|
|
|
|---|---|
|
Undrar om det är någon mer än jag som har ett pysande ljud när man växlar, precis som det skulle vara övertryck och att det släpps ut. Efter varje gång jag växlar och kopplar ner. Ungefär som en turbo bil kan låta när de växlar. Pyss 2:an pyss 3:an osv.. Detta uppkommer bara när bilen är kall sedan försvinner ljudet. Vad är detta för ljud? Den har alltid låtit så vad jag kan minnas så det borde inte vara fel, den har ju ändå gått 10.000 mil så något fel tror jag det inte är. Skulle vara kul och veta Mvh Kristian | |
| Jag har också ett pysande ljud vid växling, men vet inte vad det kommer från. | |
|
Lurigt! Detta ljud finns inte på Z4:an men å andra sidan körs den aldrig när det är kallt. Och det är då man hör ljudet. Mvh Kristian |
|
| Har precis samma pysljud i min BMW vi koppling när bilen är kall och samma undran om vad det är. | |
|
Upplever också detta prblm när jag växlar, men endast när jag växlar från ettan till tvåan och från tvåan till trean, aldrig på de högre växlarna... Någon som vet? |
|
|
Jag hör det också bara vid växling från ettan till tvåan samt från tvåan till trean, men det kanske beror på att vindbruset är högre, och överröstar pysljudet, i de farter då andra växlar läggs i. Det verkar inte vara något fel (såvida man inte vill kalla det skönhetsfel), för bilen har fungerat perfekt hela tiden som jag hört pyset. |
|
|
Puha, blev lättad över att läsa att det är fler som har samma ljud. Har precis upptäckt detsamma på min bil och blev en smula orolig. Märker det tydligast när man kopplar / ändrar varvtal, men det verkar inte direkt knutet till kopplingsmomentet, ej heller alltid varvtalsändring. Är det någon som fått en förklaring? |
|
Njuren |
e det inte klimaten som tar "andetag"? BMW - i nöd och lust? |
|
Har också lagt märke till detta på min med, speciellt när det är lite kyligt...ett märkligt ljud. Verkar ju inte vara något fel direkt men skulle som sagt vara kul att veta vad det kommer ifrån!? / Micke |
|
|
Vrid ner ljudet på stereo och testa sen att stänga av AC:n nästa gång så tror jag inte det ljudet kommer.. för jag tror jag vet vad det beror på.. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Det ljudet jag tänker på får jag iofs bara fram när jag står stilla, lägger i en växel, åker iväg och runt 1200 rpm så kommer det.. likadant efter jag lagt i tvåan så kommer det runt 1200-1300 rpm och jag misstänker att det är magnetkopplingen till AC-kompressorn som griper in då.. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Njae...varför kommer det när det är kallt ute då...då borde väl inte ac'n kompressor jobba alls? / Micke |
|
|
jobbar ju lite hela tiden som avfuktare bla. Lyssna på det när bilen står på tomgång, så låter det som att bilen nyser ibland.. Det är kopplingen till AC:n som slår till då, och det syns (på våra bilar) om du lyser ner på remhjulet med en ficklampa. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.