|
|
|
|---|---|
|
Jag börjar undra om det är något glapp i bakvagnen, när det blåser krafigt känns bilen väldigt instabil på vägen. Har kört kombi länge av olika fabrikat men aldrig varit med om något liknande. Det är nästan som man misstänker att bussningarna i upphängningen bak är dåliga vilket skulle göra bilen väldigt känslig för vinden.. Några idéer? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag vet bara det att min 528 sedan, var betydligt vindkänsligare än min Volvo 740 och MB190. Ju mera aerodynamisk utforming, ju mera känslig för sidvind är nackdelen enligt expertisen. 540T har jag inte noterat hur den beter sig än. ///MVH Hasso Länk |
|
Låter inte som allt är OK. Har ca 10.000 mil E39 Touring i erfarenhetsregistret och den var absolut inte instabil i något läge. Känslig för val av däck, framförallt vinterdäck upplevde jag dock att den var vilket orsakade lite vinglig gång. |
|
|
Självklart kan val av däck göra sitt till. Jag kör på Gislaved Nordfrost 3 i 205/65 15, men vindkänsligheten fanns även med "breda" sommardäck. Jag kör på Uniroyal Rainsport på sommarhjulen. Kan dåliga bussningar i bakvagnen ge dessa fenomen? Jag har läst en del trådar om just vibrationer vilket pärlan också uppvisar vid 110-120 km/h.. |
|
|
Jag har glapp i styrningen, vet ej om det är styrväxeln, styrleder eller undre bärarmar. Hur som helst, detta ger vindkänslighet har jag märkt. Mycket rattande när man blåser om en 24meters på motorvägen! |
|
|
Märkte jag med att bilen är mycket vindkänslig jämfört med min förra bil (V70) trots att det sitter M-sportpaket=sänkt på den. Känns inte som att det ska höra hemma på en sån här bil. Däcken kan det inte vara, för det sitter samma sulor på den som på volvon. Dock lite bredare. Däremot "klonkar"det till lite ibland i framvagn vid fartgupp och andra lite högre kanter. Nån som har nåt tips till en som är totalt novis på området? |
|
| 528 sedan 19" sulor med 240/40 däck sportfjädring allt är i tipp topp skick och vindkänslig som saten : // | |
|
Känner inte igen mig - jag har (nästan) aldrig märkt någon känslighet alls, oavsett last, tom släp eller lite högre farter. Den enda gången var i vintras då det var full storm. Jämfört med tidigare bilar är den som tåget. Vad kan det då vara? Karosslinjer luftmotstånd är ju helt lika - det borde väl rimligen ha med fjädringsgången/hjulinställning/däck att göra. |
|
|
Däck låter ganska troligt. Mina budget-vinterdäck gör bilen vinglig och känslig för vind. Men på sommardäcken (245/45/17 Kumho) går den som ett tåg. |
|
| Har ej samma problem men hur är era stötdämpare/fjädrar.Om dessa är slitna kanske det hjälper med byte.....bara en fundering | |
|
Glömde berätta att min modell (530 touring) har automatisk nivåreglering - den har ju viss betydelse för körbarheten och kanske också för vindkänsligheten. |
|
| 525 Touring med sportchassi samt nivåreglering. Har märkt samma vindkänslighet | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.