AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.532

Nyss hemkommen med 525 Touring i bagaget

Ul
16
Ulf B
525i Touring -02
Hallå,

Har just köpt en 525i Touring -01 i Tyskland (i fredags), trots att jag åkte ner för att köpa en Volvo V70! Läste Autopowers utmärkta importguide (stort tack Autopower!), och har några egna erfarenheter att dela med mig av

- Jag tjänade nog en slant på att köpa bilen i Tyskland. Men det krävs mycket tid och planering för att lyckas. Kolla upp vilken bil ni tänker köpa från Sverige. Annars får ni ett styvt jobb att åka runt och leta.

- Billigaste bilarna på Mobile.de behöver man inte ens åka och titta på, om man inte är ute efter objekt som man ska fixa till.

Det lönar sig inte att åka till BMW-försäljare i Tyskland och fynda på plats. Min erfarenhet från BMW i Dreieich, strax söder om Frankfurt där BMW samlar beg.BMW från Frankfurt är;

- Visst får man ett säkert köp hos BMW. Priserna är kanske ok jämfört med BMW-försäljare i Sverige, men klart dyrare än att köpa från mindre firmor i Tyskland. De e39 Touring jag såg på BMW låg på + 20 000 euro för e39 Touring från 2001 och framåt. Visst är bilarna hos BMW i fint skick. (men den jag köpte hos en mindre handlare var ännu finare!!!)

- De flesta bilar jag såg på BMW (jag tittade på ett femtontal) saknade strålkastarrengöring och annan ”svensk” utrustning. (kan säkert vara bra att ha när man ska sälja i Sverige, eller vad tror ni?)

När det gäller mindre handlare: Var noga med att kolla upp dem!. Jag köpte själv av en mindre säljare några mil utanför Frankfurt. Handlaren pratade bara tyska, och min egen bristfälliga tyska bidrog säkert till att jag betalade några kronor mer än nödvändigt. (förmodligen hade jag också svårt att dölja mitt intresse (efter en provkörning upp till 180!!)). Man blir ju lite skraj och misstänksam efter allt som står här på forumet, så jag traskade iväg till den lokala polisstationen och frågade dem om både handlaren och bilen, och fick OK. Dessutom frågade jag i några andra affärer i granskapet för att höra hur gammal firman var. Någon koll av chassinumret ville inte BMW i Sverige hjälpa mig med…

- Be att få exportskyltarna utförda innan ni betalar! Där görs en sista check att bilen inte är stulen.

- Som det beskrivs i guiden; väntan på pengarna som ska överföras är det värsta. Helst ville jag slippa se säljaren mer, och bara ta med mig bilen och åka hem. Men säljaren godtog inte ett kvitto och intyg från den lokala banken om att pengarna var på väg in på hans konto. Jag använde expressbetalning, men fick ändå vänta i två dygn. Trodde länge att jag skulle bli kvar över helgen, men på fredag kl 11 trillade pengarna in.

- Bilhandlare är lätt ofrivilligt komiska. Min säljare använde sig av knepet att låta sin kollega ringa och fråga honom om samma bil samtidigt som jag tittade på bilen – allt för att få mig att tro att det var fler spekulanter på ingång. (det värsta var att det funkade, fast jag genomskådade tricket, jag ville ju så gärna ha bilen!)

Summa summarum, jag är helnöjd (och min sambo också, trots en massa farhågor!!!) Nya bilen, en svart 525 Touring -01 ser knappt använd ut, både när det gäller lacken och inredningen (har någon nånsin suttit på skinnstolarna?). Den är helt ”clean”, som jag ville ha den, med skinn, avtagbar dragkrok, strålkastarrengörning på Xenonljusen och businesspaket som enda extrautrustning.
danny69
Får gratulera till en fin bil.

Vilken handlare var det?

Hans "trick" var ju lite pinsamt.
Hur genomskådade du det?
Ul
16
Ulf B
525i Touring -02
Säljaren heter Albrecht Motor Centrum och finns i Bingen. Tror inte att han är oärlig, men däremot tror jag att han tar till alla bilhandlarknep han kan för att tjäna pengar. Man kan nog handla bilar av honom om man bara går igenom en noggrann egen kontroll av bilen. Bilen jag köpte var en direktionsvagn för en kemikoncern, och jag tror han handlar mycket med företagsbilar. Han har ett fåtal bilar, men de andra såg också fina ut det lilla jag såg.

Jag glömde säga att jag gjorde ett TUV-test innan jag köpte bilen. Tyvärr hade jag endast säljaren som tolk av undersökningen, vilket ju inte är det bästa...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Friskt vågat hälften vunnet är ju passande här.
Modigt att ge sig på detta med knagglig tyska,
Grattis att du hittade just det du sökte.

///MVH Hasso
Länk
Ulf B,

bra att du har 100% koll på att alla de billigaste bilarna alla märken, modeller och miltal på mobile inte är värda att intressera sig för. Mycket farlig generalisering som dessutom är helt omöjlig att verifiera.

/Simon
Ul
16
Ulf B
525i Touring -02
Knagglig tyska? Har man väl lärt sig Scheinwerferreinigung och de andra orden i listan på extrautrustning till en BMW kan man ju halva tyska ordförrådet...

Simon,
Ta det för vad det är; min egen erfarenhet. Det går säkert att fynda, men man ska nog inte räkna på det hemmifrån Sverige om man har begränsad tid i Tyskland. Det är jättekul att generalisera!!!!
Pe
179
Petter1
330iM-03
Vad blev slutpriset...160.000:-???
Ul
16
Ulf B
525i Touring -02
ja nånstans där hamnade det, inklusive nya vinterhjul, gummimattor o besiktning...
Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
Har inte nästan alla 01or xenon? Och alla som har xenon, har väl aut. strålkastarrengöring?

Kul att du är nöjd iaf...grattis!
Ul
16
Ulf B
525i Touring -02

Märkligt vad smidigt det var att ställa på halvljusautomatiken och koda om nycklarna på BMW i Sverige. Med 1200 kr för båda jobb fick de iofs väldigt hög timpenning på verkstan, men ändå. Brorsan importerade en Audi A6 2,7T för något år sedan, och på VAG / Audi skulle de ha nånstans kring 3500 kr för att koda om nycklarna. Halvljusautomatiken tog han aldrig tag i, för de ville ha något liknande för det jobbet också.

Vad kostar det att skaffa fram en ny nyckel med fjärrlås till en e39?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.