|
|
|
|---|---|
|
Vet någon exakt vad det är för skillnad på motorerna på en M3 (e36) och en M3 GT (e36) -= B e e m e r =- | |
|
3.0 286hk. 3.2 321hk. GT 295hk. |
|
|
ok blev lite klokare, men vad är det för cylinder volym på GT:n då? Om det är samma som 3,0an så måste det ju skillja nåt på motorerna!? -= B e e m e r =- |
|
Gemini__ |
Hej! Kikade in på "bmwmregistry.com" och hittade denna text: What is an E36 M3 GT? The E36 M3 GT is a limited-edition version of the Euro-market 3.0-liter M3 coupe developed to homologate the larger, adjustable front and rear spoilers for competition use. A total of 356 were built (306 with left-hand drive and 50 with right-hand drive) from May, 1995 to August, 1995 with the following special equipment: -A retuned version of the S50 B30 powerplant with 264-degree cams, a BMW Motorsport dual-pickup oil pan, duocentric oil pumps and upgraded VANOS software producing 295 hp at 7,000 rpm and 238 lb/ft of torque at 3,900 rpm -Shorter 3.23:1 final drive -Stiffer springs and shocks -M strut tower brace -British Racing Green (312) paintwork -Adjustable front and rear spoilers -Clear front turn signal lenses -Aluminum doors -"BMW Motorsport International" emblems on exterior door mouldings and interior sill plates -Forged M Double Spoke wheels (7.5x17-in. front, 8.5x17-in. rear) -Mexico Green Nappa leather upholstery with Anthracite Amaretta bolsters -Three-spoke steering wheel with airbag -Carbon fiber dashboard and center console trim |
|
GT:n har 3.0 liter. Så visst är det något som skiljer den åt från sitt 9hk svagare syskon. Måste tyvvär erkänna att jag inte vet vad det är. Misstänker att den har lite kraftigare "andning" och annat chip, men det är bara en vild gissning... |
|
|
Hehe, Gemini hade uppenbarligen ett fylligare svar. |
|
Gemini__ |
Hehe, jepps. Ett bra försök dock från din sida =) Mvh: Thomas |
|
Toppen på GT'n ser ut att vara en tidig version av 3,2:an då den har dom grövre kanalerna från den men fortfarande med 3,0:ans 7mm ventiler. _______ //Niklas |
|
|
hmm... ja tack grabbar! Kan inte säga annat än att jag fått svar på frågan! Intressant bil GT:n..... -= B e e m e r =- |
|
|
Andra kammar Större insug Större oljetråg dubble pumpar Uppgraderad vanos det är vad jag har uppfattat mig till....men en GT går inte bättre än en vanligt för det..RAKT FRAM! MVH: Henrik ///M3 |
|
|
Det är inte större oljetråg, däremot så har tråget bättre skvalpskydd. Det är inte heller dubbla olje pumpar utan det är en pump med dubbla kammare. _______ //Niklas |
|
Evol-79 |
Läste ett test för många år sedan där de jämförde 286hk, 295hk och 321hk. Det skiljde faktiskt inget på banan heller mellan 286hk versionen och 295hk (GT:n). |
|
Koni: Oljetråget är större, fyller mera olja |
|
|
På framsidan av motorn går tråget neråt och har en separat oljeplugg |
|
|
Och tråget bygger ut åt andra hållet mot den vanliga m3 e36 som bygger ut under grenrören |
|
|
Vi har då alltid kört med 6 liter olja i rallycrossbilen för den rekomendationen kommer från 3,2:an som har snarlikt oljetråg. 3,0:an rymmer väl 7 liter om jag inte missminner mig. Några bilder som jämnför 3,0 med GT tråget. Länk Länk _______ //Niklas |
|
|
Jag ska ha 7.5 l i min tror jag, men som sagt det är inga stora skillnader på tråget... Det kan vara att den lilla biten i framkant p motorn som rymmer mera olja i GT tråget kompenseras av att det inte bygger ut under grenröret. Så det blir plus minus noll... |
|
|
7 liter ska jag ha i min enligt bmw. Men som sagt, motorn är ju den lilla skillnaden mellan Gt´n och vanliga 3.0:an. Färgen, inredningen, vingen, läppen, fjäderbenstag är ju några grejer som man SER skillnad på.... MVH: Henrik ///M3 |
|
|
Angående oljetråget. Med min GT följer en extra manual från BMW där står det: "Engine oil incl. filter renewal, both drain screws open, 5.75 litres." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.