|
|
|
|---|---|
|
Så här lyder frågorna: - Hur ofta byter man växellådsolja på denna bil? - Fyller man på oljan med en tratt i mutterhålet där man kontrollerar oljan? - Har även sett två små droppar olja (färsk) under växellådan, är detta allvarligt? Tacksam för svar!!! Mvh | |
|
Kolla din servicebok där står intervallen!Har för mig det är varje insp 2!! Oljan fyller du på genom o "pumpa" in olja med en oljesug,kan köpas på Biltema tex för ca 100kr. Två små droppar:-) är inget att oroa sig över!Så länge bilen inte markerar sitt "revir" när den fått stå ca 24h på samma ställe så e de lugnt. |
|
|
Är det farligt att öppna muttern och kolla upp växellåsoljan utan att fylla på??? Har nämnligen ingen olja i bilen och har ej tillfälle för att gå och köpa någon heller pga arbete och att jag inte vet färgen på v-lådsoljan..... |
|
|
Det är väl ATF du ska ha i, dvs automatlådeolja. Den jag sett har varit rödaktig till färgen. Intervallet är varje Inspektion II precis som Dawwe var inne på. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
| Tänk på att växellådan bara rymmer 1.3 liter olja (har jag för mig) så även ett litet läckage kan göra att lådan går med lite olja. Oljan är ATF dvs. röd. Det är ingen fara att kolla utan att fylla på, men om det är lite dåligt se till att inte åka med bilen. Om det är dåligt med olja så byt alla olja i lådan + tvätta av lådan så du ser om det läcker ut ny olja. Kolla sedan oljan ofta så du får en uppfattning om hur mycket det läcker och vart det läcker. | |
|
Har oxå detta problem. D e j-t svårt att se exakt var d läcker har jag märkt. Någon som vet var d brukar läcka ifrån lådan och har någon ordnat detta? Hur isf? Nicke |
|
|
Nicke:M:Ofta från utgående axelns tätning....Eller från den främre om det vill sig illa...Dock så läcker många M5 från oljetrågspackningen o det KAN vara denna olja som du identifierar som växellådsläckage(fartvinden blåser oljan bakåt så att säg...) |
|
| Tack för alla hjälpande svar grabbar!!! | |
|
Hej igen! Nu har jag varit på macken och pysslat med det jag skulle göra dvs kontrollera växellåds oljan... Kom till macken, hissade upp bilen, skruvade loss muttern och förväntade mig lite olja som skulle rinna ut.... men icke sa nicke inte en droppe kom ut. Istället stoppade jag in pekfingret i mutterhålet och började leta efter olja och till min förvånan fick jag bara tag på några enstaka droppar. Helt förjävilgt alltså! Så in i macken och köpte 1 liter växellådsolja, röd atf (dexon 3), fylle på HELA litern men lådan vart inte mätt!!! In igen och köpte en till liter som jag började fylla ifrån och kanske efter 1 dl från andra litern så började det rinna ut... Enligt mina kalkuleringar så fanns det cirka 6dl växellådsolja kvar i lådan men nu ska det vara 1,7 liter!!! Gick bra till slut iallafall... Inte konstigt att växlarna kändes lite tröga men nu går dom in hur fint som helst. Tack för hjälpen alla! Mvh |
|
|
JAg vet inte om jag skulle bli så glad om jag hittar växellåda nästan tomt på olja.. vad har oljan tågit vägen då?? hoppas på att det inte är en läckage!!! bara kolla under bilen imorgon så att säga för att se om det inte finns något oljan på marken.. Är det rätt sort olja som du har fyllt på? jag vet av det är atf men är inte så säker på specification. Du har väl kolla vilken olja som du skullle ha i eller hur? har du kollat servoolja och färg på det?? M.V.H Mauricio |
|
| Servo oljan fanns med i bilen när jag köpte det, den är grön men jag kommer inte ihåg vad den heter. Växellådsoljan köpte jag efter bmw-verkstadens rekommendation. Ska ner och kolla snart på parkeringen... Får se om den läcker. | |
|
Det ska vara ATF Dextron III (automatlådeolja). Tror faktiskt de e samma för servon. Det har jag använt iaf å funkat fint. Detta tycker jag är klart sämst med bmw, å d e packningarna som håller dåligt efter 10 år. Fast andra fabrikat vet jag ju ej om deras håller bättre... Nicke |
|
|
Min växellåda läger också.. ganska rejält faktiskt.. Det Läcker från lådans baksida vid utgående axel. Jag har då haft bilen inlämnad två ggr för byte av packning. Men det läcker fortfarande. Killen sa att det kommer från nånstans längre upp. Men jag kommer inte ihåg stället han att det kommer ifrån nu. Vån som vet var det kommer ifrån? Han sa även att det e mycket mer jobb att byta den packningen :( Mvh Jojje |
|
|
Servo olja på M5:or ska vara chf och den är "GRÖN" men visst finns det också bmw som ska ha atf olja (I alla fall det brukar finnas ett klistermärket som säger vilken sort olja man ska ha...) "DET ÄR ABSOLUT INTE BRA ATT BLANDA OLJOR I SERVO KOLLA PÅ FÄRG INAN MAN FYLLER PÅ " så att det ska vara samma färg på oljor. Chf olja kommer i två utförande 7.1 mineral och 11.s som är syntetisk.... I servoöljebehållare finns ett klistermärket som brukar det stå vilken sort olja man ska ha.. MEn har sett många bmw som ska ha chf grön olja och det stor till och med i behållaren det men åker ändå med atf, fattar inte det..... M.V.H Mauricio |
|
|
Hmm verkar vara en hel vetenskap det här med... Hoppas jag inte förstört något i min bil. Men än så länge har den inte klagat. Tråkigt att behöva lämna "visitkort" när man parkerat en längre tid! Nicke |
|
| Min första BMW är nu inköpt. Letat febrilt på detta forum bl.a. men kan fortfarande inte hitta var man kollar växellådans olja (AUT) Jag har en 530ia-92. | |
| Vart sitter "mutterhålet" på dessa växellådor? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.