ett bladmått INNAN du monterar bort pitman-armen från styrväxeln, och se till att den hamnar i samma läge när du drar fast "140Nm-bulten". Kan tyckas vara på gränsen till så kallad "raketforskning", men-men, jag blev varmt rekommenderad av BMW att tänka på detta då jag fick tag på en styrväxel på skroten där pitman-armen var lösmonterad från styrväxeln. Om jag inte minns fel så är det 28mm axeltapp på E34:ans styrväxlar årsm 88-89, därefter är det 30mm. Vilket gör att det går att montera nyare styrväxlar på sin 88-89 E34:a om man köper med pitman-armen också. Hur som helst så är det mycket enklare att lossa pitman-armen från centrala styrstaget när man byter hela styrväxeln, och inte från själva styrväxeln i tron om att man ska få pitman-armen i rätt axiellt och radiellt läge... omöjligt vill jag påstå. |
|
|
Tack än en gång för alla tips! Det här är verkligen värdefull information för alla som tänker byta styrväxel på sina E34:or... Jag har precis ringt till Novation här i Uppsala och frågat lite om vilka styrväxlar som skulle passa till min 525:a, och fick följande svar: Styrväxlar från dessa modeller passar: 520 - 525 med M50-motor 530 - 535 from år 1990 Styrväxlar från dessa modeller passar inte: 518 och 540 // Jögge Länk |
|
|
Kolla med dem en gång till om det behövs, tror att det endast är utväxlingen som skiljer dem åt (förutom E34 med servotronic) och diametern på utgående axel (men om du byter både styrväxel och pitman-arm så blir det inga problem). Jag har kollat med både BMW i V-norrland & S-holm, och enligt dem är det endast utväxlingen och pitman-armen som styrväxlarna åt. |
|
|
Jag ringde nyss till "BMW och Rover i Sverige" (Stockholm), men den killen sa samma sak att from 520 tom 535 skulle passa till min 525-91. Han satt visst bara och klickade på sin dator och verkade inte veta alltför mycket om styrväxlar... Det finns ju iofs ganska många styrväxlar om man kikar in på "Bildelsbasen", fast man vill ju få tag i en lågmilare förstås... // Jögge Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.